Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Na silnicích loni zemřelo 701 lidí, nejméně od roku 1961

  • 189
Loni na českých silnicích zemřelo 701 lidí, nejméně za posledních padesát let. Je to díky bezpečnějším autům, více kilometrům dálnic, ale i podceňovanému bodovému systému a lepší úrovni zdravotnictví, které stále více lidí udrží "pouze" v kolonce zraněných.

Ještě předloni na silnicích zahynulo 753 lidí a číslo bylo bráno jako velký úspěch české policie. I v roce 2010 totiž šlo o nejnižší počet od roku 1961. Loni mrtvých ještě o 52 ubylo. Podle odborníků má na tom zásluhu i stále lepší technické vybavení aut. Airbagy a systémy jako ABS jsou nyní už téměř samozřejmostí.

Menší je i celkový počet nehod. Zatímco v roce 2010 jich policisté evidovali 75 522, o rok později "jen" 74 942. Číslo, které naopak stoupalo, je počet těžce i lehce zraněných.

Za uplynulých 12 měsíců utrpělo vážné zranění 3 025 osob, to je o asi 200 více než v roce 2010. Právě toto číslo svědčí o zásluze lékařů na lepších statistikách, v kategorii těžce zranění jsou totiž evidování lidé, kteří přežili 48 hodin po nehodě. Přibylo také lehce zraněných, za rok 2011 jich statistiky uvádějí 22 403, předloni to bylo o 800 méně.

Tato čísla zneklidňují i ředitele dopravní policie Leoše Tržila. "Celkově máme za rok 2011 usmrcených o zhruba šedesát méně. Ale zase evidujeme víc těžce a lehce zraněných. Mohlo to být podstatně lepší," řekl v úterý ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Na současná čísla je třeba dívat se také se znalostí absolutních čísel, především neustále rostoucího počtu automobilů. Například v roce 1952 zemřelo na silnicích 1 059 osob. Tehdy ale bylo v evidenci zhruba 130 000 vozidel. Dnes jich jsou čtyři miliony.


Video