Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na řidiče v metropoli čekají nové úseky s padesátkou, za porušení hrozí sankce

  18:42aktualizováno  18:42
Řidiči jsou zmateni. Například na magistrále už stojí značky, kde je rychlost omezena maximálně na padesát kilometrů v hodině. Ve skutečnosti však ve středu i ve čtvrtek ještě platí "stará" sedmdesátka. Snížená rychlost sice začne platit až od Nového roku, silničáři už ale značky podél silnic rozmístili. Týká se to šesti úseků.

Místo sedmdesátkou se bude jezdit o dvacet kilometrů v hodině pomaleji na magistrále od Kačerova směrem do centra až na Vinohrady, zpomalit musí také řidiči na Pražském okruhu mezi ulicemi Evropská a Za Teplárnou. V seznamu pak nechybí ani Cínovecká a Spořilovská ulice. Také zde se bude od 1. ledna jezdit pomaleji.

Mezi úseky, kde budou muset řidiči zpomalit méně, je Jižní spojka, a to v úseku od Barrandovského mostu až k ulici Chodovská. Místo současných sto kilometrů za hodinu se tady bude jezdit osmdesátkou.

"V noci se bude na Jižní spojce jezdit osmdesátkou stejně jako přes den. Dosud zde v noci platila stovka. Kolem silnice jsou totiž protihlukové stěny, není tedy třeba ještě více snižovat rychlost," uvedl šéf magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek.

Nulová tolerance

"Změna dopravního značení proběhla od pondělí 28. prosince, účinná bude až od 1. ledna 2010. V této souvislosti důrazně upozorňujeme všechny řidiče, aby s touto změnou počítali a nejezdili 'po paměti'. Žádné přestupkové jednání tolerováno nebude, ani být nemůže," uvedla mluvčí policie Eva Miklíková.

KDE SE ZPOMALÍ

5. května - Na magistrále bude padesátka platit od Vyskočilovy ulice do centra.
Strakonická - Ulice vedoucí podél Vltavy na jih bude mít nižší rychlost ve tříkilometrovém úseku mezi Chuchlí a Lahovicemi.
Spořilovská - Frekventované spojnice magistrály a Jižní spojky se omezení rychlosti týká mezi Hlavní ulicí a Jižní spojkou.
Cínovecká - Na spojce k teplické dálnici se rychlost omezí na 80 kilometrů za hodinu v úseku ležícím na území Prahy.
Kbelská - Padesátkou se v této ulici v Hloubětíně bude jezdit v úseku mezi ulicemi Veselská a Mladoboleslavská.
Liberecká - Podobně jako v ulici V Holešovičkách, kde se již rychlost snížila dříve, se nyní bude jezdit padesátkou i na jejím pokračování k teplické dálnici.
Na Mlejnku - Ulice v Braníku doplácí na hluk z Jižní spojky, zpomalí v celé délce.
Chlumecká - V celé této ulici na Černém Mostě bude platit padesátka.

Za překročení rychlosti hrozí dva trestné body a k tomu pokuta dva tisíce korun. Důvod, proč město rychlost snížilo, je boj s hlukem. Podle nařízení Evropské unie totiž Praha musí přijmout opatření, jejichž prostřednictvím hluk sníží. A rychlost je jednou z možností, jak toho dosáhnout. Hluk se podél zmíněných silnic pohybuje velmi často nad hygieniky povoleným limitem, který je ve dne 75 decibelů.

"V Praze je největším zdrojem hluku jednoznačně doprava. Nejen automobilová, ale také motorky, nákladní auta nebo tramvaje," připomněl bývalý radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ), který s návrhem na snížení rychlosti na některých místech přišel.

Pro ilustraci: například pro obyvatele v Krči, kteří mají domy ve svahu nad Jižní spojkou, je nižší rychlost jedinou možností, jak snížit hluk. Výstavba protihlukové stěny by totiž neměla význam – aby vůbec byla účinná, musela by být vysoká desítky metrů.

Při snížení rychlosti o dvacet kilometrů se potom hladina hluku sníží o zhruba dva až tři decibely. Podle dopravních odborníků však snižování rychlosti není všelékem na hluk.

"Záleží na tom, jaký je v tom kterém úseku poměr nákladních a osobních vozidel. U osobních aut to velký efekt nepřinese, naopak u nákladních se snížení projeví velmi pozitivně. Ale dokázat se to dá jedině měřením. Doufám, že magistrát po nějaké době vyhodnotí, zda úprava rychlosti pomohla," uvedl František Lehovec z ČVUT.

Zpomalení kolony nezpůsobí

Štěpánek doufá, že se také zmenší kolony aut. Čím pomaleji totiž auta jedou, tím menší je pak nápor na křižovatkách. Hustý provoz se roztáhne do více míst, ale kolony by podle zkušeností měly jet plynuleji.

"Největší propustnost má dopravní komunikace při konstantní rychlosti aut šedesát kilometrů za hodinu. Jestli tam je sedmdesátka nebo padesátka, v tom velký rozdíl nebude, úsek projede podobný počet aut," doplnil Lehovec.

V souvislosti s nynějším snižováním rychlosti je tak trochu paradox, že před třemi lety dokonce magistrát na zhruba pětasedmdesáti místech rychlost zvyšoval.

Úseky, kde je po Novém roce dodržovat padesátku

"Ale lidi si na to stěžují. Filozofie lidí je taková, že u svého domu chtějí padesátku, ale všude jinde klidně stovku. Z hlediska hluku je snížení lepší," vysvětlil již v říjnu vedoucí silničního správního úřadu magistrátu Miroslav Rajchart.

Snížením rychlosti klesne i počet nehod

Dalším efektem, který by zpomalení řidičů mohlo přinést, je nižší počet dopravních nehod. "Dá se očekávat, že se díky tomu sníží počet dopravních nehod a zvýší bezpečnost na silnicích, k tomu snížení rychlosti vede téměř vždy," pojmenoval přínos František Lehovec z Fakulty dopravní ČVUT.

Místa, kde se nyní snižuje rychlost, ale nemusí být těmi poslednímu. V akčním plánu na snižování hluku, který si město muselo nechat udělat, jsou totiž ještě další místa, kde by se mělo jezdit pomaleji než dosud. Mezi nimi je například Strakonická ulice v úseku mezi Lahovicemi a Velkou Chuchlí.

Podél celé řady komunikací pak podle plánu vyrostou také nové protihlukové stěny. Mezi vybranými úseky je například nájezd na Barrandovský most v Braníku a Hlubočepech, podél Štěrboholské radiály nebo v ulici K Barrandovu ve Slivenci.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Mládež zneužívala léky na kašel k vyvolání halucinací. Nově jsou na předpis

Dva léky na kašel s obsahem dextromethorfanu jsou nově jen na předpis. Tablety Stopex a pastilky Vicks Meddex s medem byly podle Státního ústavu pro kontrolu...  celý článek

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

MUDr. Martin Anders (9.8.2017)
Čekárny psychiatrů praskají ve švech. Obor je podfinancovaný, říká odborník

Čekárny psychiatrů praskají ve švech a pacientů dál přibývá. Nových specialistů se přitom i kvůli podfinancování oboru nedostává. Pomoci by mohla centra...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.