Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Silnice vypadají jako po náletu. Kraj nemá na jejich opravu ani haléř

  12:42aktualizováno  12:42
Na opravu zničených silnic nemá Liberecký kraj ani pětník. Přitom by potřeboval přes 800 milionů korun, aby dal do hromady nejvíce rozbité komunikace druhé a třetí třídy. Oprava všech rozbitých silnic v kraji by pak stála miliardy.

Před krajskými volbami označili Starostové, které rozbité silnice jsou v majetku kraje. Dnes kraji vládnou a peníze na opravu zatím nemají. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Krajský seznam nejvíce poškozených vozovek obsahuje přes sto položek. V kategoriích "Nevyhovující" a "Havarijní" tiká jako časovaná bomba přes tisíc kilometrů silnic.

"Náklady na jejich rekonstrukci odhadujeme na tři miliardy korun," řekl krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.

Po opravách za stamiliony korun volají také mosty. V havarijním stavu jich je zhruba sedmdesát. Chátrají rovněž propustky a opěrné zdi. Na mnoha vozovkách chybí vodorovné značení. Přerušované a plné čáry a pruhy na krajnicích nejednou zcela zmizely, což vadí hlavně ve tmě.

Liberecký kraj nyní ovládají Starostové a Změna. Silnice však upadaly především v době, kdy byly u moci ODS a ČSSD. V roce 2006 patřilo do kategorie "Havarijní" 380 kilometrů silnic. Nyní jich tam je dvakrát tolik.

Opěrné zdi nebo propustky za chvíli rozpadnou

Na některých místech se opěrné zdi, krajnice nebo propustky ocitly v tak zoufalém stavu, že by se mohly rozpadnout. A silnice by se staly neprůjezdnými. "Sesuv krajnice hrozí například v Hájích nad Jizerou," upřesnil vedoucí odboru dopravy na krajském úřadu Jan Čáp.

"V Novém Boru se může zhroutit opěrná zeď a mezi Rudolfovem a Bedřichovem je vážně poškozený propustek. Když se neopraví, hrozí uzavření jednoho jízdního pruhu nebo dokonce celé komunikace."

Starosta Hájů nad Jizerou Jaroslav Křapka upozornil, že v obci se propadá krajnice na úseku dlouhém asi sto metrů. "Když byste přes silnici položili prkno, tak na jedné straně by přesahovalo do vzduchu o čtyřicet centimetrů," dodal starosta.

Silnice přes Háje nad Jizerou se řadí mezi důležité dopravní tepny. Spojuje Semily s Jilemnicí a dalšími krkonošskými rekreačními středisky. "Jezdí po ní hodně kamionů. Kdo o spadlé krajnici neví, vyděsí se, když se mu auto najednou nahne o dvacet stupňů," poznamenal Křapka.

Z některých silnic zmizely bílé pruhy

Motoristovi Jiřímu Kotkovi vadí zmizelé bílé pruhy na krajnicích a uprostřed vozovek. "Jezdím večer a v noci docela často z Liberce přes Mimoň až do Litoměřic. Někde není vůbec vidět, kde je ještě okraj silnice a kde příkop," postěžoval si Kotek.

"Občas nepoznám, jestli jsem na své straně silnice, nebo už jedu v protisměru. Přerušované a plné čáry se na asfaltu na mnoha místech úplně ztratily."

Podle Půty by kraj rád nalil do svých komunikaci 200 až 250 milionů korun ročně. Kde je vezme, však zatím neví. "Doufáme, že peníze na opravy nám přinesou průhledná výběrová řízení, díky nimž zaplatíme méně za krajské zakázky," řekl Půta.

Na rekonstrukci navíc naléhavě čekají ještě tři silnice, smetené bleskovou povodní v roce 2010. Vedou z Frýdlantu do Vísky a z Bílého Potoku na Smědavu. Další prochází Raspenavou.

"Jejich opravy vyjdou na osm set čtyřicet milionů korun, ale zatím na ně nejsou vůbec žádné peníze," prohlásil Půta. "Bývalé vedení kraje propáslo bohužel šanci na státní dotaci ve výši padesáti procent," podotkl. 







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.