Na přechodech přibývá nehod

  • 4
Střední Morava - Ačkoliv od ledna platí nový silniční zákon, který měl zvýšit bezpečnost dopravy na přechodech pro chodce, na zebrách havárií neubývá. Naopak. Policie na střední Moravě potvrdila, že počet nehod na přechodech letos vzrostl. V celé zemi dokonce o neuvěřitelných osmdesát procent. Zdaleka přitom není jasné, kdo za to může, zda chodci, či řidiči.

Na Prostějovsku bylo například letos za prvních pět měsíců 23 nehod na přechodech, z toho jen čtyřikrát byl zraněn chodec. Většinou šlo o karamboly aut. Z toho podle policie jasně plyne, že viníky byli vesměs lidé, kteří bez rozmyslu vletěli na přechod, přijíždějící auto muselo prudce brzdit a zezadu do něj narazil řidič, který situaci nemohl vidět.

V jiných okresech kraje se ale počet střetů na přechodech rovná počtu zraněných. To zase svědčí pro to, že za nehody mohou řidiči, kteří srážejí chodce. Počet mrtvých na přechodech se letos v zemi zvýšil čtyřikrát. Na zebrách šoféři zabili již dvanáct lidí.

TAKÉ SI PŘEČTĚTE

Úřady ruší zbytečné přechody
Přejít přes silnici? Hrůza
Řidiči aut i chodci! Víc ohledu

Důvodů, proč nový předpis nepřinesl větší bezpečnost dopravy, je několik: špatná vysvětlovací kampaň, malá ohleduplnost mezi řidiči a chodci a také to, že nové pravidlo se ani po půl roce zatím nedostalo lidem pod kůži.

"Chyba byla hned v té první fázi, kdy lidé vzali na vědomí, že mají na přechodu absolutní přednost, což není přesné. Dovolí si tak vstoupit do silnice, i když je automobil blízko. Chyba je také na straně řidičů, kteří nepočítají s tím, že na přechod může někdo vejít. Záměr zákona je ale jednoznačný: zvýšit úctu na silnicích. Proto jsem optimista. Všude ve světě, kde se toto pravidlo zavádělo, to zpočátku vypadalo podobně a trvalo nějakou dobu, než se situace uklidnila," tvrdí František Stružka, šéf regionálního zastoupení organizace Besip.

JAK MÁ VYPADAT PŘECHOD

Přechod pro chodce je označen vodorovnými bílými pruhy na vozovce, takzvanou zebrou. Pokud je přechod mimo křižovatku, je vyznačen ještě svislými dopravními značkami. Při zrušení přechodu by měly zmizet jak dopravní značky, tak i vodorovné značení ze silnice.
ZDROJ: Policie ČR

Názory řidičů a chodců se ovšem rozcházejí. "Nový zákon nebyl šťastné řešení. Řada lidí to vzala jako absolutní přednost na přechodech. Nehledí vpravo ani vlevo, po silnici se trousí po jednom a jsou neohleduplní. Teď to ještě jde, ale co v zimě, až bude mráz a náledí," soudí například šofér Pavel Šindlář z Olomouce.

"Raději se dvakrát podívám, než vejdu do silnice. Jsou totiž šílenci, kteří jezdí po městě devadesátkou. A nejenže jezdí rychle, ale počet aut za poslední dobu strašně vzrostl, proto by řidiči měli být daleko víc obezřetnější. A to nejsou," míní naopak Eva Hlucháňová z Olomouce.

"Nemyslím si, že se po změnách ve prospěch chodců situace zlepšila. Nehod na přechodech neubývá," potvrdil šéf jesenického dopravního inspektorátu Roman Chlapek. "Nehod s chodci je zhruba stejně, určitě se ale zvedly havárie, kdy jedno auto najede do druhého zezadu. Řidiči zatím nejsou moc připraveni na to, že vůz před nimi u přechodu zastaví," přiznal i vedoucí Dopravního inspektorátu v Olomouci Oldřich Novotný.

ŘIDIČ JE POVINEN...

"Řidič je povinen, s výjimkou řidiče tramvaje, umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo."
ZDROJ: časopis Týden

Mluvčí policie ze Šumperka Josef Ostřanský zase upozorňuje, že počet nehod na přechodech může být i daleko vyšší, než uvádějí oficiální policejní statistiky. "Jde především o srážky aut kvůli chodcům," řekl Ostřanský. Navíc si myslí, že havárie kolem přechodů nejsou vždy zcela jasné. "Pokud není průkazné svědectví, vždy je jako viník stanoven řidič, i když leckdy má chodec na nehodě výrazný podíl. Šetření je hodně jednostranně zaměřeno proti řidičům," tvrdí Ostřanský.

To je ale podle něj v podstatě v pořádku. "Chodec těžko může v silničním provozu někoho zranit, zato auto se může stát smrtící zbraní," vysvětlil. Na druhou stranu ohleduplní nemají být podle něj pouze řidiči. "To je omyl. Jako bezohlednost lze hodnotit také chodce, který vkročí na přechod, aniž by dal řidiči šanci bezpečně zastavit. Bohužel i takové nehody často končí obviněním řidiče," uvedl policejní mluvčí.

Když ani nový silniční zákon katastrofální situaci na přechodech pro chodce, kde každoročně umírají a jsou mrzačeni lidé, nijak nezlepšil, úřady v řadě velkých měst na střední Moravě se rozhodly, že některé přechody zruší. Představitelé radnic tvrdí, že důvodem je větší plynulost dopravy.

Všichni ale svorně vyzývají k větší ohleduplnosti. "V Evropské unii je přednost chodců běžnou záležitostí. U nás bude zřejmě chvíli trvat, než si lidé zvyknou. Měli by k sobě být víc ohleduplní," vyzval šéf policie v Prostějově Zdeněk Riedinger.

Cyklisté čekají na přechodu pro chodce, aby mohli přejet silnici

,

Video