INFOGRAFIKA: Víkend na Smetanově nábřeží
"Chceme bezpečné, zdravé a živé město," říká Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat, která podporuje městskou cyklistiku.
Podle iniciativy je receptem na zdravé město omezení automobilismu, podpora cyklistiky i dalších forem udržitelné dopravy.
Akce začala v Praze se sobotním odpolednem, kdy na Smetanovo nábřeží mezi Národním divadlem a Karlovým mostem vjelo poslední auto. Od té chvíle se nábřeží na celý víkend stalo panstvím chodců a cyklistů.
"Budou tu kavárny, program pro děti, koncerty i cykloservis. Jde nám o živý prostor a nabízíme návrh, jak by mohlo nábřeží vypadat," řekl iDNES.cz Martin Mareček z Auto*Matu.
Akci na Smetanově nábřeží zastřešuje magistrát. "V budoucnu zde plánujeme pěší bulvár," řekl MF DNES primátor Pavel Bém o místě, kudy zatím tečou jen auta a skupiny turistů.
Podnikatel Jiří Muhr s uzavírkou nábřeží nesouhlasí. "Přemýšleli vůbec úředníci o důsledcích této uzavírky?" ptá se na adresu magistrátu. "Mluvím ústy několika set podnikatelů, kteří musí zajistit zásobování hotelů a restaurací, odvézt hotelové hosty na letiště," stěžuje si.
Radní pro dopravu Radovan Šteiner je k přeměně nábřeží na pěší bulvár skeptický. "O víkendu lze uzavření těchto ulic akceptovat. V pracovní den by to byl pro řidiče velký problém," míní.
Týden pro udržitelnou dopravu
Víkend na nábřeží je jen část projektu Zažít město jinak, který Auto*Mat ve spolupráci s divadlem Alfred ve dvoře a městem připravili pro nadcházející Evropský týden mobility.
V jeho rámci lze zajít do kina, na diskusi s politiky nebo vyjet lodí s bratry Formanovými. Program vyvrcholí pátečním Mezinárodním dnem bez aut a velkou podzimní cyklojízdou.
Vlastní program připravuje i magistrát. "Město nabízí občanům různé akce, zaměřené na udržitelné formy dopravy a dopravní výchovu," říká tisková zpráva magistrátu. Na pondělí se také chystá Den pražské železnice.
K týdnu mobility se připojují i desítky dalších měst. Křivohlávek vyzdvihuje České Budějovice. "Jsou velmi aktivní. Brzy z nich bude český Amsterdam," říká s tím, že jihočeští politici se k cyklistice nehlásí jen z populistických důvodů.
Pošramocené vztahy
Přestože město během týdne mobility program Auto*Matu podporuje, vztahy nejsou idylické. Pražští cyklisté se shodují, že město pro ně nedělá nic.
"Od roku 1990 trojnásobně vzrostl počet aut a zvýšila se i intenzita jejich využití. Město ale automobilismus nereguluje a výsledkem je horší městské prostředí, vysvětluje Křivohlávek, též autor projektu Růžových kol.
Dvojznačnou roli podle něj hraje i primátor Bém, který z cyklostezek udělal jedno ze svých volebních témat. "Bém se na nás sice směje, ale v praxi za omezení aut nebojuje," tvrdí Křivohlávek.