Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na Slovensku končí modernizace MiG-29

  13:18aktualizováno  13:18
Vlády postkomunistických zemí, jejichž armády byly vyzbrojeny legendárními letouny MiG-29, zaměstnává v posledních letech otázka, jak ochránit vzdušný prostor. Mnohé jsou dnes členy NATO, a tak musí plnit požadavky na kompatibilitu systémů, navíc letounům sovětské výroby končí životnost.

MiG-29 - ilustrační foto. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Česko se rozhodlo pronajmout si britsko-švédské letouny Jas-39 Gripen, stejnou cestu zvolilo rovněž Maďarsko. Další soused, Polsko, nakoupil nové americké stíhačky F-16. První dvě přistály na letecké základně Krzesiny u Poznaně ve středu. - více zde

Naopak jediné Slovensko se rozhodlo modernizovat stávající letouny MiG-29 a prodloužit tak jejich životnost zhruba o patnáct let. Modernizační proces, který probíhá už dva roky, však neřeší zbraňové systémy těchto supersoniků.

Letouny MiG-29 se staly součástí ještě tehdejší československé armády v roce 1989. Přestože o čtyři roky později, během rozdělení Československa, byl základní vzorec pro dělení armádní techniky 2:1 (Česko – Slovensko), migy měly výjimku a sovětské stroje dostaly obě strany rovným dílem.

Česká republika své letouny vzápětí vyměnila s Polskem za vrtulníky W3A-Sokol, Slovensko se naopak dalo cestou dalších nákupů od ruského výrobce. Nyní, jako člen NATO, je však musí modernizovat kvůli kompatibilitě s aliančními systémy.

SLOVENSKÁ VÝZBROJ

Standardní výzbroj slovenských letounů MiG-29 tvoří - kanón GŠ-301, řízené rakety R-27R, R-73E, R-60K,  neřízené rakety S-24B, S-8, bomby kalibru 50-500 kilogramů (tak aby nepřevýšily hmotnost podvěsu výzbroje 2000 kg), tepelný zaměřovač, přilbový zaměřovač, palubní počítač, systém ovládání výzbroje, katapultážní systém, bloky vystřelování klamných cílů
(zdroj: VS OS SR)

Slovenská vláda vycházela při svém rozhodování, zda-li koupit nová drahá letadla, nebo se vydat cestou modernizace, z možností státního rozpočtu. Jediným cílem přitom bylo splnit alespoň minimální požadavky na kompatibilitu. Na počátku roku 2004 tak rozhodla o modernizaci dvanácti letounů MiG-29 z celkových osmnácti, které mají slovenské vzdušné síly k dispozici. O rok později byla modernizace zahájena v Leteckých opravnách v Trenčíně.

"Hlavním integrátorem modernizace je RSK-MiG Moskva, který zaručuje funkčnost modernizovaných systémů jako celku prostřednictvím kooperujících společností BAE Systems a Rockwell Collins," konkretizoval úkol velitel slovenských vzdušných sil brigádní generál Juraj Baránek. 

Montáž rozpoznávacích systémů sice umožní využívání aliančních navigačních prostředků a systémů a komunikaci s nimi, slovenští piloti se však musí spokojit s původní výzbrojí letounů. Zbraňové systémy totiž podle Baránka nejsou součástí stávajícího projektu a vzdušné síly z jejich modernizací ani do budoucna nepočítají.

Slovensko dokončuje modernizaci
Podle náčelníka slovenského generálního štábu generálporučíka Lubomíra Baláka se tak budou moci věnovat i jiným modernizačním projektům. "Tato situace nám umožňuje přesměrovat některé modernizační a akviziční zdroje pro pozdější vylepšení způsobilosti především dopravních letadel a vrtulníků," konstatoval Balák na začátku letošního roku při hodnocení pěti priorit souvisejících s profesionalizací slovenské armády.

První dva stroje převzala slovenská armáda od ruských specialistů na jejich domovské základně ve Sliači závěrem loňského roku. V současné době má podle sdělení tiskového odboru ministerstva obrany ve výzbroji sedm letounů MiG-29 a další dva přebírá. Poslední tři by pak měly vzdušné síly převzít do konce letošního roku.

Slovenští piloti se nechali při setkání s novináři slyšet, že let v modernizovaném MiGu je údajně lepší a pohodlnější, přívětivější je i vnitřní vybavení letounu. Budou si ale muset zvyknout na jiné zobrazování údajů na přístrojové desce, které jsou nově v anglosaských hodnotách.

Slovenské daňové poplatníky přijde investice do modernizace jednoho letounu MiG-29 přibližně na 200 milionů slovenských korun. Celková investice do tohoto projektu pak počítá s částkou 2,2 miliardy, přičemž část nákladů je hrazena v rámci deblokace ruského dluhu. Obdobným způsobem tak například modernizovala česká armáda své vrtulníky Mi-24 – více zde

LETOUN MiG-29

Lehký, víceúčelový, jednomístný, dvoumotorový supersonik (nadzvukový letoun), který je určen ke stíhání cílů bez ohledu na klimatické podmínky a denní dobu a to i v prostředí nepřátelského radioelektrického rušení. Prototyp letounu, v kódu NATO Fulcrum, poprvé vzlétl ve cvičném středisku Ramenskoje 6. října 1977. Sériově se začal vyrábět pět let v moskevském AOP 30 "Znamja Truda". Celkem bylo vyrobeno přibližně 1500 kusů všech verzí, které sloužily nebo doposud slouží v letectvech 26 států.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letoun včasné výstrahy E-7T Wedgetail tureckého letectva
Turecko vyšle na Dny NATO v Ostravě unikátní letoun včasné výstrahy

Turecké letectvo se po třech letech vrátí na Dny NATO v Ostravě. A hned s unikátní premiérou. V září poprvé v České republice představí svůj letoun včasné...  celý článek

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh
Do výcviku záloh přijala armáda rekordní počet dobrovolníků

Do šestitýdenního armádního kurzu základní přípravy nastoupil rekordní počet zájemců o službu v aktivní záloze. Informovalo o tom velitelství výcviku ve...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.