Laskavá tvář Karla Schwarzenberga u voličů bodovala, říká odborník na marketing František Brož.

Laskavá tvář Karla Schwarzenberga u voličů bodovala, říká odborník na marketing František Brož. | foto: Josef Kopecký, iDNES.cz

Na voliče zabraly telefony. Složenka a hlídky ne, hodnotí kampaň odborník

  • 539
TOP 09 se nepovedla složenka na státní dluh, u voličů nebodoval ani uražený šéf ČSSD Jiří Paroubek nebo hlídky Věcí veřejných. Zaujala naopak přívětivá tvář knížete Schwarzenberga. Projděte si největší klady a zápory předvolební kampaně. Pro MF DNES je zhodnotil odborník na marketing, šéfredaktor Marketing Journalu František Brož.

Co se stranám nepovedlo:

- Kalouskova složenka
Pamatujete, jak vaši babičku vyděsila složenka a upozornění, že má zaplatit zhruba 121 tisíc korun za každého člena rodiny? Netradiční způsob, jak upozornit na výši státního dluhu, byl dobrý nápad. "Ale hlavně kvůli špatné formulaci doprovodného textu vyvolala paniku u starších lidí," míní Brož. Podle něj tím Kalousek získal nálepku chamtivce.

- Hlídky Věcí veřejných
"Veřejní hlídači" ulic byli podle Brože původně dobrou myšlenkou. Ale v praxi se nepovedli. "Nevhodně to představili. Ale hlavně, podobné hlídky nedávno zavedla extremistická Dělnická strana a postavila tak podobné nástroje mimo etickou normu," popisuje Brož.

- Ohlasy na povodně
Podle experta byla urputnost, s jakou se politici objevovali ve vyplavených oblastech, jen divadlo. "Slov bylo mnohem víc než opravdové pomoci," hodnotí snahy politiků.

- Televizní spoty
"Selhala jak ODS, která vytvořila spot jako z poloviny devadesátých let, tak ČSSD, jejíž klip připomínal regionální turistické lákadlo na hlavní atrakci – manžele Paroubkovy," soudí Brož.

- Uražený Jiří Paroubek
Neustálé útoky šéfa ČSSD na média voliče příliš neoslovily. "Tentokrát to přerostlo únosnou mez," naráží Brož na týdenní bojkot vybraných tiskovin.

Co se stranám povedlo:

- Zaujali voliče
Brutální negativní kampaně i pozitivní představování vlastního programu zabraly. "Lidé se o aktuální politickou situaci zajímají. A často dokonce i mimo hospody," říká Brož. Politici tentokrát nevykukovali jen z billboardů, ale působili i skrze blogy a sociální sítě. "Diskuse byla mnohem pestřejší než jen o poplatku u lékaře," chválí Brož.

- Telemarketing ČSSD
Sociální demokraté v posledních týdnech obvolávali desítky tisíc Pražanů. "A ti nemají rádi, když jim politika, zvlášť ta oranžová, zasahuje příliš hluboko do soukromí," myslí si Brož. ČSSD však podle něj velké sousto zvládla se ctí.

- Ikonický kníže
"Laskavý" Schwarzenberg se podle odborníka na marketing stal skvělou ikonou nové strany. "Z marketingového hlediska je jeho obličej dokonalým nástrojem," dodává.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video