Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na trati z Benešova do Votic roste unikát, vlaky pojedou pěti tunely

  19:05aktualizováno  19:05
Středočeský kraj se zanedlouho bude moci pochlubit dalším technickým unikátem. Na železniční trati z Benešova do Votic se dokončuje pět tunelů. Jeden z nich, Votický, je navíc nejdelším hloubeným tunelem na železnici v České republice. Otevřít by se měly v listopadu.

Votice - koridor železnice u odbočky na Sedlčany-Příbram | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Mezi Benešovem a Voticemi se už dva roky staví nová železnice. A skutečně výjimečná. Na úseku dlouhém jen osmnáct kilometrů bude celkem pět tunelů, které dohromady měří téměř tři kilometry.

Podle vedoucího projektantů Libora Maříka nemá takový počet tunelů na tak krátkém úseku v České republice obdoby. "Tunely tvoří téměř patnáct procent z celkové délky modernizované tratě," uvedl Mařík.

Trať se musela postavit úplně nová, aby se "narovnala" a vlaky tudy mohly jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině, čímž se lidem zkrátí čas při cestování. První vlak tunely projede 25. listopadu.

Tunely mají názvy podle míst, kde stojí. Votický je specifický. Jako jediný z pěti není ražený pod zemí, ale hloubený a postavený přímo v jámě. "Její rozměry jsou úctyhodné. Délka je 590 metrů, hloubka až 20 metrů a šířka v úrovni povrchu přes 30 metrů," přiblížil dílo Mařík.

Hned od počátku se museli stavbaři potýkat s problémy. "Při hloubení stavební jámy jsme museli kvůli porušení horniny řešit sesuvy boků v místě, kde byla žula přeměněna v písek. Vypadávaly tu obrovské kusy skály, které mohly ohrozit jak bezpečnost stavbařů, tak konstrukci tunelu," vysvětlil Mařík.

Olbramovický tunel není vyztužený celý. Pomohla skála

Proto musela být stavba loni krátce pozastavena, projekt bylo potřeba změnit a s ním i způsob podepření svahů vysokopevnostními sítěmi.

Zajímavosti však nejsou jen na Votickém tunelu. Například Olbramovický tunel je částečně postaven z betonu bez výztuže. "Skála byla v tomto tunelu tak dobrá, že nebylo nutné železo do betonu dávat," dodal Mařík. Zahradnický tunel má zase pro únik osob připravenu štolu a šachtu, která vede na povrch. Další dva tunely se jmenují Tomický I a II.

"Každý tunel je originál," říká Mařík, který je v oboru už pětadvacet let. Naposledy se podílel na stavbě Cholupického tunelu na Pražském okruhu, který je jediným čtyřproudovým tunelem v České republice.

"Na každé stavbě se vyskytnou těžkosti, které je třeba rychle řešit. Když pak i po letech tunelem projíždíme, zase se nám vše vybaví," podotkl.

Bezpečnostní opatření tunelu pro případ havárie musí odpovídat evropským předpisům. V každém tunelu je potrubí a nádrž s vodou na hašení požáru, osvětlení a po stranách tunelu záchranné chodníky. Pro pochůzkáře jsou připraveny záchranné výklenky.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bohuslav Sobotka a Pavel Bělobrádek sledují vystoupení Miroslava Kalouska při...
GLOSA: Čtyři roky vládní nudy a rekordní zájem o parlament

Do říjnových sněmovních voleb se přihlásilo v celé zemi 31 stran a hnutí, tedy asi o třetinu více než před čtyřmi lety. Proč ten zvýšený zájem o parlament po...  celý článek

V Kletné u Oder se odehrálo vojenské cvičení záloh Safeguard 2016. Cílem...
Vojáci v záloze dostanou více peněz. Čunek litoval zrušení povinné vojny

Vojáci v aktivních zálohách se mohou těšit na vyšší odměny za účast na vojenském cvičení. Senát schválil změnu branného zákona. Ocenil ho lidovec Jiří Čunek,...  celý článek

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.