Motorový vlak řady 843, který jezdí na trati mezi Harrachovem a Tanvaldem. (ilustrační snímek)

Motorový vlak řady 843, který jezdí na trati mezi Harrachovem a Tanvaldem. (ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Na trati z Harrachova se letos už podruhé nekontrolovaně řítil vlak

  • 75
Na strmé horské železniční trati z Harrachova do Tanvaldu se letos už podruhé nekontrolovaně řítil motorový osobní vlak přes několik zastávek. Proč, to nyní zjišťuje Drážní inspekce. České dráhy do skončení vyšetřování tento typ vozů z tratě stáhly.

V obou případech se po kolejích se sklonem až okolo šesti procent rozjela souprava motorového vozu řady 843, v prvním případě doplněná řídícím vozem řady 943.

Zatímco v lednu vlak projel dvěma zastávkami a nakonec zastavil bez nehody u vlečky do desenských skláren, ve čtvrtek po 17. hodině projel rychlostí až 75 kilometrů v hodině čtyři zastávky. Na většině trati je přitom v nejvyšším spádu třicítka. Ve vlaku bylo kromě obsluhy sedm cestujících, nikomu se nic nestalo.

"V prvním případě komise prohlídkou vozu zjistila, že brzdy byly v pořádku. Vyšetřování ještě není uzavřené, ale s největší pravděpodobností selhal strojvedoucí. Nyní bude komise vůz prohlížet příští týden, takže do té doby můžeme o příčině jen spekulovat, nicméně po předchozích zkušenostech předpokládáme, že to bylo opět vinou strojvedoucího," poznamenal Drápal.

V prvním případě vyšetřování ukázalo, že strojvedoucí použil jinou brzdu, než měl (o vyšetřování čtěte zde).

České dráhy motoráky řady 843 z trati prozatím stáhly

Motorový vůz řady 843 z konce 90. let je totiž vybavený kotoučovou brzdou, která je považována za modernější, ale také bývá náchylnější na zanesení sněhem. Krom toho má vůz i brzdu elektrodynamickou, která funguje podobně jako v autě brzdění motorem - vlak dokáže zpomalovat, ale ne zastavit. A právě jejich kombinace je problematická - když se používá elektrodynamická brzda, kotouče postupně chladnou a může se na nich usazovat led.

Na trati do Harrachova mají proto strojvedoucí nařízeno, aby v zimě elektrodynamickou brzdu nepoužívali a udržovali vyšší teplotu kotoučů. Při prvním incidentu to podle předběžného vyšetřování strojvedoucí nedodržel a se soupravou motorového a řídícího vozu jel místy dokonce až rychlostí 85 kilometrů v hodině.

Protože se podobná událost stala podruhé v krátké době, Drážní inspekce po prohlídce vozu rozhodne, jestli zahájí další vyšetřování a vydá pro trať nějaká bezpečnostní doporučení.

České dráhy na čtvrteční událost zareagovaly tím, že z trati motoráky řady 843, železničáři přezdívané "rakev", stáhly a nahradily je vozy řady 854. Ty mají jiný typ brzd. Mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová řekla, že nejspíš už od března pak na trať vyrazí nové motoráky od švýcarské firmy Stadler (o zpožděné dodávce těchto vlaků čtěte zde).

Vlaky do Harrachova v minulosti využívaly ve strmém úseku unikátní ozubnicový systém. Od 80. let tu však jezdí běžné vozy, které jsou k provozu na strmých tratích atestované.

,

Video