Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na tatrovce projelo přes dráty za svobodou sedm lidí

  16:15aktualizováno  16:15
Ta obyčejná tatrovka dostala od rakouských a německých novinářů přezdívku "Auto svobody" nebo také "Tank svobody". V létě 1961 to byla nejslavnější Tatra 128. Rakušané ji dokonce vystavili ve Vídni. Svobodu dokázala zajistit sedmi lidem.

Nákladní tatrovka na cestě za svobodou - Nákladní Tatra 128 hraje hlavní roli v dokumentu České televize. | foto: Monika TomáškováMF DNES

SPECIÁL: Příběhy železné opony

Přes železnou oponu se podařilo na tatrovce dostat rodině Měrkových se dvěma dětmi, panu Jozefu Staškovi s přítelkyní a panu Lubomíru Králíčkovi z jižní Moravy.

"Pan Měrka riskoval život svůj i dětí. Ale i ta jeho manželka byla ohromná," vzpomíná Lubomír Králíček, který dnes žije v USA.

Na útěku se domluvili Měrka s Králíčkem a Staškem. Znali se už z komunistického koncentračního tábora a v zemi ovládané jedinou ideologií už déle žít nechtěli.

Útěk přes železnou oponu však plánovali pečlivě. V té době byly ještě na oponě elektrické zátarasy a šlo tam samozřejmě o život. Takže tatrovku, s níž jezdil Josef Měrka, na to připravili. Dopředu přidělali břit, který měl proříznout dráty. Korbu, krytou plachtou, ochránili ocelovými pláty. Zatímco Měrka se Staškem seděli v kabině, na korbě se skrývaly ženy a děti.

Stejně tak pečlivě bylo vybráno i místo útěku - u Českých Velenic, mezi jižními Čechami a rakouskou oblastí zvanou Waldviertl. Jeden tamní obyvatel jim poradil cestu.

A poradil dobře. Sice je kontrolovali pohraničníci, ale než se stačili vzpamatovat, tatra se rozjela a prorazila železnou oponu. Šlo to překvapivě hladce. Jen ostnatý drát se jim namotal na kola, to byla největší komplikace.

"Rozjeli jsme se a já se zezadu díval na tu pohraniční stanici. Viděl jsem vojáky s automaty, jak za námi hledí," vzpomíná Králíček. V pohodě dojeli autem až do Vídně. Pak už je čekal nový život. Všichni skončili za oceánem - v USA. Ze tří mužů, kteří útěk připravili, však dnes žije už jen Králíček.

Rekonstrukci tohoto útěku odvysílá Česká televize v seriálu Příběhy železné opony od 22:05 na ČT1.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Muž načerno oplotil městský pozemek a přeťal pěšinu, lidé protestují marně

Loni v létě si Jiří Marák při stavbě domu v prostějovské místní části Domamyslice postavil také plot u přilehlého Čechovického náhonu. Oplocení vybudoval na...  celý článek

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

Kostelík svatého Mikuláše v Jiráskových sadech v Hradci Králové (18. srpna 2017)
Staletý kostelík září po opravě jako nový. Zase ztmavne, ujišťují památkáři

Obyvatelé Hradce Králové si musí zvykat na světlou barvu rekonstruovaného dřevěného kostelíku v Jiráskových sadech. Staré ztrouchnivělé dřevo opravit nešlo, a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.