Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané se za volantem mění v šílence, na silnicích umírají statisíce lidí

  19:21aktualizováno  19:21
Čína je největším automobilovým trhem na světě a tamní silnice brázdí stovky milionů vozidel. Rozvoj automobilismu ale doprovázejí nebývalé problémy. Čínu trápí znečištěné ovzduší, kolosální dopravní zácpy, ale i agresivita řidičů. Na čínských silnicích ročně zemře víc než 200 tisíc lidí.

Čínská velkoměsta jsou proslulá obřími dopravními zácpami. | foto: Profimedia.cz

Když Číňané objevili automobil (respektive když jim strana povolila ho vlastnit), byla to láska na první pohled. Pak už to šlo ráz na ráz, nastala velká čínská automobilová horečka. Točit vlastním volantem a šlapat na brzdu (to už méně) toužil úplně každý. Čína, jež si hodně potrpí na materialismus, se z ráje jízdních kol v mžiku proměnila v zemi zaslíbenou automobilu.

Už přinejmenším pět let je říše středu největším výrobcem osobních aut na světě. A také největším automobilovým trhem. Loni se tam prodalo přes osmnáct milionů nových osobních aut, celkem jich čínské silnice brázdí skoro 300 milionů (z nich je víc než třetina v soukromém vlastnictví).

Auta se valila ze všech stran tak dlouho a tak rychle, až se z masové vášně pro čtyřkolové mazlíčky stal problém. Číňané byli postaveni před fakt, že automobilismus má i svoji odvrácenou tvář. Nejde jen o jedovaté exhalace z motorů či o rekordní zácpy (příkladně obří kolona, která ochromila silnici G 110 u Pekingu, se rozjela až po jedenácti dnech).

Agresivita řidičů

Ukazuje se, že problémem se stali i čínští řidiči. Auta, nekriticky vzývaná, jež se v rychle se rozvíjející Číně stala symbolem společenského postavení, si jejich majitele brzy „ochočila“ a začala nevídaným způsobem ovlivňovat chování velké části řidičů.

Člověk, v běžném životě typický kliďas, se za volantem mění v zuřivého, bezhlavě riskujícího šílence. Nechat se předjet, to přece nelze! Znamená to ztrátu tváře – před okolím, svými blízkými i před sebou samým. Podle toho to na čínských silnicích také vypadá. Trochu jako ruská ruleta.

Někteří čínští řidiči se nebojí ani policistů:

Přitom v Číně každoročně vydají osmadvacet milionů zbrusu nových řidičských průkazů. Noví řidiči jako by často přicházeli s představou, že si na silnici budou kompenzovat nedostatek svobody v běžném životě.

„Připravujeme je na dlouhé prostoje v zácpách, připomínáme jim, že musí být klidní a trpěliví,“ sděloval serveru CNN Keng Kuej-č´, instruktor z pekingské autoškoly, kde se každý měsíc hlásí na řidičský kurz 10 000 lidí.

Miliony dopravních přestupků

Jsou to dobré rady nad zlato, potíž je v tom, že čínští řidiči se jimi řídí jen neradi. Výsledkem je, jak odhaduje Světová zdravotnická organizace, že na nebezpečných čínských silnicích každoročně zahyne hodně přes 200 000 lidí. Od počátku roku 2012 do letošního dubna policie eviduje kolem 104 milionů dopravních přestupků. Mnohdy vyplývajících z nezkušenosti za volantem nebo z přílišné agresivity.

Minulý týden šokoval Čínu kamerový záznam honičky dvou automobilů na dálnici u města Čcheng-tu na jihozápadě země. Muž, který pronásledoval ženu za volantem mercedesu, ji nakonec předjel a přinutil zastavit. Vyrval ji z auta, srazil na zem a bezhlavě do ní mlátil. Neslitoval se, ani když ho v slzách prosila.

Avšak poté, co byl zveřejněn záznam z mobilní kamery v autě násilníka, se veřejné mínění přiklonilo na jeho stranu. Vyplynulo z něj totiž, že řidička krátce před pronásledováním přehlédla výjezd z dálnice a zabočila v poslední chvíli, čím jen tak tak že nezpůsobila řetězovou nehodu. Na sociálních sítích se následně strhla celonárodní debata.

Také úřady si začínají uvědomovat, že je nejvyšší čas na to začít s nelichotivými statistikami něco dělat. Chystají řadu opatření - přitvrdí dopravní předpisy i tresty za přestupky, zavedou povinné psychologické testy i speciální osvětové kampaně.

Zatím to však vypadá, že v reálném světě čínských motoristů bojujících o kousek prostoru vládnou zákony džungle. A ty provází strach, chaos a nebezpečí.

Podívejte se, jak vypadají ty největší dopravní zácpy v Číně:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.