Na přechodu umírá čím dál víc chodců

  • 190
Přímo na přechodu pro chodce srazily ve čtvrtek ráno v Malé Skále na Jablonecku dva osobní automobily matku s dcerou, které přes silnici přecházely do školy. Matka na místě zemřela, dcera po převozu do nemocnice zemřela. Za poslední tři týdny je to už třetí případ, kdy automobil zabil chodce na označeném přechodu. A zraněných lidí je za tu dobu ještě víc.

Není to náhoda. Policejní statistiky potvrzují, že přechody rozhodně nejsou pro chodce zárukou bezpečí.

Zatímco nový zákon měl od roku 2001 zajistit lidem na přechodech větší přednost před automobily, než jakou jim poskytovala do té doby platná vyhláška, výsledek je přesně opačný.

Počet nehod zaviněných tím, že řidič nedal chodci přednost, se s přísnějším zákonem zvýšil dvojnásobně a o život přišel dokonce čtyřnásobek lidí.

Tragická bilance mohla být snadno mnohem horší. Každý den se totiž chodci potýkají s tím, že řidiči jejich práva ignorují.

Necelý metr dělil například ve čtvrtek od smrti školáka, který chtěl na zelenou přejít pražskou křižovatku u Národního muzea. Před obličejem se mu prohnal vůz, který nezastavil na červenou.

"Je to tak. A nemám bohužel žádný nápad, který by tento trend mohl zvrátit," připouští ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas. Na řidiče, kteří nerespektují zákony, jsou prý jeho lidé krátcí. "U nás nemůžeme nikomu za nebezpečný přestupek sebrat ani řidičský průkaz. Přitom v zahraničí mohou řidiči přijít za podobné věci do vězení."

Přestože statistika zatím hovoří proti novému zákonu, návrat k předchozím pravidlům Bambas nedoporučuje. "Byl by to krok zpátky, současná pravidla platí v celé civilizované Evropě."

Stejný názor má i Václav Špička z českého Autoklubu. "Musíme prosadit to, že slabší chodci mají právo na ochranu před oplechovanými auty."

Přechod pro chodce se stal smrtící pastí
Devítiletá dívka a její matka přišly o život na místě, které jim mělo poskytnout více bezpečí než kterékoli jiné. Když chtěly přejít přes silnici, vybraly si označený přechod pro chodce. Bylo šest hodin ráno, když pětačtyřicetiletá učitelka chtěla v Malé Skále na Jablonecku převést na cestě do školy přes silnici svou devítiletou dceru.

Na nebezpečném hlavním tahu obecí, kde podle místních obyvatel řidiči běžně překračují povolenou padesátikilometrovou rychlost, se v ranním šeru rozhodly, že silnici přejdou přes označený přechod. Tam do nich nejprve narazil osobní vůz Fiat Uno, který přijížděl od Turnova.

Náraz ženu odhodil do protisměru, kde její tělo přejel projíždějící mercedes.
Žena na místě zemřela, devítiletou dívku převezli lékaři s těžkými zraněními do liberecké nemocnice. "Je v kritickém stavu, má vážné poranění mozku a krční páteře," popsal její zranění primář oddělení Radko Janoušek. Dívka nakonec zemřela.

Kdyby matka s dcerou měly přístup k podrobným policejním statistikám, možná by si pro cestu přes silnici vybraly jiné místo než označený přechod.

V roce 2000, kdy tehdejší vyhláška pouze řidičům nařizovala, že nesmějí chodce na přechodu omezit, vyšetřovali policisté od ledna do září 331 dopravních nehod způsobených tím, že řidič nedal chodci na přechodu přednost.

Od roku 2001 platí nový zákon, který řidičům přikazuje, že musí chodci umožnit, aby bezpečně přešel vozovku. Počet nehod však rázem za stejné období vyskočil na dvojnásobek.

Ještě rychleji vzrostl počet chodců, kteří při takové srážce přišli o život. V posledním roce platnosti staré vyhlášky zemřeli po srážce s automobilem čtyři, ale v době silnější ochrany chodců na přechodech bylo v roce 2001 už sedmnáct.

A letos je to dokonce ještě o jeden život víc. "Nový zákon, který má chodce chránit, začal platit v době, kdy na to nebylo nic připraveno. Proto mě počet nehod a smrtelných zranění nepřekvapuje," říká Václav Špička z Autoklubu České republiky, který se specializuje na bezpečnost dopravy.

Zákonu podle něho chyběla především důrazná osvěta. "Tehdejší ministr dopravy Schling do poslední chvíle uvažoval o tom, že zákon začne platit až o rok později. Stát tedy nezajistil žádnou pořádnou kampaň." Za stejně zanedbanou považuje i další přípravu. "Zebry na přechodech byly a jsou vybledlé, neobnovují se a dopravní značky by potřebovaly žluté reflexní podložky, aby si jich řidiči vůbec všimli."

Špatně načasovaný zákon tak vehnal chodce do nebezpečné pasti. "Za staré vyhlášky neměli lidé důvod chodit po přechodech, protože tam nebyli o moc víc chráněni než kdekoli jinde. Nový zákon jim ten důvod dal, ale neudělalo se nic pro to, aby vyšší bezpečnost skutečně platila," říká Špička.

Šéf české dopravní policie tvrdí, že víc už toho jeho lidé pro ochranu chodců udělat nemohou. "Přechodů je tisíckrát víc než policistů a za rychlou jízdu udělíme každý rok půl milionu pokut." O tom, že by se policie znovu víc soustředila na kontrolu přechodů pro chodce a pokusila se vynutit dodržování bezpečnostních pravidel, Bambas neuvažuje. "Policie to dělá stále," tvrdí.

Za cestu k nápravě považuje přísnější postihy. "My můžeme dát nanejvýš pokutu, zatímco v zahraničí přijde řidič za některé přestupky nejen o řidičský průkaz, ale třeba i o svobodu."


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video