"Výstava sleduje Haasovy proměny, jak dokázal prožívat různé role, jak se jim přizpůsoboval. Paleta jeho postav je neobyčejně pestrobarevná - hrál žebráka i milionáře, prostého jednoduchého člověka i složité intelektuály, lidi charakterní i bezcharakterní," vysvětlil autor výstavy, filmový historik Pavel Jiras.
Filmy promítané během výstavy: (začátky jsou ve 12, 14 a 16 hodin) |
7.12. Pianola story, Život je pes, Ať žije nebožtík 8.12. Mravnost nade vše, Děvčata, nedejte se!, Jedenácté přikázání 9.12. Pick up, Muži v offsidu, Načeradec, král kibiců 10.12. Velbloud uchem jehly, Mravnost nade vše, Ať žije nebožtík 11.12. Jedenácté přikázání, Život je pes, Pick up 12.12. Pianola story, Ať žije nebožtík, Muži v offsidu 13.12. Načeradec, král kibiců, Pick up, Mravnost nade vše 14.12. Život je pes, Pianola story, Velbloud uchem jehly 15.12. Děvčata, nedejte se!, Jedenácté přikázání, Načeradec, král kibiců 16.12. Muži v offsidu, Ať žije nebožtík, Život je pes 17.12. Pianola story, Velbloud uchem jehly, Děvčata, nedejte se! 18.12. Jedenácté přikázání, Načeradec, král kibiců, Život je pes 19.12. Zapadlí vlastenci, Muži v offsidu, Velbloud uchem jehly 20.12. Pick up, Jedenácté přikázání, Mravnost nade vše 21.12. Muži v offsidu, Pianola story, Ať žije nebožtík 22.12. Život je pes, Načeradec, král kibiců, Zapadlí vlastenci 23.12. Velbloud uchem jehly, Děvčata, nedejte se!, Muži v offsidu 24.12. Výstava zavřená - nepromítá se 25.12. Ať žije nebožtík, Velbloud uchem jehly, Načeradec, král kibiců 26.12. Muži v offsidu, Jedenácté přikázání, Mravnost nade vše Kino Ponrepo promítá 14. a 1 5. 12. od 17.00 Haasovy filmy z amerického období |
Ten shromažďoval materiál k výstavě více než rok. Hledal v archivech i soukromých sbírkách, téměř polovinu fotografií získal od Marie Bibikové - umělcovy manželky Bibi Haasové, dnes třiaosmdesátileté dámy, která žije v klášteře Luxemburg u Vídně a zúčastní se dnešního slavnostního otevření výstavy.
Nebylo jednoduché snímky, z nichž řada se zachovala jen v kontaktech, některé dokonce jen v otisku v novinách, shromáždit. Pavel Jiras jich nakonec našel osmnáct set, z nichž dvanáct set se na výstavě nakonec objeví.
Výstava diváky provází třemi různými prostředími a třemi rozdílnými obdobími Haasova života. První se zabývá nejen jeho rodinným prostředím v Brně, počátky herecké dráhy, ale především Haasovým životem v metropoli, rolemi v Národním a vinohradském divadle, prací ve filmu, soukromým životem včetně jeho lásek a přátel. Tuto etapu Haasova života i část výstavy završuje jeho odjezd do Francie v předvečer druhé světové války.
"Žil jako bohém a přitom dokázal nastudovat spoustu těžkých rolí a dělat film. Podezírám ho, že někdy si tu pověst bohéma vytvářel sám. Kdyby flámoval tak, jak se o něm říká, nemohl by toho tolik udělat a promyslet," komentuje tuto část umělcova života filmový historik Jiras.
Atmosféru expozice Haasova pobytu ve Spojených státech vytvářejí kulisy filmového ateliéru. Haasovi se totiž podařilo pronajmout si Chaplinovy staré hollywoodské ateliéry a natočit v nich několik filmů, zároveň hrál divadlo v Chicagu a New Yorku. Tato etapa Haasovy tvorby u nás není příliš známá, proto bude součástí výstavy i promítání ukázek Haasových amerických filmů.
"Na počátku 60. let se chtěl Haas vrátit do Čech, ale nikdo, a to ani jeho někdejší kolegové, mu neřekl, vrať se, můžeš tu pracovat. Stýskalo se mu po Čechách a po češtině, po práci v mateřském jazyce," uvádí Pavel Jiras poslední část výstavy.
Proto nakonec přesídlil do Vídně. Tam žil osaměle a klidně. Do Prahy se podíval pouze na návštěvu. Atmosféru expozice dotvářejí filmové písničky, dobové plakáty, písemnosti a Haasovy osobní věci. Součástí výstavy budou i besedy s herci a režiséry a promítání nejslavnějších českých filmů s tímto hercem.
Život byl větší drama
Život Huga Haase byl stejně dramatický jako osudy všech jeho postav dohromady. Narodil se v rusko-židovské rodině obchodníka s obuví, který své dva syny Pavla a Huga i v germanizovaném Brně posílal do českých škol. Starší Pavel studoval na konzervatoři u Leoše Janáčka, mladší Hugo záhy získal pozvání do brněnského Národního divadla.
Jako milovník to zkusil ještě v Ostravě a potom se rozhodl pro riskantní krok, přijmout angažmá v nově vznikajícím pražském divadle ve velkopodniku Lucerna. Tam ho viděl na konci roku 1924 šéf vinohradského divadla Jaroslav Kvapil a angažoval ho.
Za čtyři roky odehrál na této scéně osmdesát rolí. Díky tomu si vypěstoval fenomenální paměť a hereckou obratnost. Na jevišti Národního divadla vystoupil poprvé v roce 1929 a i zde hrál více než osm desítek rolí.
Jeho kariéru násilně přerušil nástup fašismu, který ho odstavil od práce v divadle i ve filmu. Z Československa ho na poslední chvíli odvezla jeho o téměř dvacet let mladší žena Marie, které říkal Bibi. Jejich tehdy pětiměsíční syn zůstal v Brně u švagrové. Haasův otec ani bratr Pavel válku nepřežili. V českém filmu pracoval Hugo Haas od roku 1925 pouhých třináct let, a to nejen jako herec, ale i jako scenárista.
Až do roku 1939, kdy emigroval nejprve do Francie a brzy poté do USA, natočil Haas dvaatřicet celovečerních filmů. Počáteční nejistotu v emigraci, neznalost jazyků a nedůvěru v tamější kulturu Haas překonal. Začal pracovat v divadle i točit filmy, kterých v letech 1943 až 1965 dokázal udělat ještě osmatřicet. Po krátkém období pěti let prožitých ve Vídni zemřel Hugo Haas v roce 1969.
Jedna z proměn Huga Haase - Dr. Galen z Čapkovi Bílé nemoci. (6. 12. 2000) |
Hugo Haas ve filmu "Svět, kde se žebrá". (6. 12. 2000) |
Hugo Haas s jednou ze svých četných hereckých partnerek Věrou Ferbasovou (6. 12. 2000) |
Autor výstavy Pavel Jiras, kterému se podařilo instalovat dvanáct set fotografií české herecké legendy Hugo Haase. (6. 12. 2000) |