"Máme tady počítače z devadesátých let a je to průšvih. Plánovali jsme, že si koupíme nové za evropské peníze, ale teď se pomalu smiřujeme s tím, že nedostaneme zase nic," říká ředitel jedné z dačických základních škol Martin Kotrba.
Nedostatek pomůcek trápí i mnoho dalších škol – řeč je třeba o interaktivních tabulích. Někde mají jednu na školu, jinde ani to ne. Stejně jako jim chybějí dobří jazykoví učitelé, které by bylo možné za evropské peníze vyškolit. Peníze měly navíc pomoci i handicapovaným dětem, protože z nich školy mohly platit potřebné asistenty.
Ministerstvo školství přitom už má peníze na účtu. Původně plánovalo, že peníze ke školám zamíří už začátkem letošního roku. Velkou výhodou má být fakt, že není třeba, aby školy vypisovaly složité žádosti, protože ministerstvo připravilo 22 typů šablon, které stačí jen vyplnit a poslat.
"Z naší strany je projekt připravený už od podzimu, dokonce od poloviny ledna probíhají v jednotlivých krajích semináře, kde učíme šablony vyplňovat," uvedla mluvčí úřadu Kateřina Böhmová.
Peníze jsou, zákon o tom, jak je rozdělit, nikoliv
Právě tento způsob získávání peněz, který je v Česku nový, musí posvětit novela, která je sice připravená rovněž od podzimu, ale stále leží ve Sněmovně. Změna týkající se i peněz pro školy je totiž součástí novely o dani z příjmu, která obsahuje i část o státních dluhopisech, což její postup Sněmovnou zastavilo.
Ministerstvo školství proto má náhradní plán – předseda školského výboru Walter Bartoš spolu s několika dalšími poslanci předložili novelu týkající se pouze změn v rozdělování evropských peněz. "A čekáme, co se dříve podaří prosadit do programu," řekla mluvčí.
Zatím se do něj nedostal. Podle ní přesto projekt ohrožen není, pouze se oddaluje jeho spuštění. Paradoxně tak na tom jsou zatím lépe pražské školy, kterých se projekt netýká, protože hlavní město nemohlo tyto evropské peníze použít. Ministerstvo školství proto už loni poslalo zdejším školám celkem 140 milionů korun na učebnice a vybavení.
Evropské penízePeníze, které mají zamířit do českých škol, se mají čerpat po dobu tří let. Jde celkem o čtyři a půl miliardy korun, ministerstvo očekává, že jednotlivé školy budou moci získat až milion korun. Výhodou projektu je snadné získávání peněz – stačí, aby škola splnila podmínky a vyplnila jednoduchou šablonu,vypracovanou ministerstvem. Chybí zákon, který tento způsob rozdělování stvrdí. Ministerstvo doufá, že se potřebnou novelu podaří prosadit ve zkráceném řízení a že by tak školy peníze měly nejpozději do začátku příštího školního roku. |