Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nad Líněmi se vznášel slavný hydroplán námořnictva USA, podívejte se

  18:33aktualizováno  18:33
Nejrůznější typy historických i moderních letounů se o víkendu proháněly nad letištěm v Líních na Plzeňsku. Tisíce lidí tu sledovaly seskoky parašutistů, leteckou akrobacii či práci leteckých záchranářů. Piloty ovšem potrápil silný vítr.

V Líních byl k vidění i nejslavnější hydroplán námořnictva Spojených států za druhé světové války - Consolidated PBY Catalina. | foto: Václav Samek

Na druhém ročníku Plzeňských leteckých dnů byl k vidění hromadný výsadek parašutistů, letouny L-39 Albatros, Jas-39 Gripen či letecká akrobacie v podání člena reprezentace ČR Martina Šonky.

"Pro takového nadšence, jako jsem já, je skoro povinnost sem přijet. Hlavně kvůli historickým letadlům, o ta se zajímám celý život," uvedl Václav Boula z Rokycan, který se těšil, že na vlastní oči uvidí anglický spitfire nebo MiG-15.

"U nás zatím jako historický tryskový letoun k vidění není, ale přiletěl sem z Polska a tady je v československých leteckých barvách. To je zážitek na celý život," říká muž, který navštěvuje podobné akce i v zahraničí.

Na letecký den dorazily i rodiny s dětmi. "Já jsem přijel hlavně kvůli mustangu a spitfiru. Mustang tu, bohužel, nakonec není a spitfire před chvílí odstartoval. Děti mě ale moc nenechají, příliš času na sledování není," popisoval další z návštěvníků Luboš Milota, který do Líní přijel poprvé.

Piloty, kteří předváděli v Líních své stroje, potrápil silný vítr. "Předvedl jsem stroj Boeing 75 Stearman. Doufám, že se to líbilo. Vítr byl opravdu silný a dvouplošníky na takové počasí stavěné nejsou," hodnotil své vystoupení pilot Jiří Horák, který letoun vlastní ještě s jedním pilotem.

Fotogalerie

Se stearmanem tedy létá pravidelně, ročně zhruba 50 až 60 hodin. "Dvouplošník s otevřenou kabinou se nedá srovnávat vůbec s ničím. Je to neopakovatelný pocit, když letíte nad lesy a loukami, všechno cítíte. To je nádhera," líčí Horák.

Je pilotem z povolání, létá v ČSA s airbusem. "V práci nalétám ročně kolem 800 hodin, za život už jich mám kolem 11 tisíc. Dost často už nemám ve volném čase ani chuť se stearmanem letět," přiznává Horák. Dodává ale, že touha většinou převládne a pak je pro něj let příjemný relax.

Pro návštěvníky byl připraven i bohatý doprovodný program. Kromě ukázek různých letounů mohli absolvovat tandemový seskok nebo se proletět nad Plzní. Letecké dny se v Líních uskutečnily podruhé, letošní ročník připomínal šedesátileté výročí od založení letiště.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pavel Hrůza, unesený Čech z libyjského ropného vrtu Ghaní
Zpravodajci prověřují novou stopu v případu Čecha uneseného v Libyi

Čecha Pavla Hrůzu zajali džihádisté v Libyi před dvěma lety. Před tři čtvrtě rokem dostala společnost, pro kterou Hrůza pracoval jako manažer cateringu,...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) při rozhovoru s ČTK (18. července 2017)
Vláda zvýšila minimální mzdu na 12 200 korun, oznámil Sobotka

Minimální mzda se od ledna 2018 zvýší z 11 tisíc na 12 200 korun. Rozhodla o tom vláda, informoval na Twitteru premiér Bohuslav Sobotka. Od nástupu do funkce...  celý článek

Poznáte místo?
100 POHLEDŮ: Udusanou cestou k pompéznímu paláci. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.