Motorové vlaky řady 843 (na snímku), které jezdí na trati mezi Harrachovem a Tanvaldem, ČD stáhly.

Motorové vlaky řady 843 (na snímku), které jezdí na trati mezi Harrachovem a Tanvaldem, ČD stáhly. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Na trati se dvakrát řítily vlaky, strojvůdci zřejmě spletli brzdy

  • 32
Podle dosavadních výsledků vyšetřování dvou událostí, při nichž se na nejstrmější železniční trati z Kořenova do Desné řítily vlaky s cestujícími, nesou zřejmě vinu strojvůdci. Měli jet s vypnutými elektrodynamickými brzdami a spoléhat se pouze na kotoučové. Vše zatím nasvědčuje tomu, že se spletli.

"Vyšetřování ještě neskončilo, ale předběžně můžeme říci, že při mimořádných událostech neselhala technika," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Splašené vlaky

Poprvé se vlak po trati řítil 5. ledna, druhá událost se odehrála 16. února. Obě se obešly bez zranění a škod na majetku. Vlaky se podařilo strojvůdcům ubrzdit v Desné.

V lednu projely bez zastavení dvěma stanicemi, v únoru čtyřmi. Na trati, kde se smí jezdit třicítkou, nabraly rychlost přes 80 a přes 70 kilometrů za hodinu.

"Hned po případu z 16. února jsme provedli ověřovací pokus. Ukázalo se, že kotoučové brzdy byly v pořádku. Čekáme ale ještě na výsledky takzvané komisionální prohlídky," dodal Drápal.

V zimě musí strojvůdci vozů typu 843 používat na ozubnicové trati z Kořenova do Desné pouze kotoučové brzdy. Drápal si nedovede vysvětlit, proč pravděpodobně zapnuli elektrodynamické brzdy.

"Strojvůdce může být z různých důvodů nesoustředěný a zapomene udělat něco, co se zdá být úplně samozřejmé," uvedl Drápal.

Motorové vozy typu 843 České dráhy z trati stáhly, dokud experti zcela jasně neurčí příčiny obou mimořádných událostí. Nahradily je vozy typu 854. "Cestující v nich mají podobný komfort," prohlásil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Trať pro zkušené strojvůdce

Poté, co se na trati z Tanvaldu do Harrachova "splašil" druhý vlak, smí tam jezdit pouze strojvůdci s tříletou a delší praxí. "Strojvůdci, kteří byli ve vozech při obou mimořádných událostech, nepatřili mezi ostřílené matadory," dodal Šťáhlavský.

Prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas řekl, že jeden ze strojvůdců nejezdil u Českých drah ani rok. "Ale dokud vyšetřování trvá, netroufl bych si tvrdit, jestli se dopustili chyby strojvůdci, nebo byla špatná technika," prohlásil Hlas.

Když strojvůdci jedou v zimě z Kořenova do Desné se zapnutými elektrodynamickými brzdami, na "odstavené" kotoučové brzdy se jim nabaluje led a sníh. Ve chvíli, kdy elektrodynamické brzdy přestanou fungovat, strojvůdci sáhnou po kotoučových. Ty ale neúčinkují až do chvíle, dokud na nich neroztaje nalepený sníh a led.

Vozy typu 854 brzdí takzvanými kolíkovými brzdami. České dráhy chtějí do konce února nasadit na trať moderní vozy Stadler.


Video