Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na Vltavě možná bude nový přístav

  8:07aktualizováno  8:07
Praha - Přístav Praha, tak se jmenuje nový projekt města, který je těsně před schválením. Po Vltavě se tak zanedlouho mohou plavit desítky velkých výletních či osobních lodí z celé Evropy. "Dnes se dá prakticky přistát jen před ministerstvem obchodu a průmyslu. Dokážu si představit, že se mezi Štvanici a Libeňský most vejde minimálně třicet velkých lodí," prohlašuje náměstek primátora Petr Švec, který projekt vypracoval.

S příjezdem lodí by se po letech mohl konečně vyřešit i problém náplavky. Pravý břeh Vltavy je nyní v dezolátním stavu. Z nového režimu, který by mimo jiné měl stanovit pravidla kotvení, by mohlo město zkulturnit břehy.

O stromořadí, osvětlení či například o historickém zábradlí a o hezké klidové zóně si však zatím mohou Pražané nechat jen zdát. "Přístav se nestane promenádou, projekt je spíše souborem pravidel, která se budou vztahovat na lodníky, ne na lidi, kteří po náplavce chodí," upřesnil Švec.

Právě tento režim náplavce podle zástupců města chyběl. Někteří námořníci tak v Praze kotví načerno.

"Ne všichni majitelé lodí nám platí povinný nájem a do náplavky se tak neinvestuje," řekl další radní, Zdeněk Kovářík.

Peníze za nájem má vybírat Technická správa komunikací (TSK). I její zástupci přiznávají, že někteří námořníci špatného systému využívají.

"Nejsme oprávněni, abychom udělovali pokuty, my pouze zjišťujeme, jestli lodě mají povolení, nebo ne. Nemáme dostatek lidí, abychom dokázali všechny kontrolovat," přiznal Petr Kožíšek, ředitel správního oddělení TSK.

Radnice soudí, že řád a důsledné kontroly by měly zamezit úniku peněz, které město potřebuje například na údržbu náplavek. "Hlídači námořníkům, kteří v Praze zakotví, řeknou: Tady máš paragon za zaplacení nájmu, tady si můžeš natočit pitnou vodu, pro ropu si dojedeš na Smíchov a podobně," popisuje Švec. Námořníkům se však příliš nezamlouvá fakt, že by náplavka měla být obnovena z jejich peněz.

Nechápou, proč by se právě oni měli podílet na investicích do okolí řeky. "Zisk nám vystačí tak na to, abychom udrželi pořádek v nejbližším okolí lodí. O obnovu břehu by se mělo postarat město," říká například Jan Hamsa, ředitel Evropské vodní dopravy."

Náměstek Švec přiznává, že obnovu náplavky nemohou financovat jen majitelé lodí. "Neutáhli by to. Stačí, když se postarají o pronajatý prostor a zaplatí hlídače," říká Švec.

Podle něj by současně s vytvořením nového přístavu mohlo nějaké peníze uvolnit ministerstvo dopravy. "Česká republika se zavázala Evropské unii i městům, která leží na Vltavě, že se v Praze postaví standardní přístav, který proplouvajícím lodím poskytne odpovídající servis. Proto by ministerstvo dopravy nějakou korunu uvolnit mělo," dodal Švec.

Projekt nového přístavu sice ještě nebyl oficiálně zveřejněn, a nikdo tedy přesně neví, jak má přístav fungovat, ale již nyní má své kritiky. Ekologický aktivista Petr Štěpánek z občanského sdružení Greenways podotýká, že kdyby měly do Prahy plout i nákladní lodě, městu by tím jednoznačně uškodily.

Pokud se však bude jednat jen o přístav osobních lodí jako třeba u Palackého náměstí, tak si myslím, že to s využitím náplavek nekoliduje. Nákladní lodě by však k řece přivedly dopravu. Tato lokalita by zvýšený objem nákladů a pasažérů neunesla. Klidová zóna, která by tam měla vzniknout, by byla ztracena," obává se Štěpánek, který se naopak zasazuje o vznik promenády pro pěší a stezky pro cyklisty.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Policie odmítla poslancům poslat spis na Babiše kvůli Čapímu hnízdu

Policie zamítla žádost mandátového a imunitního výboru o doručení kopie trestního spisu vedeného na šéfa ANO Andreje Babiše a poslance Jaroslava Faltýnka....  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

Ústavní soud v Brně nařídil obnovení případu, ve kterém byl odsouzen muž ke...
Muž při nehodě zabil manželku a syna. Vězení není nutné, rozhodl ÚS

Ústavní soud se zastal muže, který při řízení v opilosti loni v březnu havaroval a usmrtil manželku a šestiletého syna. Soud zrušil rozhodnutí, podle kterého...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.