Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na tunely ještě nejsou peníze

  15:39aktualizováno  15:39
Brno - Čtyři miliardy korun budou potřeba na stavbu dvou tunelů v Brně-Králově Poli. Kdy však budou peníze, které má poskytnout stát nebo Evropská unie, k dispozici, zatím není jasné. Tunely budou součástí velkého městského okruhu a i díky jim se zlepší doprava v krajském městě.

Potřebné miliardy na stavbu tunelů v Králově Poli by mohly být nejdříve příští rok. To je však podle úředníků optimistická varianta. Z peněz státu a města se ale už nyní platí příprava stavby.

Tunelová roura Dobrovského I je určena pro směr z Králova Pole do Žabovřesk a má délku 1 237 metrů, tunelová roura Dobrovského II je pro směr ze Žabovřesk do Králova Pole a má délku 1 257,80 metru.

Peníze jsou zatím zahrnuty ve státním fondu, který poskytuje peníze na dopravu, ale chceme se je pokusit získat od Evropské unie," uvedl ředitel brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic Jiří Rupp. "Nyní se dělá demolice domů a připravuje se hloubení dvou průzkumých štol. To by mělo začít v září," dodal Rupp. Jenom štoly, které se pak stanou základem tunelů, podle něho přijdou na několik set milionů korun.

"Je to problematické, dosud státní peníze nejsou. Nevím, zda si město nebo dodavatel vezme nějaký překlenovací úvěr," řekla Dana Wendscheová z referátu dopravy Útvaru hlavního architekta brněnského magistrátu.

Náměstek primátora Petr Zbytek doufá, že se peníze na stavbu tunelů podaří získat už příští rok. "Jestli se to ale podaří, to nevím," řekl.

K tomu, aby příprava stavby dále postupovala, je mimo jiné ještě třeba vyjádření ministerstva životního prostředí k posouzení vlivu stavby na životní prostředí. "Až ho vydají, může dodavatel požádat o vydání územního rozhodnutí, případně doplnit dokumentaci. Záleží na tom stanovisku ministerstva," vysvětlila Wendscheová z Útvaru hlavního architekta.

Podle Vlastimila Horáka z firmy Amberg, která zpracovávala dokumentaci stavby pro územní řízení, je posouzení vlivů na životní prostředí v tomto případě nadstandardní. "Negativní vlivy nejsou posuzovány jen u konečné varianty, předkládané v územním řízení, ale i u dalších řešení, požadovaných občany a ekologickými hnutími. Součástí dosud zpracované dokumentace jsou mimo jiné dopravní studie a výpočty intenzity dopravy pro výhledové stavy v minimálně deseti variantách či hlukové studie na všech exponovaných místech," uvedl.

Proti stavbě tunelů v podstatě nic nemají ekologické organizace. "Problém je však západní vyústění. Portály jsou tam otevřené, a tak to nebude prakticky žádné zlepšení. Již dnes tam totiž obyvatelé mají problémy s nadměrnou exhalací a hlukem. Domnívám se, že by měl být překryt celý zářez od ulice Korejské po Hradeckou," řekl Martin Robeš z Českého a slovenského dopravního klubu. Podle něho už se podařilo ekologům prosadit alespoň částečné zakrytí v jedné z problematických částí.
Stavba tunelů by měla začít zhruba na konci roku 2003 a bude trvat asi tři roky.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Hynek, šéf Asociace obranného průmyslu, který má být podle Realistů...
Zastupuje zbrojaře, teď chce Hynek kandidovat na prezidenta

Jiří Hynek, šéf Asociace zbrojního průmyslu, která sdružuje zbrojařské firmy, by měl podle nové politické strany Realisté kandidovat na prezidenta. „Chtěl bych...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Milan Chovanec na sjezdu ČSSD v Brně (10. března 2017)
Chovanec chtěl omluvu od Pelikána za slova, že policie ovlivňuje volby

Slova ministra spravedlnosti Roberta Pelikána, že policie se žádostí o vydání Andreje Babiše snaží ovlivnit volby, vyvolala spor s ministrem vnitra Milanem...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.