Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na tatrovce projelo přes dráty za svobodou sedm lidí

  16:15aktualizováno  16:15
Ta obyčejná tatrovka dostala od rakouských a německých novinářů přezdívku "Auto svobody" nebo také "Tank svobody". V létě 1961 to byla nejslavnější Tatra 128. Rakušané ji dokonce vystavili ve Vídni. Svobodu dokázala zajistit sedmi lidem.

Nákladní tatrovka na cestě za svobodou - Nákladní Tatra 128 hraje hlavní roli v dokumentu České televize. | foto: Monika TomáškováMF DNES

SPECIÁL: Příběhy železné opony

Přes železnou oponu se podařilo na tatrovce dostat rodině Měrkových se dvěma dětmi, panu Jozefu Staškovi s přítelkyní a panu Lubomíru Králíčkovi z jižní Moravy.

"Pan Měrka riskoval život svůj i dětí. Ale i ta jeho manželka byla ohromná," vzpomíná Lubomír Králíček, který dnes žije v USA.

Na útěku se domluvili Měrka s Králíčkem a Staškem. Znali se už z komunistického koncentračního tábora a v zemi ovládané jedinou ideologií už déle žít nechtěli.

Útěk přes železnou oponu však plánovali pečlivě. V té době byly ještě na oponě elektrické zátarasy a šlo tam samozřejmě o život. Takže tatrovku, s níž jezdil Josef Měrka, na to připravili. Dopředu přidělali břit, který měl proříznout dráty. Korbu, krytou plachtou, ochránili ocelovými pláty. Zatímco Měrka se Staškem seděli v kabině, na korbě se skrývaly ženy a děti.

Stejně tak pečlivě bylo vybráno i místo útěku - u Českých Velenic, mezi jižními Čechami a rakouskou oblastí zvanou Waldviertl. Jeden tamní obyvatel jim poradil cestu.

A poradil dobře. Sice je kontrolovali pohraničníci, ale než se stačili vzpamatovat, tatra se rozjela a prorazila železnou oponu. Šlo to překvapivě hladce. Jen ostnatý drát se jim namotal na kola, to byla největší komplikace.

"Rozjeli jsme se a já se zezadu díval na tu pohraniční stanici. Viděl jsem vojáky s automaty, jak za námi hledí," vzpomíná Králíček. V pohodě dojeli autem až do Vídně. Pak už je čekal nový život. Všichni skončili za oceánem - v USA. Ze tří mužů, kteří útěk připravili, však dnes žije už jen Králíček.

Rekonstrukci tohoto útěku odvysílá Česká televize v seriálu Příběhy železné opony od 22:05 na ČT1.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek ve volebním štábu strany v Praze. (21. října...
Ve Sněmovně jsme, ale za úspěch to nepovažujeme, říkají lidovci

Očekávání strany KDU-ČSL se nenaplnila a ačkoli ve Sněmovně získala deset mandátů, na předsedovi Pavlu Bělobrádkovi bylo znát, že spokojený není. „Nemůžeme být...  celý článek

Ponurá nálada vládne ve volebním štábu jihomoravských sociálních demokratů. Ve...
Onderka se vrací. Exprimátora Brna dostalo kroužkování do Sněmovny

Bývalý brněnský primátor Roman Onderka zažívá velký návrat do politiky. Stane se poslancem za sociální demokracii, přestože byl na kandidátce až na...  celý článek

Ivan Bartoš ve volebním štábu Pirátů v Praze. (21. října 2017)
U Pirátů začal mejdan. Připadám si jako Steve Jobs, vtipkoval Bartoš

Pirátská strana si před volbami dala podle řady lidí nereálný cíl překonat ve volbách hranici deseti procent. To, že se jí to nakonec podařilo, vzbudilo v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.