Fishwick & Najponk & Honzák

Fishwick & Najponk & Honzák | foto: Animal Music Adam Holý

Klavírista Najponk poklidně položil ruce do kláves. Nechte se unést

  • 0
Ta zdánlivá jednoduchost a prostota může některé hudebníky a posluchače, navyklé na převládající zvuk současného jazzu, poněkud provokovat. Řeč je o albu The Real Deal, na němž se sešla dvě známá česká jazzová jména a jeden jejich anglický kolega.

Pianista Najponk (1972) odstartoval svoji hudební dráhu ještě před listopadem 1989, konkrétně na posledním ročníku Frýdlanské jazzové dílny 1988 pod vedením Karla Velebného. Do roku 2003 mu vyšlo pět alb, avšak koncem roku 2006 oznámil, že s veřejným vystupováním končí a odchází nosit kufry do hotelu. Znechucení ekonomickou situací jazzu u nás vydrželo Najponkovi tři roky. K návratu jej přiměl zájem starší generace hudebníků a organizátorů, konkrétně Pavla Vlčka z česko-anglického vydavatelství Cube Metier a bubeníka Martina Šulce, který zahajoval vlastní edici pod značkou JazzArt. Tady vyšlo po šestileté odmlce Najponkovo triové album Night Ligt. A teď se u Animal Music objevuje další triové album The Real Deal.

Najponk

Už jeho obsazení je zajímavé: je tu padesátnický guru, který stál u nástupu generace dnešních třicátníků, tedy basista Jaromír Honzák (1959), a anglický bubeník Matt Fishwick (1976), generační příslušností spíš někde mezi oběma partnery.

Honzák & Najponk & Fishwick

O albu

Najponk, Honzák, Fishwick: The Real Deal.

CD, stopáž 58:12 minut, vydala firma Animal Music.

Najponk si pověst získal především coby specializovaný představitel klasického a swingového jazzu. Nynější album s deseti standardy a dvěma dalšími osobitými čísly to potvrzuje. Pro některé mladší posluchače, kteří v jazzu hledají spíše současný hudební jazyk, nemusí být zrovna přitažlivé. Ale pro ty, kdo dokážou vycítit napětí, vycházející z jazzové improvizace bez ohledu na stylovou příslušnost, může představovat podnětné odlišení od většiny soudobé produkce.

Triový zvuk na této nahrávce je podstatně průhlednější, než u Najponkových vzorů, a „minimálnost“ zvukové intenzity a úspornost i průhlednost frází tomu dodávají osobitost vymykající se dnešnímu jazzovému mainstreamu. Klasickým příkladem je Ellingtonova Solitude, zahraná docela jinak, než je obvyklé – jde vlastně o nejzajímavější číslo alba. Najponkovo osobní vyznání shrnuje již názvem hned následující jediná vlastní skladba: Based on Bach, Bird and Trane. Všichni jmenovaní dedikátoři se v této skladbě ozývají jako vzdálená připomínka zdrojů, jejichž vlivem musel projít téměř každý dnešní jazzman. Korunu tomu nasadí závěrečný "kraťas" - sólová klavírní verze skladby Erika Satieho Je te veux.

Takový závěr alba představuje krok, který Najponka svými východisky i stylizací přibližuje k cítění jinak znějící české jazzové současnosti. Okolnost, že album vychází právě u Animal Music, jejíž edice se zaměřuje především na aktuální tvář naší jazzové scény, přináší potěšitelnou zprávu, co všechno může mít – při dramaturgické otevřenosti vůči kvalitě -  v takové koncepci své místo.

Honzák & Fishwick & Najponk

Album The Real Deal obsahuje tyto skladby:

1. Love Letters (Victor Young)
2. I´ll Remember April (Don Raye)
3. Softly As In A Morning Sunrise (Sigmund Romberg)
4. Too Young (Sidney Lippman)
5. Listen Here (Eddie Harris)
6. Sonora (Hampton Hawes)
7. Just A Closer Walk With Thee (traditional, aranžmá Najponk)
8. Smile (Charlie Chaplin)
9. Wahoo (Bennie Harris)
10. Solitude (Duke Ellington)
11. Based On Bach, Bird And Trane (Najponk)
12. Je te veux (Erik Satie)


Nejlepší videa na Revue