Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na silnicích chybějí policejní hlídky

  9:53aktualizováno  9:53
Řidiči, kteří spoléhají na malý počet policejních hlídek a bez obav porušují dopravní předpisy, mohou dál počítat s tím, že je nikdo nepotrestá. Vedení policie totiž nemá plán, jak v dohledné době zvýšit počet hlídek na silnicích.
Hlídek dopravní policie je na českých silnicích žalostně málo. Ilustrační foto

Hlídek dopravní policie je na českých silnicích žalostně málo. Ilustrační foto | foto: Daniel BeranMF DNES

"Pokusíme se přijmout nové lidi, kteří nám v tuto dobu chybějí. To by mělo pomoci. Brzy už rozběhneme novou náborovou kampaň," odpověděl na otázku, jak hodlá problém řešit, policejní prezident Vladimír Husák.

Jenže to současnou situaci neřeší. Pokud policie nějaké nováčky získá, může je poslat do terénu až za rok a půl po absolvování kurzu na policejní škole.

Jak málo je policistů na silnicích, si MF DNES ověřila i vlastním testem. Redaktoři projeli ve čtvrtek vybrané rizikové úseky. Najeli 1200 kilometrů a za tu dobu objevili pouze pět hlídek, které sledovaly dopravu.

Situace se navíc může ještě zhoršit. Řada policistů se totiž chystá odejít do civilu v okamžiku, kdy začne platit nový služební zákon.

Někteří už odešli
Odchod by se mohl týkat až několika tisíc policistů. Část z nich se obává, že bude mít kvůli novému zákonu nižší příjmy. Déle sloužící policisté naopak čekají na tučné výslužné, které jim novinka nabídne.

Některým zase vadí nejistota, která v souvislosti se zákonem v policii panuje. Norma totiž měla platit už loni, politici ji však posunuli o rok na leden 2007. A teď se navíc mluví o dalším odkladu.

Odchody se týkají všech policistů, tedy i těch dopravních. "Čekáme to. Jedenáct lidí už nedávno výpověď podalo," řekl Jaroslav Pavelka z republikové dopravní policie. Vypadá to sice jako zanedbatelný úbytek, když u policie slouží 52 tisíc lidí. Jenže u dopravní policie, která má na starost kontrolu na silnicích, je jen zhruba 1300 policistů.

Policejní prezident Husák přesto tvrdí, že by byl rád, kdyby mu vláda navýšila počet míst, která by mohl naplnit novými lidmi.

Pohraniční hlídky na silnice
Jenže tuto žádost žádný z ministrů vnitra nepodpoří. Neudělal to ani František Bublan a odmítá to i stávající ministr Ivan Langer. A i kdyby nakonec Husák se svou žádostí v budoucnu uspěl, měl by problém nováčky najmout. Už teď mu chybějí do plného stavu zhruba dva tisíce policistů.

Husák mluví ještě o dalším způsobu, jak "dopravku" posílit. Do jejích řad chce poslat policisty, kteří nyní hlídají hranice. Má se tak stát poté, co Česko vstoupí do takzvaného schengenského prostoru a na hranicích nebude potřeba tolik hlídek jako dnes.

Jenže ani to nepřinese rychlé řešení, jak počet policistů na silnicích zvýšit. Do Schengenu má totiž Česká republika vstoupit nejdřív za rok, možná to ale bude ještě později.

Ať jsou na hlavních tazích
Pak je tu ještě další možnost, na kterou Husák i jeho podřízení poukazují. Tou je větší využívání kamer a automatických měřičů rychlosti. Naposledy policisté mluvili o tom, že by se takto mohl využívat i budovaný mýtný systém.

Ale i to je bohužel řešení, které bude možné využít až za několik let. Nejde jen o technické záležitosti. Především se musí změnit zákon, aby se řidiči nemohli vymlouvat na to, že auto, které radar zachytil, neřídili sami, ale někdo z příbuzných. Jeho totožnost mohou totiž nyní tajit.

Bývalý šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml, který se situací na silnicích zabývá, přesto tvrdí, že tu šance na rychlou nápravu je. A nemusel by se podle něj ani zvyšovat počet policistů.

"Záleží na lepším rozdělení sil. Policisté musí být vidět hlavně na hlavních tazích, aby si jich řidiči všimli a získali pocit, že hlídky jsou všude," tvrdí Huml. "Je zbytečné hlídat na lokálních silnicích, po kterých nikdo nejezdí. Stejně tak bych doporučil, aby se dopravě věnovali víc i pořádkoví policisté. Jenže policii k takovému přerozdělení sil chybí odvaha," dodal.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Jednou z hlavních postav Pražského jara 1968 a chystaných reforem socialismu...
Poslali děti pro zásoby a zmizeli ve studiu. Při okupaci pomáhal rozhlas

Před 49 lety začala okupace tehdejšího Československa vojsky Varšavské smlouvy. Do Žďáru nad Sázavou dorazily polské jednotky. Manželé Holoubkovi o dění...  celý článek

Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší
Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší

Chcete svému drobečkovi zpestřit jídelníček? Soutěžte o balíček plný dobrot.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.