"Je vidět, že se stále víc řidičů začíná chovat podle předpisů. Poznat je to například z množství pokut, které za přestupky ukládáme," prohlásil v pondělí policejní ředitel Jiří Kolář. "Poslední dobu je jich o poznání méně."
Radost nekazí policistům ani fakt, že od ledna do dubna nehod ve skutečnosti přibylo, a to o tři tisíce. Hlavní podle nich je, že je méně mrtvých. "Je to nejnižší počet mrtvých, který jsme zaznamenali od roku 1990. Klesl i počet těžce a lehce zraněných," uvedl Josef Tesařík z republikové dopravní policie.
"Pokud se ale chceme dostat na úroveň západoevropských států, je to stále nedostatečné. V zemích Beneluxu umírá při nehodách na jeden milion obyvatel osmdesát lidí, u nás je to sto čtyřicet," dodal.
Prezident Kolář proto řekl, že policisté budou v tvrdých kontrolách pokračovat. Během června by se měly uskutečnit hned dvě celorepublikové akce, při kterých budou na dodržování předpisů na silnicích dohlížet stovky policistů.
Ředitel Autoklubu Václav Špička nicméně soudí, že za poklesem počtu mrtvých a zraněných nemusí být jen přísnější kontroly. "Příčin bývá vždycky víc. Hodně se na nehodách podepisuje počasí," řekl. "Pokud policisté chtějí v kontrolách pokračovat, nejsem proti. Tlak na řidiče by ale měl být souvislejší, nemělo by jít jen o nárazové akce," dodal.
Mnoho rodičů nepoutá své děti do sedaček
Policisté v pondělí zároveň zveřejnili údaje o tom, kolik na českých silnicích umírá dětí. Loni jich bylo 38. Je to i kvůli tomu, že řada rodičů stále nepřeváží své potomky v dětských autosedačkách.
"Za celý loňský rok jsme evidovali kolem dvou a půl tisíce nehod, při kterých sedělo v havarovaném voze dítě. V autosedačkách bylo v době nehod umístěno necelých devatenáct procent dětí," řekl Josef Tesařík z republikové dopravní policie.
"V západní Evropě či Spojených státech je to mnohem víc. V autosedačkách jezdí v USA přes sedmdesát procent dětí," dodal. Rodiče, kteří dětské autosedačky nevyužívají, přitom se zdravím svých dětí velmi hazardují. "Riziko vážného zranění nebo úmrtí je třetinové v případě, kdy je dítě v zapnuté autosedačce," tvrdí Jaroslav Hořín, specialista na dopravní bezpečnost.
Odborníci upozorňují ještě na další věc, a tou je věk, do kterého se mají autosedačky používat. Zákon tuto hranici stanovuje do dvanácti let, pokud dítě cestuje na sedadle vedle řidiče.
"Často se stává, že rodiče autosedačky využívají u svých mladších dětí," konstatoval Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu. "V případě těch starších to už opomíjejí. Prostě si říkají, že dítě umí už samo sedět a autosedačku nepotřebuje," dodal.
Údaje o nevyužívaní autosedaček zveřejnili policisté společně s výsledky preventivní akce Jablko - citron, při které minulý týden hlídaly děti z vybraných škol společně s policisty, jak rychle řidiči jezdí.
Ten, kdo jel příliš rychle, dostal citron. Za správnou jízdu bylo jablko. Během pěti dní "zkontrolovaly" děti s policisty přes pět tisíc aut, dva tisíce řidičů si vysloužilo citron. Pokutu dostalo víc než šest set řidičů.
"Jedna z hlídek v západních Čechách chytila i řidiče, který jel na úseku, kde je povolená devadesátikilometrová rychlost, sto padesát," podotkla Andrea Filipová z tiskového oddělení policejního prezidia.
"Dalšímu jsme na třicítce naměřili rychlost 75 kilometrů v hodině," dodala. Akci Jablko - citron uspořádali policisté už počtvrté. Chtějí ji zopakovat i příští rok. Policisté tvrdí, že smíšené hlídky na řidiče působí - vidí, jak vypadají děti, které by mohli svou rychlou jízdou zranit či usmrtit.