V Chorvatsku našli nejstarší šperky neandertálců, orlí pařáty

Severochorvatská Krapina, která je jedním z nejvýznamnějších světových nalezišť neandertálského člověka, vydala nové tajemství. Našly se tu dosud nejstarší šperky. Byly vyrobeny před 130 tisíci lety, tedy dávno před příchodem moderního člověka.

Osm opracovaných pařátů orlů mořských nalezených v chorvatské Krapině. Podle paleontologů to jsou dosud nejstarší objevené šperky. Byly vyrobeny před 130 000 lety, tedy dávno před příchodem moderního člověka. | foto: Profimedia.cz

Podle kurátorky tamního muzea Davorky Radovčičové jde o osm opracovaných a většinou jinak neporušených pařátů orlů mořských.

Předměty, objevené na místě spolu s kostrami neandertálců před 116 lety, ale až v posledním roce podrobené detailnější analýze, nesou známky vrypů a pravidelných zářezů. Ty byly s největší pravděpodobností provedeny z estetických důvodů. Nepodařilo se ale zatím prokázat, zda se měly stát součástí náhrdelníku nebo náramku.

Kosti více než osmi desítek neandertálců různého věku nalezl na kopci nad městem roku 1899 paleontolog a geolog Dragutin Gorjanović Kramberger.

Během vykopávek trvajících šest let odhalil se svými spolupracovníky na tři tisíce paleontologických pozůstatků živočichů i předků člověka.

V polovině 90. let odhalili kanadští vědci pomocí spektroskopie a analýzy zubních sklovin, že krapinští neandertálci pocházejí z poslední velké doby ledové, tedy že jsou 130 tisíc let staří.

Turisty na Mallorce vyděsil žralok modrý (25. června 2017).
Dezorientovaný žralok vyděsil turisty na Mallorce, experti ho utratili