Na přechodech vzrostl zmatek i ohleduplnost

Od Nového roku, odkdy mají chodci větší přednost na přechodech, zahynuli v Praze tři lidé, kteří přecházeli po "zebře". V mnoha městech jsou zranění, před přechody častěji bourají auta, protože jedno dává přednost chodcům a druhé, které jede za ním, už nestačí zabrzdit. Přesto policisté i experti na bezpečnost dopravy tvrdí, že chodci i motoristé jsou k sobě ve městech ohleduplnější, i když to neplatí absolutně.

Například policisté na Václavském náměstí v Praze nedávno spočítali, že za patnáct minut nedalo na přechodu přednost osmadvacet řidičů ze sto čtrnácti. A někteří chodci zase přecházeli ulici mimo přechod.

"Někdo si zase přednost na přechodu vykládá jako absolutní," říká mluvčí policie v Táboře Pavel Hanták. Podle mluvčího zlínské policie Iva Mitáčka jsou dalším úskalím případy, kdy chodec vstoupí do vozovky, ale pak uvidí auto a vrátí se zpět. Vozidlo však mezitím přibrzdí a auta za ním také, což vede ke zpomalování provozu.

"Excesy se najdou mezi chodci i řidiči, ale jinak zatím vládne opatrnost, což je dobře. Je poznat, že se všichni s novým pravidlem teprve učí žít. Jsem ale přesvědčen, že se to naučíme stejně jako v Rakousku nebo Německu," říká vedoucí sekretariátu Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu Karel Pospíšil.

"O tom, že řidiči jsou opatrnější, svědčí od začátku roku jen jediná nehoda na přechodu. Chodec utrpěl po sražení autem lehké zranění. Zavinění zatím zjišťujeme," řekl šéf českobudějovického dopravního inspektorátu Václav Vališ.
"Tolerance za volantem je o poznání větší," říká mluvčí brněnského policejního ředitelství Zdeněk Lubas. Dodává, že někteří chodci přecházejí na místech, kde nemají, anebo dokonce přelézají zábradlí.

"Zvykají si obě strany, chodci i řidiči," uvádí Václav Špička, sekretář pro bezpečnost silničního provozu občanského sdružení Autoklub. "Škoda, že pravidlo o přednosti chodců neplatí už dávno." Jaké jsou zkušenosti chodců a řidičů? "Většina řidičů před přechodem zastaví, ale nějaký hulvát se vždycky najde," říká Karel Pilař z Karlových Varů.

Podnikatel Květoslav Ovesný, který po Praze jezdí prakticky denně, tvrdí, že většina řidičů i chodců je slušných, i když se občas mezi nimi najde bezohledný člověk. "To bylo, je a bude," domnívá se Ovesný. Dodal, že v některých, především okrajových částech Prahy bývá problém přechod vůbec vidět: barva na ulici je už odřená, značka není vidět.

"A najednou tam skočí chodec," líčí své zkušenosti Ovesný. Od Nového roku policisté zaznamenávají větší počet havarovaných aut před přechody. "Scénář bezmála deseti dopravních nehod, které jsme od začátku roku na přechodech vyšetřovali, je pokaždé stejný. První automobil v řadě zastaví, aby dal přednost chodcům, a zezadu do něho narazí další vůz. Zatím se však nestalo, že by automobil srazil chodce," uvádí mluvčí pardubické policie Hana Fojtíková.

Jedinou dopravní nehodu, při které byla na označeném přechodu lehce zraněna starší žena, způsobil v Pardubicích cyklista. Podobné zkušenosti mají také v Plzni a Jablonci nad Nisou. "Na přechodech se zvýšil počet nehod mezi vozidly, jejichž řidiči nedodrželi bezpečnou vzdálenost a narazili do automobilu před nimi," říká šéf plzeňských dopravních policistů Luboš Berka.

V některých městech určitě zmizí některé "zebry", aby se zlepšila plynulost dopravy. Které přechody se budou rušit, ještě není definitivně rozhodnuto, úředníci v těchto dnech teprve mapují situaci. Například v Ostravě by mělo časem zmizet až šedesát přechodů, které jsou méně využívány.

O zrušení některých přechodů uvažují též v Českých Budějovicích. Půjde o přechody, jež jsou od sebe vzdáleny méně než předepsaných padesát metrů. Na projektu nyní pracuje odbor územního plánu architekta města.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video