Odborníkům ze Švédska se po několika pokusech podařilo napojit na hořící cisternu hadici tak, aby mohl být plyn odsáván rychleji ještě předtím, než se stačil vznítit. Díky tomu mohl být postup prací výrazně urychlen.
Náhle však menšími plameny vzplál sousední vagon s pětačtyřiceti tunami propanu, ten má být "vypumpován" stejným způsobem jako předcházející.
Téměř tři tisíce evakuovaných obyvatel tak neví, zda se již budou moci vrátit do svých domovů. Podle norské tiskové agentury NTB by měla důležitá rozhodnutí padnout co nejdříve. Rozhodující však bude, nakolik rychle se podaří uhasit nově vzniklý požár.
Oheň je příliš silný (7. 4. 2000)
Snaha uhasit jeden z hořících vagonů se ukázala jako marná, protože oheň z něj tryská pod příliš velkým tlakem. Vedlejší neporušený vagon plný propanu je tak neustále zahříván.
"Snažili jsme se to uhasit, ale myslím, že jsem neuspěli, protože na takový plamen tu prostě nemáme dostatečně mohutné zdroje vody," shrnul snahu hasičů policejní důstojník Jon Letnes.
Ještě ve čtvrtek odpoledne norští záchranáři konstatovali, že situace je "stabilizovaná". Poté však požár vzplál s větší intenzitou a teplota vedlejšího vagonu se prudce zvýšila. Je v něm uloženo 45 tun propanu.
Policisté ohraničili místo nehody kordonem v okruhu zhruba jeden kilometr, aby měli záchranáři jistotu, že při explozi plynu nebude nikdo z přihlížejících zraněn.
Zbývá jen čekat a chladit
Původní strategie nechat plyn vyhořet tedy nadále platí. Hasičské pumpy se tak soustřeďují na ochranu těch vozů, které plameny dosahující výšky až tří metrů ještě nezasáhly.
Obyvatelé městečka Lillestroem byli nuceni strávit již dvě noci po hotelích a vojenských táborech. Obchodníci nadávají, že přicházejí o tržby. Mnoho odsunutých lidí si také stěžuje, že nechali v zamčených domovech opuštěná a hladová domácí zvířata.
Vlak převážel propan do továrny na výrobu hliníku sídlící v severním Norsku. Propan je vysoce výbušný bezbarvý plyn, používá se například v kempingových vařičích.
Vlak narazil, protože selhaly brzdy - VÍCE ZDE.
Vlak vezoucí 104 tuny propanu narazil do jiné stojící nákladní soupravy v noci na středu. Příčinou havárie byly podle svědectví strojvůdce nefungující brzdy.
Z Lilleströmu a okolí bylo do bezpečí evakuováno téměř 3000 osob, které se vzhledem k vývoji situace nebudou asi hned tak moci vrátit do svých domovů. Podle policejní mluvčí nepřipadá jejich návrat v úvahu pravděpodobně až do neděle 9. dubna. "V nejhorším případě to může trvat ještě několik dnů," zdůraznila Berthová-Larsenová.
Jeden z vagónů stále hoří, nebezpečí exploze tedy stále trvá, 5. 4. 2000 |
Evakuovaní obyvatelé dvou obcí nedaleko norské metropole Oslo, kde se v časných ranních hodinách srazili dva vlaky, 5.4. 2000 |
Na severním okraji norské metropole Osla se srazily dva nákladní vlaky, jedna ze souprav převážela tisíc tun propanu, místo nehody hoří |
Oblast železniční stanice Lillestroem, kde se srazily dva nákladní vlaky, uzavřela policie do vzdálenosti 800 metrů, 5.4. 2000 |