Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Náměstí Republiky se změní. K lepšímu?

  11:04aktualizováno  11:04
Praha - Náměstí Republiky čeká v budoucnosti razantní proměna. Přestavěna mají být nejen bývalá vojenská kasárna, radikální zásah čeká i podzemí. Na povrchu přibude hotel, restaurace, kanceláře a obchodní pasáže, v podzemí vzniknou garáže s kapacitou tisíc stání spojené s vestibulem metra i obchodním domem Kotva. Přestože se jedná o největší stavbu v Pražské památkové rezervaci v posledním desetiletí, diskutuje se o ní pouze mezi odborníky.

Investor - společnost European Property Development - jej dokonce nepředstavila ani na letošní výstavě Budoucnost a přítomnost Prahy l. "Investora  projekt v této fázi předvádět nechtěl." řekl starosta Prahy l Jan Bürgermeister.

Garáže však jednou provždy zničí poslední velkou archeologicky cennou lokalitu v centru města, kterou by archeologové rádi uchovali příštím generacím.
Ovlivní i podobu náměstí.

Vjíždět se do nich má dvěma rampami z revoluční ulice. Automobily zmizí z oblasti mezi ulicemi Truhlářská, V Celnici a Hybernská a náměstí se z rušné dopravní křižovatky změní v pěší zónu.

Radnice Prahy 1 si od projektu slibuje zklidnění celé lokality a omezení parkování na povrchu. "Uvítal bych, kdyby se stavba začala blížit realizaci. Mohlo by se tak zrušit 360 parkovacích míst na povrchu v okruhu tří set metrů a vytvořit z náměstí Republiky funkční městský celek," uvedl starosta Bürgermeister.

Tento návrh však vyvolává nelibost u památkářů. "Revoluční ulice je velkokapacitní komunikací a pokud by zde byla vyloučena doprava, auta by se natlačila do úzkých ulic Starého Města. Obdobná opatření třeba ve Spálené ulici způsobila zhoršení dopravy v okolních nízkokapacitních ulicích," konstatovala Olga Ambrožová ze Státního památkového ústavu hlavního města Prahy.

Garáže se celkově mají rozkládat na ploše 47 500 m2. 322 míst bude určena pro zaměstnance, dalších 678 pro návštěvníky. "Doufám, že většinu z nich použije Praha pro rezidenty, jinak by stavění garáží pro návštěvníky bylo nesmyslným krokem zpět v politice zklidňování provozu v památkové rezervaci," uvedla zastupitelka Ivana Bursíková. 

Obává se také velkého náporu zaměstnanců i návštěvníků, kteří se budou snažit do kasáren dostat. "Přetížení centra se tím pouze zvýší," dodala.

Rekonstrukce a dostavba komplexu má podle dřívějšího vyjádření investora trvat tři roky a stavební náklady se odhadují na devět miliard korun. Kdy se však začne něco dít není jasné.

Odbor územního rozhodování magistrátu řízení před měsícem přerušil, jelikož firma EPD nedodala potřebné vyjádření odboru dopravy. Pokud chce investor stavět, musí znovu požádat o vydání územního rozhodnutí. Hana Dermotová, která jediná z EPD může k projektu poskytovat informace, je podle slov její asistentky dlouhodobě v cizině.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dvanáct konkrétních podmínek, mezi nimi závazek usilovat o odmítnutí povinného...
Do vlády jen s tím, kdo odmítne povinné přijetí eura a EET, řekl Fiala

Závazek, že ODS půjde jen do takové vlády, která se zaváže zrušit elektronickou evidenci tržeb a bude mít v programu i odmítnutí povinného přijetí eura,...  celý článek

V ubytovně pro 105 lidí žijí jednotlivci i rodiny, které nemají kam jít....
V Moravské Ostravě žádají konec ubytovny. Nájemníci prý hlučí, fetují a kradou

Několik set obyvatel rezidenční čtvrti okolo restaurace Slunečnice v Moravské Ostravě má obavy. Sepsali petici, ve které žádají zrušení ubytovny v Sadové...  celý článek

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.