Podrobný přehled přeletů ISS, které můžete sledovat na vlastní oči |
V 11:54 SEČ převzal další řízení Progressu pilot stanice Jurij Gidzenko, který loď úspěšně ve 12:03 SEČ připojil ke stanici ISS.
Progress-M1 4 bude nyní sloužit jako popelnice pro ukládání odpadu ze stanice. V druhé polovině ledna 2001 těsně před příletem raketoplánu Atlantis s dalším stavebním dílem stanice ISS – laboratorním modulem Destiny – se nákladní loď definitivně odpojí od stanice a později bude navedena do hustých vrstev atmosféry nad jižním Tichým oceánem, kde shoří.
Mezitím došlo ke komplikacím na stanici Mir, odsouzené k podobné záhubě ve dnech 27.-28. února 2001. V pondělí odpoledne náhle pozemní řídicí středisko ztratilo se stanicí rádiové spojení. V úterý se sice na sedm minut podařilo spojení krátkodobě oživit, ale další pokusy byly zatím neúspěšně. Proto ruští odborníci zvažují možnost vyslat v lednu ke stanici dva kosmonauty na lodi Sojuz-TM, aby situaci na stanici vyřešili a zabránili tak jejímu nekontrolovatelnému pádu kdekoli mezi 51,6 stupněm severní a jižní šířky.
Takto vypadá komplex ISS po připojení nákladní lodi Progress-M1 4 (tmavý objekt směřující k Zemi) (26. prosince 2000) |