Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nad Mladou Boleslaví kroužili veteráni, podívejte se

  18:48aktualizováno  18:48
V pátek kroužilo nad Mladou Boleslaví nevšední trio letadel. Lidé v okolí mohli na obloze spatřit veterány, které od sebe dělilo 40 let. Formaci vedla Avia BH 5 z roku 1923, následovaly ji dva letouny Zlín z 50. a 60. let.

Dostat a udržet stroje s odlišnými letovými vlastnostmi do formace nebylo podle pilota avie Milana Mikuleckého vůbec jednoduché. "Nejstarší letadlo je totiž celé ze dřeva, zatímco zbylé dvě z kovu. Těžko se tak udržuje třeba stejná rychlost," vylíčil úskalí letu Mikulecký.

Pohled přes křídlo Zlínu 326 na doprovodný Zlín 526.Avia BH 5 s označením L- Bosa, které jí dalo přezdívku Boska.

Z doprovodného letounu formaci sledoval a fotil vyhlášený italský fotograf Alberto Pericoli. "Patří k nejrespektovanějším odborníkům na leteckou fotografii," chlubí se Mikulecký.

Pericoli, který je fotografem italského letectva, nedorazil do Česka náhodou. "Připravuje u nás reportáž pro renomovaný italský časopis o českém a československém letectví," objasňuje Mikulecký. "Už byl v Leteckém muzeu Kbely a také chystá fotoseriál na téma československá historická sportovní letadla," dodává pilot.

Avia BH 5 prolétá nad krajinou v okolí Mladé Boleslavi.

"Celé by to měla být předehra ke společné akci, kterou na příští léto chystáme s našimi italskými kolegy," osvětluje Mikulecký plány, které s letounem má. O co konkrétně by mělo jít však nechce prozradit. "Loni jsme letěli do Bruselu, příští rok to ale bude větší," dodává.

O letu do Bruselu, kterého se zúčastnil i redaktor idnes.cz, se dočtete zde

Kromě stařičké Avie BH5, která v roce 1923 získala prestižní Cenu belgického krále a Cenu pro turistiku Belgického aeroklubu, kroužily nad Mladou Boleslaví ještě mnohem mladší letadla typu Zlín 562 a Zlín 326 s piloty Romanem Kramaříkem a Milanem Vacíkem.

Přesto že je mezi stroji čtyřicetiletý věkový rozdíl, podařilo se formaci sestavit. "Ve vzduchu jsme sehraní a navíc jsme měli pěkné počasí. I když přiznávám, že jak mám otevřenou kabinu, byla mi nahoře pěkná zima i v šále. To kolegové z modernějších strojů řešit nemuseli," směje se Mikulecký.

Zbyl vlastně jen motor

Na rozdíl od zrenovovaných Zlínů museli Avii postavit úplně celou znovu. Původních je jen pár dílů, dochoval se například originální motor Walter. Tvůrci při stavbě použili stejné materiály, z nich byly vyrobeny původní stroje.

Avia BH5 ve vzduchuAvia BH5 ve vzduchu

To, že se jim podařilo po nezměrném úsilí vytvořit první historickou repliku v Česku s sebou však obnášelo nepříjemnou byrokracii.

Nejstarší z veteránů Avia BH5 z roku 1923 je celá ze dřeva.

Avia se tak dostala kategorie Experiment a musela proto projít přísnými testy. "Posuzovala se tuhost či lámavost konstrukce, zjišťovalo se, jestli použitá lepidla vyhovují. Neměli jsme žádné úlevy, museli jsme splnit vše, co například splňují běžné komerční letouny," popisuje detaily
Mikulecký. Práce na stroji zabrala 17 tisíc hodin. O prvním letu repliky Avie GH5 čtěte zde.

 Technické údaje o BH 5  
 rozpětí křídel  9,7 m
 délka trupu  6,5 m
 výška  2,5 m
 hmotnost prázdného letounu  350 kg
 maximální vzletová hmotnost  580 kg
 maximální rychlost v horizontu  160 km/h
 maximální rychlost Vne  210 km/h
 cestovní rychlost  140 km/h
 minimální rychlost  70 km/h
 stoupavost při maximálním zatížení  2,7 m/s
 stoupavost - sólo  4,5 m/s
 dolet  480 Km
 motor  WALTER NZ 60 65 ks
Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nanesená vrstva v místě, kudy v minulosti protékala řeka Labe v původním korytu.
V trase budoucí D35 jsou až dvoumetrové naplaveniny, přitekly z Krkonoš

Archeologové pracující na výzkumu v trase budoucí dálnice D35 u Opatovic nad Labem zjistili, že kácení stromů v oblasti Krkonoš mělo za následek masivní nánosy...  celý článek

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

(ilustrační snímek)
V noci zasáhly bouřky většinu Čech, na jihu jsou tisíce lidí bez elektřiny

Během noci postupovaly od jihu na severovýchod Česka silné bouřky. Několik tisícovek domácností v jižních Čechách je od půlnoci bez elektřiny, opravy budou...  celý článek

Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.