Na nádraží samotném vzbuzují odpor nevábné toalety, které zapáchají po celém nástupišti, vzhledem neláká ke vstupu ani zašlá nádražní restaurace či čekárna. "Jezdím vlakem často, takže jsem zvyklý na ledacos. Tady je to ale skutečně hrozné. Je za trest, když tu musíte delší dobu čekat," říká Pavel Navrátil z Pardubic.
Zpracování projektů zadalo město ve spolupráci s Českými drahami. Peníze na projekty plynou z pilotního grantového projektu Investiční podpora mikroregionu Jeseníky financovaného z peněz fondů Phare Evropské unie. "Zábřežské nádraží je dnes skutečným vředem. Pro rozvoj celého regionu, zájem investorů a rozvoj turistického ruchu je nezbytné zde vybudovat moderní železniční stanici. Pokusy zrekonstruovat nádraží končily vždy v šuplíku," uvedl starosta Zábřehu Karel Berka. Společný projekt počítá s tím, že zůstane zachována historická budova z devatenáctého století, ale všechny přístavby se zbourají. Plán zahrnuje i výstavbu nové výpravní budovy s veškerým zázemím.
Ke zvýšení bezpečnosti přispěje nový podchod na druhé nástupiště. Stávající je umístěn až na okraji budovy a cestující musí obcházet celé nástupiště. Mnozí cestující tak volí zakázanou zkratku přes koleje v místech, kudy zaměstnanci přivážejí a odvážejí zásilky k vlakům. Tento hazard si vyžádal v posledních letech už tři lidské životy. Právě v tomto prostoru má podle projektu vzniknout nový podchod, který umožní lidem projít na druhé nástupiště přímo z odbavovací haly. Podstatné změny čekají také prostor před nádražím. Blízké autobusové nádraží se přestěhuje a místo něj bude přímo před novou výpravní budovu parkoviště s dostatkem parkovacích míst.
Velkým problémem je budova zdevastovaného hotelu Merkur. Projekt v jedné variantě počítá s opravou, v jiné s demolicí. Město už jedná s majiteli o odkoupení. "Jestliže se s majiteli nedohodneme, bude zde ruina stát ještě hodně dlouho a nakonec ji budou muset odstranit majitelé na své náklady. Náklady na demolici se už dnes dají odhadnout na několik milionů," uvedl starosta Berka.
Šéf stavební správy Českých drah Jiří Minář odhaduje celkové náklady na rekonstrukci zábřežského nádraží včetně nové zabezpečovací techniky a výměny kolejiště na šest set milionů korun. Peníze na rekonstrukci nádraží by měly jít ze státního fondu dopravní infrastruktury a výhodných úvěrů od zahraničních bank. "Je důležité, že jsme našli společnou řeč s městem i s poslanci a senátory z regionu. Tak se budou mnohem snáz získávat peníze," míní Minář.
Rekonstrukce nádraží v Zábřehu bude podle něj součástí výstavby části rychlostního železničního koridoru mezi Krasíkovem a Českou Třebovou. Stavební povolení chtějí mít město a České dráhy na stole do konce srpna letošního roku.