Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nafukovací tanky i letadla. Rusko mate nepřítele modely od výrobce balonů

  19:56aktualizováno  19:56
Matení nepřítele je jedním ze základních taktik ruské armády na bojišti. Moskva k tomu používá velké nafukovací modely tanků, letadel i raketových systémů. Láká na ně nepřátelské bombardéry. Hlavním dodavatelem modelů je firma, která se zaměřuje převážně na výrobu nafukovacích skákacích hradů a horkovzdušných balonů.

Nafukovací armádní technika slouží ruské armádě ke zmatení nepřítele. | foto: AP

Na louce nedaleko Moskvy tým firmy RusBal rozkládá rozměrnou plachtu. Během několika minut se mění v letoun Mig-31. Z blízka je patrné, že se jedná o atrapu. Stačí poodejít pár metrů dál a stroj je nerozeznatelný od originálu. Společnost RusBal, která vyrábí zejména skákací hrady pro děti a horkovzdušné balony, má v nabídce i další nafukovací armádní techniku.

Jak nebezpečná je ruská armáda

Na Rudé náměstí přijeli oslavit výročí konce války i tankisté. (9. května 2014)

Ruské ministerstvo obrany je jejím hlavním odběratelem. Atrapy armádních strojů používá na bojištích pro zmatení nepřítele.

„Podívejte se na většinu významných historických bitev. Zjistíte, že klamání vždy vyhraje. Upřímnost vítězství nezajistí“ sdělil reportérům New York Times Aleksej A. Komarov, který se stará o prodej nafukovacích bojových strojů. V nabídce firma má také věrnou kopii raketového systému S-300 či nafukovací bunkry (více o vzdušné obraně Ruska zde).

Komarov založil RusBal v roce 1993. Zprvu se soustředil na výrobu balonů, později atrakcí pro děti. Právě skákací hrady firmu přivedly na myšlenku, jak expandovat na armádní trh. „Zprvu jsme byli skeptičtí,“ vzpomíná Maria A. Oparinová, ředitelka firmy a dcera Komarova. Předváděcí akce pro armádní činitele však dopadla nad očekávání.

Zmatení nepřítele

Spolupráce s ministerstvem obrany byla hotovou věcí. Oparinová neuvedla, kolik nafukovacích strojů firma pro armádu vyrobila. Tvrdí, že tyto informace jsou přísně tajné. Firma nyní zaměstnává 80 lidí a prosadila se i v zahraničí. Jeden z obchodů však zkrachoval. RusBal měl do Íránu dodat atrapy raket S-300 společně s dodávkou skutečných zbraní. Ruská vláda však prodej zastavila kvůli sankcím OSN.

Fotogalerie

Nasazení atrap v boji je jednoduché. Mají odlákat pozornost nepřítele od skutečné techniky, která se tak vyhne bombardování. Nutí také nepřátelské velení ke zbytečnému průzkumu. Jejich nasazení má být krátkodobé. Pokud by je armáda ponechala dlouho na jednom místě, nepřítel zjistí, že se jedná o podvod.

Webové stránky firmy neuvádějí, kolik nafukovací atrapy stojí. Reportéři New York Times zjistili, že například jeden nafukovací tank T-80 přijde v přepočtu na 440 tisíc korun. Celý se pak vejde do malého batohu.

Taktika matení nepřítele není pro ruskou armádu ničím novým. Vojenské triky Rusů jsou známy jako maskirovka. Jde o psychologickou válku, která je v novodobých konfliktech klíčová pro bojová vítězství. Jejím cílem je zmanipulovat nepřítele a skrýt skutečné úmysly vojska.

Křišťálová Lupa 2016

Součástí maskirovky je propaganda, internetové dezinformační kampaně i maskování vojáků v terénu. Sovětská armáda ji během 2. světové války povýšila na umění. Vydávala například nepřesné mapy, aby zmátla nepřítele. Některé cesty na nich byly svedeny do bažin.

Podívejte se na prezentaci firmy Rusbal:

Falešná armáda generála Pattona

Zmatení nepřítele není výsadou pouze ruských vojsk. Obdobné taktiky použila spojenecká vojska při vylodění v Normandii v roce 1944.

Operace Fortitude vycházela vstříc trvalým obavám Adolfa Hitlera z anglo-amerického vylodění v Norsku. Spojenci je přiživovali nájezdy komandos proti norskému pobřeží i ostrovům v severním Atlantiku. Všemi možnými cestami včetně fingovaných úniků diplomatické pošty však Hitlera utvrzovali, že chystají vylodění poblíž strategického přístavu Trondheim.

Den D: Pět nejkrvavějších i úsměvných příhod z nejdelšího dne lidstva

I tenhle nafukovací tank pomohl porazit nacistické Německo.

Připravena byla také klamná operace směřující proti Pas de Calais. Němečtí generálové právě toto místo považovali za oblast, kde by nejpravděpodobněji mohlo dojít k invazi. Záhy začali dostávat množství náznaků o tom, že se Spojenci skutečně pokusí zaútočit po nejkratší spojnici mezi anglickým a francouzským pobřežím.

Na letištích kolem Edinburghu se Němcům podařilo vyfotografovat stovky přichystaných letadel. Netušili, že šlo o modely z tvrdého papíru a odpadního dřeva. Odposlouchávací radiostanice zachytávaly rozsáhlou komunikaci americké 1. skupiny armád, která měla provést invazi. Ve skutečnosti šlo o vojsko duchů, složené pouze z radistů a vrchního velitele. Nebyl jím nikdo jiný než George S. Patton.

V den D Němci nenasadili všechny síly, které měli k dispozici. Čekali na vylodění u Pas de Calais, ale nikdy k němu nedošlo. Operace Fortitude skončila naprostým úspěchem. Jediným zklamaným člověkem na straně Spojenců byl generál Patton, který kvůli hře zpravodajských služeb přišel o možnost bojovat ve Francii od prvních dnů.

Podívejte se, jak fungovala Pattonova falešná armáda:

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.