Motorkáři dostali na stupnici od jedné do pěti známku 3,62. Ilustrační foto

Motorkáři dostali na stupnici od jedné do pěti známku 3,62. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Na silnicích jsou nejhorší motorkáři, shodli se řidiči

  • 719
Podobnou situaci zažil téměř každý řidič jedoucí po dálnici: najednou se kolem něj prohnal vysokou rychlostí jezdec na motorce. Nebyl ani vidět ve zpětném zrcátku. I kvůli podobnému chování jsou motorkáři nejméně oblíbená skupina lidí, které je možné potkat na silnicích.

Vyplynulo to z průzkumu, který pro MF DNES uspořádala agentura Median. Motorkáři dostali na stupnici od jedné do pěti známku 3,62.

Druzí nejhorší jsou podle průzkumu řidiči kamionů, dostali 3,45. Nejlépe se naopak podle respondentů, kterých v průzkumu odpovídalo 646, chovají cyklisté.
Ti si vysloužili hodnocení 2,8.

"Za to negativní hodnocení může jen úzká skupina jezdců, kteří jezdí rychle a zakrývají si značky. Většina motorkářů se tak nechová, ale lidé nás prostě hází do jednoho pytle," soudí Tomáš Galbavý, šéf policejního motoklubu. Sám na motorce jezdí jen v civilu.

"Motorkáři nezpůsobují tolik nehod, jak si lidé myslí," dodal.

Chování na dálnicích
Statistiky mu dávají za pravdu. Loni zavinili motorkáři 2200 nehod a zemřelo při nich osmdesát lidí. Řidiči osobních aut mají na svědomí téměř 120 tisíc nehod a 603 mrtvých. Přesto dostali známku 2,9.

Kritika se kromě motorkářů snesla také na řidiče nákladních aut. Ti si v průzkumu "vysloužili" druhé nejhorší hodnocení: 3,45.

Lidem především vadí, jak se řidiči kamionů chovají na dálnicích. Jezdí tu rychleji, než smí, riskantně předjíždějí. Ostatně téměř nemine den, aby se na některé z tuzemských dálnic nestala vážná nehoda, kterou způsobil řidič nákladního auta.

Všichni nejsou stejní
Loni při takových nehodách zemřelo 122 lidí. "Víme, že řidiči kamionů nemají u veřejnosti příliš dobrou pověst. Už loni jsme si na toto téma dělali vlastní průzkumy a zjišťovali, co lidem vadí na kamionech nejvíc," řekl Martin Felix, mluvčí sdružení Česmad Bohemia, které sdružuje dopravní společnosti.

"Kromě předjíždění na dálnicích lidem vadí, že někteří řidiči kamionů vyjíždějí nepřipravení i ve špatném počasí a pak někde zablokují provoz," dodal.

Felix však zároveň šoféry kamionů hájí. Podle něj má na svědomí nejvíce přestupků úzká skupina řidičů. Přesto Česmad loni uspořádal rozsáhlou kampaň, která měla zlepšit postoj veřejnosti k nákladní automobilové dopravě.

"Kampaň běží i letos, i když není tak viditelná. Změnit názor veřejnosti zabere roky," dodal Felix.

Cyklisté a chodci
Proč mají naopak u veřejnosti nejlepší kredit cyklisté a hned po nich chodci? Dopravní specialisté to vysvětlují určitou solidaritou k oběma jmenovaným skupinám.

Jinak řečeno – ne každý, kdo odpovídal v průzkumu agentury Median, je řidič automobilu nebo jezdec na motorce, všichni jsou však chodci a stále častěji i cyklisty.

"Cyklisté a ani chodci většinou nezpůsobují nehody, při kterých někdo zemře," vysvětluje Jaroslav Pavelka z republikové dopravní policie. "A když už, tak obětí je cyklista nebo chodec," doplnil Pavelka.

Vztah se může změnit
Údaje ze statistik to dokládají opět jasně. Loni se v Česku stalo téměř 188 tisíc nehod. Cyklisté z nich měli na svědomí méně než dva a půl tisíce, při nich zemřelo 43 lidí. Chodci zavinili necelých patnáct set havárií, během nichž přišlo o život 44 osob.

Vztah veřejnosti k jednotlivým skupinám, které je možné potkat na silnicích, se může podle dopravních odborníků změnit. Souvisí to však s tím, jak policie bude závodníky na motorkách nebo riskující řidiče kamionů stíhat a trestat.

"Jsem sice motorkář, zároveň jsem však rád, že se chystá zpřísnění postihů za zakryté poznávací značky," tvrdí Tomáš Galbavý.

"Část motorkářů si tak rozmyslí dávat si na značku dámské kalhotky nebo si ji zamazávat barvou. Prostě se začne jezdit víc podle předpisů. Věřím, že až se tak stane, tak si té změny veřejnost všimne a začne nás hodnotit lépe," dodal.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video