Prodejci jsou na předváděcích akcích stále agresivnější, k uzavření často nevýhodných smluv používají i psychologický nátlak. Ilustrační foto

Prodejci jsou na předváděcích akcích stále agresivnější, k uzavření často nevýhodných smluv používají i psychologický nátlak. Ilustrační foto | foto: shutterstock.com

Na předváděcích akcích přituhuje, prodejci lidem upírají i toaletu

  • 1114
Organizátoři předváděcích akcí, na kterých jsou hlavně seniorům nabízeny například deky, domácí spotřebiče, nádobí či masážní a relaxační pomůcky, používají stále agresivnější nezákonné praktiky. Prodejci například pomocí nového triku upírají zákazníkům právo odstoupit do 14 dnů od uzavřené smlouvy.

Upozornil na to spotřebitelský časopis dTest, který eviduje zvýšený počet stížností účastníků předváděcích akcí na firmu PROFI CZECH, která byla přejmenována na SWISS MARKETING, a nově vzniklou společnost i-Rest.

"Prodejci zúčastněné nutí vypnout telefony, brání jim z akce odejít, byť jen na toaletu, a navíc si vše natáčejí na kameru. Zákazníkům následně upírají zákonné právo od smlouvy uzavřené na předváděcí akci odstoupit," říká právní poradce časopisu Jan Votočka.

Připomněl, že zákon dává spotřebiteli možnost ve 14 dnech odstoupit od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání a rozmyslet si tak neuvážený a často i vynucený podpis smlouvy. Výjimkou je, když si zákazník kvůli nákupu zboží prodejce pozve, nejčastěji k sobě domů.

Právě tuto výjimku firmy na předváděcích akcích podle Votočky zneužívají tak, že spotřebiteli při koupi předloží k podpisu nejen smlouvu, ale i určitou pozvánku, ve které zákazník deklaruje, že si prodejce pozval domů či na vybrané místo. Při odstoupení od smlouvy pak firma odmítá vrátit peníze a argumentuje podpisem zákazníka na pozvánce.

"Uvedené nezákonné praktiky však na právu odstoupit od smlouvy nic nemění a spotřebitel od smlouvy odstoupit stále může. Bude však pro něj nepochybně složitější dokázat, že k žádnému pozvání nedošlo a smlouva byla uzavřena na předváděcí akci, tedy mimo prostory obvyklé k podnikání," upozornil Votočka.

Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila závady na zhruba polovině kontrolovaných předváděcích akcí. Prodejci často klamali zákazníky a používali agresivní obchodní praktiky, jejichž pomocí jim vnucovali mnohdy předražené výrobky.

Účastníky reklamních a předváděcích akcí jsou především lidé v důchodovém věku, kteří se nechají snadno oklamat.

"Při prezentačních akcích je s těmito občany manipulováno a jak vyplývá z provedených kontrol, jsou jim nabízeny různé neexistující výhody, slevy, výhry a v některých případech dochází při prezentaci i k psychologickému nátlaku na uzavření kupní smlouvy," upozornila ČOI.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video