Na Vltavě možná bude nový přístav

Praha - Přístav Praha, tak se jmenuje nový projekt města, který je těsně před schválením. Po Vltavě se tak zanedlouho mohou plavit desítky velkých výletních či osobních lodí z celé Evropy. "Dnes se dá prakticky přistát jen před ministerstvem obchodu a průmyslu. Dokážu si představit, že se mezi Štvanici a Libeňský most vejde minimálně třicet velkých lodí," prohlašuje náměstek primátora Petr Švec, který projekt vypracoval.

S příjezdem lodí by se po letech mohl konečně vyřešit i problém náplavky. Pravý břeh Vltavy je nyní v dezolátním stavu. Z nového režimu, který by mimo jiné měl stanovit pravidla kotvení, by mohlo město zkulturnit břehy.

O stromořadí, osvětlení či například o historickém zábradlí a o hezké klidové zóně si však zatím mohou Pražané nechat jen zdát. "Přístav se nestane promenádou, projekt je spíše souborem pravidel, která se budou vztahovat na lodníky, ne na lidi, kteří po náplavce chodí," upřesnil Švec.

Právě tento režim náplavce podle zástupců města chyběl. Někteří námořníci tak v Praze kotví načerno.

"Ne všichni majitelé lodí nám platí povinný nájem a do náplavky se tak neinvestuje," řekl další radní, Zdeněk Kovářík.

Peníze za nájem má vybírat Technická správa komunikací (TSK). I její zástupci přiznávají, že někteří námořníci špatného systému využívají.

"Nejsme oprávněni, abychom udělovali pokuty, my pouze zjišťujeme, jestli lodě mají povolení, nebo ne. Nemáme dostatek lidí, abychom dokázali všechny kontrolovat," přiznal Petr Kožíšek, ředitel správního oddělení TSK.

Radnice soudí, že řád a důsledné kontroly by měly zamezit úniku peněz, které město potřebuje například na údržbu náplavek. "Hlídači námořníkům, kteří v Praze zakotví, řeknou: Tady máš paragon za zaplacení nájmu, tady si můžeš natočit pitnou vodu, pro ropu si dojedeš na Smíchov a podobně," popisuje Švec. Námořníkům se však příliš nezamlouvá fakt, že by náplavka měla být obnovena z jejich peněz.

Nechápou, proč by se právě oni měli podílet na investicích do okolí řeky. "Zisk nám vystačí tak na to, abychom udrželi pořádek v nejbližším okolí lodí. O obnovu břehu by se mělo postarat město," říká například Jan Hamsa, ředitel Evropské vodní dopravy."

Náměstek Švec přiznává, že obnovu náplavky nemohou financovat jen majitelé lodí. "Neutáhli by to. Stačí, když se postarají o pronajatý prostor a zaplatí hlídače," říká Švec.

Podle něj by současně s vytvořením nového přístavu mohlo nějaké peníze uvolnit ministerstvo dopravy. "Česká republika se zavázala Evropské unii i městům, která leží na Vltavě, že se v Praze postaví standardní přístav, který proplouvajícím lodím poskytne odpovídající servis. Proto by ministerstvo dopravy nějakou korunu uvolnit mělo," dodal Švec.

Projekt nového přístavu sice ještě nebyl oficiálně zveřejněn, a nikdo tedy přesně neví, jak má přístav fungovat, ale již nyní má své kritiky. Ekologický aktivista Petr Štěpánek z občanského sdružení Greenways podotýká, že kdyby měly do Prahy plout i nákladní lodě, městu by tím jednoznačně uškodily.

Pokud se však bude jednat jen o přístav osobních lodí jako třeba u Palackého náměstí, tak si myslím, že to s využitím náplavek nekoliduje. Nákladní lodě by však k řece přivedly dopravu. Tato lokalita by zvýšený objem nákladů a pasažérů neunesla. Klidová zóna, která by tam měla vzniknout, by byla ztracena," obává se Štěpánek, který se naopak zasazuje o vznik promenády pro pěší a stezky pro cyklisty.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video