Za prvních šest měsíců roku na nich zemřelo 465 lidí, což je nejméně za posledních patnáct let.
Jiný údaj ze statistik však děsí - za první pololetí výrazně přibylo mrtvých dětí. Loni jich bylo "pouze" osm. Letos jich je už dvaadvacet, což je téměř stejně jako za celý loňský rok. Většina dětí přišla o život na místě spolujezdce.
"Vina za smrt těchto dětí leží většinou na straně jejich rodičů, kteří auto řídili. Rodiče si sice mohou myslet, že když svého potomka dají do autosedačky, nemůže se mu nic stát, to by ale nesměli jezdit stovkou nebo i rychleji," řekl Robert Šťastný z ministerstva dopravy.
"Pokud narazí v takové rychlosti třeba do zdi, nepomůže dítěti ani kvalitní autosedačka," dodal.
Obdobný názor mají i policisté. Šéf republikové dopravní policie Zdeněk Bambas nicméně soudí, že se z údajů nedá vysledovat nový trend, který by dokazoval, že rodiče chrání své děti méně než v minulosti, "Není to veselá statistika. Při tak malých číslech ale nelze mluvit o trendu," podotkl Bambas.
Kampaň za sedačky se teprve rozjíždí
Ministerstvo dopravy nicméně hodlá na podzim přidat v kampani, která má přesvědčit rodiče, aby víc používali dětské autosedačky a uvědomili si, jaká rizika jejich potomkům během jízdy hrozí.
Autosedačky používá při jízdě jen asi šedesát procent rodin s malými dětmi. Kampaň, jejímž symbolem je figurka pásovce, měla probíhat už od dubna do června, má však zpoždění.
"Částečně se už kampaň rozběhla, její hlavní část, kdy chceme ve vybraných porodnicích a u pediatrů oslovit přímo rodiče, se ale rozjede až v září," řekl Robert Šťastný. "Během října by také všichni noví prvňáčci měli dostat speciální balíček. V něm najdou rady, jak se chovat na silnici, aby se jim nic nestalo," doplnil.
Dopravní odborníci upozorňují, že v Česku stále platí nedostatečné zákony, které nařizují používání autosedaček pouze při jízdě na dálnici. Změnit by to měla novela zákona o provozu na komunikacích, kterou už poslanci přijali a nyní je v Senátu. Návrh stanovuje, že dětské autosedačky bude povinné používat při každé jízdě.
Senát však zřejmě novelu, která obsahuje i zavedení bodového systému pro neukázněné řidiče, vrátí zpět do Sněmovny a poslanci o ní budou muset hlasovat znovu. Kdy tedy začne zákon platit, není jasné.