Nafta stojí víc než benzin

Praha - Boj o zákazníka mezi 128 benzinkami v Praze dostal nový rozměr a motoristé zažívají naprosto neznámou situaci. Došlo k tomu, co odborníci už delší čas očekávali: ceny nafty jsou u dvou čerpacích stanic v Praze vyšší než ceny benzinu! Pražské služby v ulici Pod šancemi a Transcentrum v Opravářské ulici už prodávají benzin o 40 haléřů levněji než naftu, tedy za 26,90 korun oproti 26,50. U společnosti Neptun Plus v Malešické ulici jsou ceny vyrovnány na hranici 26,10. Na postupu některých čerpacích stanic se tak jen odrazil reálný poměr cen, za jaké paliva nakupují.

Zřejmě to je pro mnohé řidiče překvapení, zvláště pro majitele dieselových motorů. Ti si připlatili při nákupu nového vozu s vidinou, že investice se brzy vrátí částečně nižší spotřebou a částečně i nižší cenou nafty ve srovnání s cenou nejběžněji užívaného Naturalu 95.

Vývoj cen pohonných hmot na našem trhu však tuto vidinu stále více zamlžuje. Už v listopadu, když ceny pohonných hmot vyskočily nahoru, prodávaly rafinerské společnosti naftu dráž než zmíněný benzin Natural 95.

Ale čerpadláři jednak ze setrvačnosti, jednak aby nenarušili zavedený úzus, a také proto, aby se jim v některých případech vyrovnal celkový profit jejich činnosti, stále drželi ceny benzinů na vyšší cenové úrovni než ceny motorové nafty.

Pochopitelně viděli u svých stojanů raději motoristy, kteří tankují benzin. A co se týká nákladní přepravy, stačí si připomenout zářijovou hrozbu stávkujících kamionů, a přece jen jejich objemnější nádrže.

Postupně se však někdejší cenové nůžky mezi benzinem a naftou stále více svíraly. Ještě v srpnu byl rozdíl mezi těmito pohonnými hmotami čtyři až pět korun, v říjnu to už byly jen koruny dvě. V listopadu už se na mnoha místech, většinou mimopražských, počítal na desetihaléře. V Praze to stále byly až tři koruny.

Proč vlastně došlo k takovému cenovému trendu? Některé zdroje z rafinerií uvádějí, že výrobní cena je u nafty vyšší než u benzinu. Analytici naproti tomu spatřují příčinu zdražování nafty ve stále vyšší poptávce po této komoditě. Stále větší procento dieselů a podíl nákladní dopravy žene zájem nahoru. Zvyšující se poptávka pak samozřejmě tlačí výše i cenu. V každémpřípadě - poslední týdny byla podle provozovatelů čerpadel nafta z ropy tak drahá, že měli z jejího prodeje čím dál nižší příjmy. Nemohli ovšem z konkurenčních důvodů donekonečna kompenzovat "ztráty" na prodeji nafty vysokými cenami benzinů.

Jedinou cestou, jak se dostat z tohoto kruhu ven, bylo nastavení takových cen, které odpovídají realitě. Nůžky se sevřely definitivně. Tento víkend se Liana v Meziboří u Litvínova a Pasoil vDuchcově rozhodly otestovat, co to se zákazníky udělá.

Nyní tedy přišlo na řadu i hlavní město. Jak se to projevilo v objemu prodeje? Nijak. Opět se potvrdilo, že pražský zákazník je atypický a na cenové hrátky někdy reaguje až odevzdaně. Síť levných čerpacích stanic navštěvují většinou jen stálí zákazníci. Špatný marketing? Víra Pražanů ve značkové zboží? Asi od všeho něco.

Co nás v budoucnu čeká? V Evropě je několik zemí, kde je nafta dražší než benzin. Velká Británie, Slovinsko, Bulharsko, v Irsku jsou ceny shodné, v řadě dalších zemí není rozdíl nijak závratný. Zdá se, že vývoj v České republice spěje tímto směrem. A majitelé dieselů se mohou utěšit tím, že jim motory déle vydrží a že jsou úspornější. Jen návratnost bude o něco pomalejší.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video