Na silnicích ubylo vážných nehod

  • 19
Na českých silnicích ubývá mrtvých. Od začátku ledna do konce května jich bylo 389, tedy o 68 méně než za stejné období loňského roku. Také počet raněných klesl. "Údaje za červen ještě nemáme spočítané. Nechci to zakřiknout, ale vypadá to nadějně," řekl Josef Tesařík z dopravní policie.

"Pokud se tento trend do konce roku nezmění, zemře na našich silnicích minimálně o deset procent lidí méně než loni," dodal. V uplynulém roce přišlo při dopravních nehodách o život 1319 lidí.

Policisté i ministr dopravy Milan Šimonovský tvrdí, že za úbytkem mrtvých i zraněných jsou přísné kontroly, které začaly loni na podzim. "Je to i díky lepší informovanosti. O situaci na silnicích se víc píše, víc se o tom hovoří. To vše pomáhá," řekl Šimonovský.

Jedno číslo však policejní statistiku kazí. Nehod v celkovém součtu přibylo. Za pět měsíců to bylo téměř o tři tisíce tři sta. Právě kvůli tomu jsou někteří odborníci k tvrzení policistů skeptičtí.

"Úbytek mrtvých se dá vysvětlit tím, že si lidé pořizují bezpečnější auta. Klíčový je počet nehod a ten nasvědčuje, že se situace nemění. Spíš se zhoršuje," řekl prezident Dopravní akademie Robert Kotál. "Na hodnocení, zda mrtvých bude letos méně, je zároveň zatím příliš brzy," dodal Kotál.

Ministr Šimonovský však namítá, že nárůst nehod může souviset i s něčím jiným než jen se špatným chováním řidičů. "Počet aut neustále roste, a s tím se zvyšuje i hustota dopravy. To všechno má na množství nehod vliv," řekl Šimonovský.

I další odborníci však říkají, že řada českých řidičů jezdí stále rychle a agresivně. Část mužů a žen za volantem navíc předpisy porušuje vědomě. "Někteří lidé si myslí, že když žijeme ve svobodné zemi, tak máme svobodu ve všem. Tak se ale k jízdě autem přistupovat nedá. Mnoho řidičů prostě nebere ohled na ostatní," uvedl Jan Weinberger, dopravní psycholog z Centra dopravního výzkumu.

Policisté i ministerstvo dopravy věří, že situaci na českých silnicích zlepší zvýšení pokut a zavedení trestných bodů pro chybující řidiče. Obojí obsahuje novela zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Poslanci ji projednávali minulý týden, kvůli formálním chybám v předloze se k ní znovu vrátí až v září. Nová pravidla tak zřejmě začnou platit až od července příštího roku. "Předpokládali jsme, že novela začne platit již od ledna. Ten posun mě mrzí. Řidiči ale musí mít čas si na změny zvyknout," podotkl Šimonovský.

Řídím, ale klidně můžeme telefonovat

Hlavně rychle a bez ohledu na ostatní. Přesně tak se chová velká část českých řidičů. Řada z nich pak o několik metrů dál skončí v nejbližším příkopě. Řidiči porušují i další dopravní předpisy. Jak?

U silnice mezi obcemi Koloveč a Srbice na Domažlicku leží střepy a pomačkaný plech. Ve středu zde vyjel ze silnice sedmadvacetiletý řidič. Dostal smyk a postupně naboural do tří stromů. Zemřel, když jej převáželi do nemocnice. Jeho dva spolujezdci zemřeli na místě. "Řidič jel zřejmě příliš rychle a dostal v zatáčce smyk," uvedl policejní mluvčí.

Právě rychlost a přeceňování řidičských schopností jsou častými příčinami, proč na českých silnicích každý rok havarují desetitisíce lidí. MF DNES sestavila na základě informací od policie a ministerstva dopravy žebříček deseti nejčastějších příčin, proč řidiči bourají:

1. Nebezpečný způsob jízdy.
Vzrůstající agresivita ve společnosti se projevuje i v tom, jak řídíme auta. "Souvisí to i se snahou uspět. Mnoho lidí se chce prosadit v práci a projevuje se to i na silnici. Takoví řidiči jsou často agresivnější, neberou ohled na druhé," říká dopravní psycholog Jan Weinberger.

2. Vysoká rychlost.
Pro řadu lidí jako by neplatily značky omezující rychlost, a to i v obci, kde je riziko střetu s chodcem.

3. Vědomé nedání přednosti.
Někteří řidiči zřejmě zapomněli, co se v autoškole naučili. Odbočují a otáčí se, kde chtějí - klidně za provozu na dálnici. Že má protijedoucí auto přednost, jim je úplně jedno.

4. Nevěnování se řízení.
Telefonujete při řízení? Nebo za volantem jíte? Pak se snižuje vaše pozornost. "Muži se dívají po ženách. Nebo se také věnují spolujezdci. Ve Francii je dokonce zakázáno bavit se s přítelkyní," říká Václav Špička, šéf Autoklubu ČR.

5. Pití alkoholu.
Nejde jen o pití alkoholu přímo před jízdou. Řada řidičů podceňuje hladinu alkoholu, kterou mají v krvi ještě od předchozího večera.

6. Nedodržení bezpečné vzdálenosti.
Především v zimě to může způsobit značné problémy. Výsledkem jsou naštěstí většinou drobnější havárie. Loni se takových nehod stalo přes třicet tisíc.

7. Podceňování únavy.
Pokud nejste dostatečně odpočatí, může to ovlivnit vaši pozornost. Odborníci doporučují dělat při dlouhodobém řízení pravidelné přestávky.

8. Nepoužívání bezpečnostních pásů.
Pokud si pás zapnete, výrazně snižujete riziko, že při nehodě zemřete. Připoutaní mají být i spolujezdci na zadních sedadlech.

9. Nepřipravenost na nečekané situace.
Jan Weinberger k tomu dodává: "Dá se říci, že máme dva druhy řidičů - nováčky a profesionály. Nováčci přeceňují svoje síly a ti druzí spoléhají na své zkušenosti, kterými se nechají ukolébat."

10. Nezkontrolování stavu auta před jízdou.
Benzin načerpaný máte, ale kontrolovali jste i to, zda máte správně nahuštěné pneumatiky? Podle odborníků na to řada řidičů zapomíná.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video