Nad Českem zazářil bolid, astronomové hledají svědky

Astronomové požádali o pomoc při hledání svědků, kteří zpozorovali na obloze denní bolid. Průlet velmi jasně zářícího tělesa byl prý vidět 26. ledna z Česka, Německa a Rakouska. Mohl ho provázet pád meteoritu.
Bolid je velmi jasné těleso a může z něj spadnout meteorit. Ilustrační foto

Bolid je velmi jasné těleso a může z něj spadnout meteorit. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Oddělení meziplanetární hmoty Astronomického ústavu AV ČR zatím obdrželo zatím dvě česká hlášení o výskytu denního bolidu z 26. ledna. K dispozici je také několik hlášení z Německa a Rakouska.

"Zatím nelze ani vyloučit, ani potvrdit, že by tento úkaz byl spojen s pádem meteoritu na zemský povrch," sdělil mluvčí České astronomické společnosti Pavel Suchan.

K podobné situaci došlo v případě bolidu Morávka pozorovaného 6. května 2000. Odborníci tehdy zaznamenali nečekaně veliký ohlas veřejnosti. Shromáždilo se několik set svědectví a bolid mohlo tehdy vidět přes deset tisíc lidí.

"Tři lidé měli po ruce videokameru a podařilo se jim část dráhy bolidu nafilmovat. Seismické stanice na Ostravsku zaznamenaly rázovou vlnu od jeho výbuchu v atmosféře," uvádí Astronomický ústav na svých webových stránkách .

Z bolidu může i něco spadnout

Bolidy jsou způsobeny průnikem kosmických těles, úlomků planetek a komet, do zemské atmosféry.
V závislosti na odolnosti tělesa, jeho rychlosti a sklonu dráhy může dojít buď k úplnému odpaření a rozprášení tělesa v atmosféře, nebo k dopadu jeho zbytků na zemský povrch jako meteoritů.
Meteority představují cenný vědecký materiál ke studiu sluneční soustavy a ještě cennější jsou, pokud je známa dráha příslušného bolidu.
Zdroj: Astronomický ústav

V obci Morávka před sedmi lety dokonce z bolidu spadl meteorit. "Jde teprve o pátý případ v historii, kdy existují fotografické nebo videozáznamy bolidu, od něhož byl nalezen meteorit," uvádí ústav.

Pro odborníky z Akademie věd jsou cenná veškerá pozorování tohoto jevu, a tak se i po několika dnech rozhodli oslovit náhodné svědky průletu tělesa z konce letošního ledna.

Podle astronomů se jednalo o velmi jasný bolid, který na denní obloze upoutal pozornost lidí, kteří se náhodou dívali přibližně jeho směrem a měli aspoň trochu jasnou oblohu.

Pro případné svědky kosmického jevu připravili vědci webový formulář, na kterém jim lze podat stručnou zprávu. formulář otevřete zde

Velmi jasné těleso

Bolid je velice jasný meteor (zhruba -3 magnitudy), který vyvolá všeobecnou pozornost. Nejde tedy jen o jasnost, ale někdy i o délku apod.
Pokud je jasnější než -5 magnitud, osvítí zem. Když je to přes -10 magnitud, osvětlí vzdálené kopce a je možno vidět barvu některých předmětů na zemi.
Při jasnosti -20 magnitud si člověk připadá jako za dne - celé okolí je osvíceno velice silně.
zdroj: Wikipedia

Barcelona truchlí za oběti  teroristického útoku (18. srpna 2017)
Byl to výkřik bláznů, s muslimy problém nebyl, říkají Češi z Barcelony

Podle některých Čechů spjatých s Barcelonou bylo otázkou času, kdy se nějaký útok objeví. Jiné teror překvapil. Problémy s muslimy však v Katalánsku...  celý článek

Finští policisté útočníka, který v Turku pobodal deset lidí, postřelili do nohy...
V Turku vraždil nožem mladý Maročan, policie ho podezřívá z terorismu

Finská policie vyšetřuje páteční útok nožem v Turku jako teroristický čin. Hlavním podezřelým je 18letý Maročan. Policie zatkla při razii v noci na sobotu pět...  celý článek

Polonahý prezident Vladimir Putin se na dovolené chlubí jedním ze svých úlovků...
Buď jak Putin, ukaž hruď. Lidé na fotkách napodobují ruského prezidenta

Tisíce lidí se rozhodly vzdát poctu ruskému prezidentovi Vladimíru Putinovi a vyfotit se bez trička. Reagují tak na nejnovější zveřejněné fotografie Putina z...  celý článek

Všechny akční letáky na jednom místě!