"Tři dny jsem si bral dovolenou, abych pak hodinu po začátku otevírací doby dostal odpověď, že všechna čísla pořadníku jsou beznadějně vybrána," napsal čtenář Michal Čížek redakci iDNES.cz o své zkušenosti se systémem evidence motorových vozidel.
Šéf odboru dopravněsprávních agend Josef Mihalík vidí problém v několika skutečnostech.
"Zvýšil se počet dovážených aut, která se musejí registrovat, Praha se rozšiřuje, aut obecně přibývá. Do naší kompetence nyní patří i registrace historických aut nebo učitelů z autoškol," vypočítává s tím, že dříve tato činnost patřila pod ministerstvo dopravy
Úřednice z registru řidičských průkazů mají na starosti i zápisy bodů řidičům, kteří nedodržují pravidla. "Takových zápisů máme denně kolem pěti šesti set," podotýká Mihalík.
Navíc přes prázdniny je na odboru, kde se dá vyměnit řidičský průkaz nebo zaregistrovat vozidlo, každý rok zkrácená pracovní doba. Prázdninový provoz ale neznamená snížený počet otevřených okének. Na pobočce v Jungmannově ulici jich je čtrnáct jako při běžném provozu.
Dovolené úřednic jsou omezeny na maximum. Ty, které nemají děti školou povinné, si berou dovolenou před nebo po prázdninách.
"Jsme víc nešťastní než ti, kteří stojí na druhé straně přepážky," tvrdí Mihalík.
Úřednice, které sedí celý den za okénkem, jsou psychicky vyčerpané. "Je to pro ně náročné, někteří lidé jsou slušní, jiní jim sprostě nadávají," popisuje šéf situaci svých podřízených.
Víc zaměstnanců nic neřeší, tvrdí mluvčí magistrátu
Je problém v nedostatku pracovníků, nebo v organizaci práce? Odlišné názory panují i uvnitř magistrátu.
"Je na vedení odboru, jak si práci zorganizuje," uvedl mluvčí magistrátu Jiří Wolf a dodal: "Určitě není řešením, aby se navýšil počet zaměstnanců." Zdůvodnil to nárazovostí práce na registru.
Po předloňském auditu přišel magistrát o dvě stovky zaměstnanců. Pokles se dotkl i odboru dopravních agend. "Tento úsek to postihlo v řádu kusů," sdělil mluvčí Wolf.
Nedostatek pracovníků magistrát přes prázdniny řeší formou brigád, ale neproškolený člověk může dělat jen pomocné administrativní práce. Úředníci u přepážek registru řidičů v Jungmannově ulici musejí mít zkoušku z odborné způsobilosti.
"Nový člověk, který k nám přijde, prochází tříměsíčním zaškolením, potom dělá odbornou zkoušku. Úředník musí dobře znát problematiku, různé druhy průkazů, jejich platnost, na co se vztahují," vyjmenovává požadavky na úředníky Mihalík. "Je to běh na dlouhou trať," uzavírá.
Registr motorových vozidel (ve Vysočanech, Stodůlkách, Motole, na Bohdalci a Jarově) takové požadavky na úředníky nemá. Zkoušku dělat nemusejí, přesto potřebují znát detaily jednotlivých vozidel.
Internetové rezervace k řidičákům jsou často nevyužité
Řidiči mají možnost rezervovat si čas, kdy si přijdou vyřídit žádost o řidičský průkaz, na internetu. O tuto službu ale velký zájem není. "Třeba zítra je obsazených jen dvacet termínů, padesát je stále volných," říká Mihalík.
Celý úkon registrace vozidla nebo výměny řidičského průkazu se ale elektronicky provést nedá. Na průkazu musí být ověřený podpis, technické průkazy nebo registrační značky by bylo problematické zasílat poštou.
"Obrovsky by narostla písemná korespondence, docházelo by ke ztrátám," vyjmenovává negativa této formy Mihalík s tím, že jde navíc o osobní data řidičů.
Naději elektronické registrace vidí v legislativní úpravě: "Byla by možná, pokud by ji upravoval zvláštní zákon. Sám bych to ale nikdy nedoporučil."