ČSSD dává na senátní volby 25 milionů, na komunální zhruba 35 milionů korun.

ČSSD dává na senátní volby 25 milionů, na komunální zhruba 35 milionů korun. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Nejdražší kampaň přiznává ČSSD, komunisté dají na Senát víc než ODS

  • 197
Sněmovní strany vyčlenily podle svých prohlášení na blížící se komunální a senátní volby nejméně 134 milionů korun. Téměř polovina z této částky připadá na ČSSD, zmíněný součet ale například nezahrnuje náklady na komunální kampaň ODS. Na volby do Senátu dají komunisté víc než občanští demokraté.

Portál iDNES.cz oslovil sněmovní strany před blížícími se komunálními a senátními volbami s prostou otázkou: jaké prostředky na volební klání vyčlenily a jak je rozdělí mezi kampaň senátních kandidátů a uchazečů o místa v zastupitelstvech.

Nejvíce peněz vyhradila vládní ČSSD. „Na senátní volby je to 25 milionů, na komunální zhruba 35 milionů korun,“ uvedla mluvčí strany Eva Gregorová. Rezervu na podporu kandidátů postoupivších do druhého kola senátních voleb započítala v oněch pětadvaceti milionech, blíže ji ale neupřesnila.

Kampaně, peníze a volby

  • Nejvíce peněz dle svých slov vloží do kampaně ČSSD, 60 milionů korun.
  • Za úspěch v komunálních volbách nemají strany od státu žádné peníze. Za každého senátora získají 855 tisíc ročně (mandát je šestiletý).
  • Hlasovat se bude o 27 senátorech. Většinu v Senátu má ČSSD (42 z 81), která ovšem obhajuje 19 mandátů a má tak nejvíc co ztratit.
  • Komunisté se výrazně soustředí na senátní volby, do kterých putuje 85 % peněz z centrální stranické kasy.
  • Hnutí ANO a TOP 09 vyčlenily relativně velké prostředky na volební klání v Praze.

Se šedesáti miliony korun se ČSSD vymyká údajům, které přiznávají ostatní strany. Druhá formace v pořadí, hnutí ANO, hovoří o 25 milionech, TOP 09 zhruba o šestnácti. A žádná další strana číslo vyšší než deset milionů korun už neudává.

Je však třeba říci, že ostatní strany výslovně uvádějí, že jde o peníze ze stranických centrál a po započítání regionálních výdajů mohou ČSSD dohnat. A ani výdaje sociálních demokratů nemusejí být takto konečné.

Například ODS říká, že na obecní volby centrálně nepřispívá a jednotlivé kampaně si oblastní a místní sdružení hradí individuálně. Mluvčí Jana Havelková dodala, že ODS pomohla přípravou volebních vizuálů a aplikací LayAutomat, sloužící jako šablona pro přípravu volebních materiálů.

Čímž zároveň trochu naznačila, že si strana nemůže dovolit příliš nákladnou kampaň. Svědčí o tom ostatně i zajímavé srovnání: na volby do Senátu vyhradili občanští demokraté pro každého kandidáta sto tisíc, v případě postupu do druhého kola dalších sto tisíc, ale se všemi dalšími náklady celkem nanejvýš osm milionů korun. To je o půl milionu méně, než na senátní kampaň plánuje vydat KSČM.

Komunisté ovšem mají oproti jiným stranám netypickou taktiku a výrazně se soustředí na Senát. „Centrálně jsme na kampaň vyčlenili deset milionů korun, z toho 85 % na senátní a 15 % na krajské volby. Další prostředky vynakládají regionální organizace KSČM na komunální kampaně z vlastních zdrojů,“ řekl iDNES.cz mluvčí Robert Kvacskai. Všechny ostatní strany s výjimkou KDU-ČSL centrálně posílají více peněz do komunálního klání.

Ještě jedno srovnání říká, že to kandidáti ODS mají co do stranického příspěvku vyčleněného na zaujmutí voličů těžké. Konkurenční ANO, které dosud nemělo žádné senátory a může tak ve volbách jen získat, dává každému svému kandidátovi příspěvek 400 tisíc korun, tedy čtyřnásobek toho, co ODS.

Lidovci investují osm milionů, Úsvit o něco méně

Křesťanští demokraté vyčlenili centrálně 4,5 milionu korun na senátní a 3,5 milionu na krajské volby. „Jsou to peníze, které strana získala za úspěch ve sněmovních volbách, nebereme si žádnou půjčku,“ řekl mluvčí KDU-ČSL Václav Pláteník.

Úsvit pak má podobnou celkovou částku - sedm milionů - ale pro senátní kandidáty z nich vykrojil jen zhruba třicet procent. „V této chvíli máme alokováno z uvedených peněz půl milionu, pro druhé kolo senátních voleb máme k dispozici prostředky, jejichž výši budeme řešit až podle toho, zda někdo na druhé kolo dosáhne,“ uvedl mluvčí Jan Zilvar.

U Úsvitu není bez zajímavosti, že do zastupitelstev obcí, měst a městských částí a obvodů vysílá poměrně málo kandidátů - podle webu Volby.cz dohromady zhruba 1 700, přičemž každá ze stran s početnou členskou základnou - ČSSD, KSČM a KDU-ČSL - vyslaly do voleb mezi 18-19 tisíc kandidátů. 

Velká bitva o Prahu

Při bližším pohledu na strukturu výdajů je zřejmé, že zejména ANO a TOP 09 nasměrovaly své úsilí k výraznému úspěchu v Praze. Vládní hnutí ANO počítá s tím, že celkové prostředky z centrály vyšplhají ke 25 milionům korun - přičemž dvanáct milionů určilo právě na boj o metropoli. Mimo Prahu je ANO slabší a krajské a oblastní organizace jsou z velké části odkázány samy na sebe - na vlastní sponzory, členy a kandidáty.

Na senátní kampaň ANO pak dohromady padne kolem jedenácti až dvanácti milionů. Těžištěm těchto výdajů je zmíněný čtyřsettisícový příspěvek každému ze 27 senátních kandidátů hnutí.

„Ke 23. 9. jsme měli zpracované faktury za 3,7 milionu, týkající se komunálních voleb, a zhruba 500 tisíc za volby senátní. Zdaleka nejsou účetně zpracovány faktury za všechny služby, které jsou nyní v běhu,“ řekl Jaromír Hasoň z ANO. Reklamní plochy má hnutí objednané většinou tak, aby je využilo i ve druhém kole senátních voleb.

Opoziční TOP 09 se „na Prahu“ také chystá, byť v poněkud menší míře. V hlavním městě podpořilo své ambice kampaní za čtyři miliony korun, přičemž na ostatní regiony alokovalo 5,4 milionu. Dalších 6,7 milionu korun dává společně se Starosty na volby do Senátu.

„V těchto sumách nejsou započítány příspěvky kandidátů a jednotlivých místních organizací, ti na kampaň přispívají také,“ sdělila iDNES.cz mluvčí strany Martina Týblová.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video