Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na vaše dotazy odpovídá Vladimír Hirka

  18:05aktualizováno  18:05
Na vaše dotazy odpovídá trenér Tak už začni Vladimír Hirka.

Trenér Tak už začni vám odpoví na vaše dotazy | foto: Martin MrázMETRO


Nestíhám pravidelně přijímat stravu.
Řešením je připravit si do práce koktejl, který vypijete v pauze, nebo kousek ovoce. Můžete si také připravit zeleninový salát.

Jak přijmout dostatek tekutin?
Na začátek to chce systém. Připravte si každé ráno na stůl 1,5 litru neperlivé vody a dejte si za cíl ji během pracovní doby vypít. Večer vypijte minimálně další litr. Denně musíte vypít alespoň tři litry tekutin. Během cvičení ještě doplňte pitný režim o iontový nápoj přibližně 0,5 litru.

Mohu během programu pít kávu?
Před cvičením je káva vhodná pro svůj povzbuzující a lipomobilizační efekt. Jinak s kávou šetřete během dne.

Vařím pro celou rodinu, a potom neodolám a sním něco zakázaného.
Nejlepší je samozřejmě přímá podpora partnera a rodiny. Rodinu zkuste ošálit a jídelníček nenásilně přizpůsobte vašim dietním potřebám. Vyberte nízkotučná masa připravená na grilu, jako přílohu si dejte zeleninu, nebo rýži a rodince udělejte hranolky s tatarkou. Všichni budou spokojení.

Kolikrát týdně je vhodné cvičit a jak dlouho?
Na začátku vám stačí cvičit 2 - 3 týdně po 60 minutách. 

Kolik aerobní aktivity a v jakém tepové frekvenci mám cvičit na spálení tuků?
Cvičení doplňte 30 minutám aerobní aktivity. Postačí kolo nebo chůze na pásu ve střední intenzitě, asi 60-max. tepová frekvence.

Stačí mi cvičit v posilovně?
Jen fitness nestačí. Celý program je vhodné doplnit o nějakou pro vás zábavnou formu pohybu. Může to být tenis, brusle, kolo a podobně.
O v hodném výběru sportu se poraďte s odborníkem.

Jaké doplňky výživy doporučujete při přibírání svalové hmoty u začátečníka?
Stravu doplníme o proteinový nápoj, který můžeme užívat dvakrát denně. Jednu dávku zařadíme jako dopolední svačinu, další koktejl si připravíme před spaním. Ideální je 60 - 70 procent proteinů. Ihned po tréninku zařaďte sacharidový nápoj - cca 70 g, s výběrem vám pomohou v každé posilovně.

Mám mnoho stresující práce, často se cítím vyčerpaný a bez energie.
Pro každého je určitě důležité zařadit do svého programu nějaký druh relaxace, konkrétně práci se stresem. Pro někoho je vhodná například jóga, jinému pomohou klasické meditace či relaxace. Doporučuji vyzkoušet, a alespoň jednou týdně, si na relaxaci udělat čas. Únavu nám pomůže odbourat také celková detoxikace organismu. Doporučuji zařadit alespoň dvakrát za měsíc (ideálně jednou týdně) jednodenní půst. Pročistí se trávicí systém, ulehčíte práci játrům a vše se projeví nejen na celkové vitalitě, ale také na lepší imunitě, a především zajistíme prevenci proti civilizačním chorobám.

Mám sedavé zaměstnání. Velmi často mě bolí krční páteř. Bolest přechází v nepříjemné migrény. Dá se s tím něco dělat?
Doporučuji vyšetření u fyzioterapeuta. Velmi často pomůže pravidelné protahování  a uvolňování svalů krční páteře. Jak na to, vám poradí fyzioterapeut či zkušený wellness poradce. Pak je dobré začít pravidelně cvičit.

Jak rychle je dobré a zdravé zhubnout?
Optimálně je půl kilogramu až kilogram týdně, aby se nenastartoval jojo efekt. Záleží ale na stupni nadváhy.

Nestíhám pravidelně jíst, lze to nějak snadno vyřešit? 
Vhodnou náhražkou jídla je například proteinový koktejl, který si můžete připravit s sebou do uzavíratelné skelničky a v práci připravit. S sebou si také můžete nosit rýžové chleby a nízkotučný sýr. V práci lze snadno připravit i celozrnný kus-kus (zalije se vroucí vodou a nechá se nabobtnat), třeba s tuňákem ve vlastní šťávě a zeleninou.

Večer u televize mě honí mlsná, čím ji bezpečně zahnat?
Poslední jídlo bychom měli mít asi dvě hodiny před tím, než jdeme spát. Nemusíme se proto bát ani jakési druhé večeře. Chutně lze řešit zobáním malého množství (cca 5 dkg) přírodních ořechů (nepražených a nesolených) či semínek (dýňová: výborný zdroj zinku, slunečnicová a podobně). Můžete si také nakrájet malé kousky zeleniny s kouskem nízkotučného sýra či libového masa. Chutě také spolehlivě zažene nízkotučný tvaroh, který je velmi vhodný jako zdroj bílkovin na noc. Kombinaci bílkovin a zeleniny navečer obecně hodně doporučuji.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Chřipka (ilustrační foto)
Neschopenek přibylo. Nejvíc marodů na pochůzkách kontrola načapala v Praze

Pražané stůňou v průměru o několik dní kratší dobu než lidé v jiných regionech. O to častěji se ale proviní tím, že tráví čas na neschopence venku místo na...  celý článek

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...
Vláda koupí a nechá zbourat vepřín v místě, kde za války trpěli Romové

Vepřín v Letech u Písku zmizí. Vláda se jednomyslně rozhodla koupit ho a zbourat. „Není důstojné, aby na místě, kde zemřelo několik set obyvatel, z toho dvě...  celý článek

David Rath při vynesení rozsudku Nejvyššího soudu v Brně v kauze nezákonných...
K Čapímu hnízdu vypovídali na policii i bývalí hejtmani Rath a Bendl

O dotaci pro farmu Čapí hnízdo, kvůli níž chce policie stíhat šéfa hnutí ANO Andreje Babiše, vypovídali na policii bývalí středočeští hejtmani Petr Bendl a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.