Čeští kriminalisté sice mají zkušenosti s přepady pancéřových dodávek převážejících peníze anebo i s vykradením třídírny bankovek, podobnou loupež v letecké dopravě však dosud nevyšetřovali.
Škoda mohla být dokonce ještě mnohem větší, protože letadlo ČSA převáželo v pytlích z Londýna přes Prahu do Tallinnu mnohem větší, až několikamiliardovou sumu peněz. Zloděj si však z pokladu, který v nákladovém prostoru letoun převážel, "odloupl" jen balíček bankovek s 250 tisíci eur.
Banky přitom využívají leteckou dopravu peněz kvůli tomu, že je tento způsob dopravy velmi rychlý a také relativně bezpečný. Peníze s nezbytnými ochrannými prvky umí vyrobit jen několik tiskáren na světě. A tak se miliardové zásilky ve zbrusu nových bankovkách rozesílají po světě letecky.
Lupič z odbavovací firmy na Ruzyni rozřízl jeden z šesti pytlů s miliardami eur a za kombinézu si strčil 250 tisíc eur. "Stihnout to mohl za pár vteřin," odhaduje pražský kriminalista Vladimír Veselý, který se na vyšetřování letecké loupeže podílí.
Jde o "domácího" lupiče?
Z informací MF DNES vyplývá, že lupič si k proříznutí pytle s penězi zřejmě vybral nákladový prostor letadla, který už nepokrývají bezpečnostní kamery. Spoléhal patrně na to, že si Estonci na letišti v Tallinnu při přebírání miliard ničeho nevšimnou a později už nebude možné zjistit, kdo a kde "pouhých" 250 tisíc eur z tak obrovské sumy v pytlích ukradl.
I policejní komisař Vladimír Veselý zmiňuje verzi o "domácím lupiči", jenž dobře věděl, co v pytlích je. Do odbavovacího a nákladového prostoru letiště totiž podle něj jen tak někdo nepronikne.
Vše zatím podle zjištění MF DNES nasvědčuje tomu, že "letecký lup" má na svědomí někdo z mužů takzvané ramp control, jimž se slangově říká "rampáci". Právě oni mají na starosti bezprostřední odbavení letounu: doplnění paliva; jídlo pro cestující; jejich zavazadla a také speciální zásilky.
Okruh podezřelých se zužuje
Policie nyní prověřuje všechny osoby, které mohly přijít do kontaktu s penězi. A pomoci jim může i kamerový systém letišť, který pokrývá většinu míst, jimiž citlivé zásilky procházejí. Potíž je jen v tom, že právě v nákladovém prostoru letounů kamery nejsou.
Kriminalista Veselý je skoupý na slovo, aby lupiče nevaroval. Přiznává jen, že ve spolupráci s britskými a německými policisty Češi vyhodnocují cestu miliard z Londýna až do Tallinnu, který vykradenou zásilku odmítl převzít a vrátil ji Ruzyni.
"Bezpečnostní procesy, kamery nevyjímaje, jsou nastaveny tak, že je již nyní možné říci, kdy byla zásilka peněz otevřena. Přehled máme také o lidech, kteří s ní přišli do kontaktu," ujišťuje mluvčí aerolinek Daniela Hupáková. Nezastírá, že krádež firmu poškozuje. ČSA nyní jednají s odbavovací společností SkyPort a také Air Security, jak minimalizovat podobné loupežné skandály.
Jak zjistila MF DNES, letecky se nepřepravují jen obrovské sumy peněz, ale i zlato, platina či mimořádně cenné dokumenty. Výjimkou nejsou ani radioaktivní izotopy. "Měl jsem na palubě už i půltunový bezpečnostní kontejner s pěti gramy radioaktivního polonia," říká jeden z pilotů aerolinek.
. Letadla jako trezoryCo letadla přepravují? Kvůli rychlosti a bezpečnosti přepravy i miliardové sumy v eurech, zlato, platinu i na přepravu náročné radioaktivní izotopy - například polonium. Pouhých pět gramů radioaktivního polonia přitom "váží" téměř půl tuny. To proto, že oněch pět gramů je ukryto v bezpečnostním kontejneru, který má přestát i havárii letounu. Je přeprava bezpečná? Letiště patří k nejlépe zajištěným areálům. Letiště střeží policie, pasažéři se musí podrobovat přísným kontrolám. Do skladovacích hangárů či na plochu letiště může jen omezený počet osob. Ruzyně je navíc pokryta kamerovým systémem. Aerolinky proto věří, že "leteckého lupiče" policie brzy vypátrá. |