Stadion v Turíně během zahajovacího ceremoniálu.

Stadion v Turíně během zahajovacího ceremoniálu. - Začaly zimní olympijské hry v Itálii v Turíně. (10.2.2006) | foto: Reuters

Na olympiádě vydělají televize, sázkaři i restaurace

  • 10
Nejen boj o medaile, ale také o velké peníze. Olympijské hry jsou už dávno místem, kde se točí miliardy. Televizní společnosti z celého světa utratí stamiliony za vysílací práva, aby pak vydělaly na reklamě. Další desítky milionů utrží sázkové kanceláře či majitelé restaurací.

"Naše výnosy odhadujeme na více než 40 milionů korun," uvedl mluvčí České televize Martin Krafl. Polovinu částky získá televize ze sponzoringu televizních pořadů, zbytek z klasické reklamy.

Například půlminutový spot na hokejové zápasy v základní skupině stojí šedesát tisíc korun, na finále to však je šestkrát tolik.

"Na mistrovství světa ve fotbale to bude ještě vyšší," říká Štěpán Wolde ze společnosti Arbo media, která prodává v České televizi reklamní čas. Potvrzuje tak, že oproti fotbalu je zimní olympiáda stále "popelkou".

Mnoho společností investuje do reklam především kvůli připomenutí své značky. "Je to pro nás otázka prestiže," uvedl mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

Jeho společnost patří mezi generální partnery olympijského týmu a do přípravy sportovců investovala desítky milionů korun.

Na hry se těší i cestovní kanceláře. "Zatím máme kolem čtyř tisíc klientů," uvedl Ladislav Peška, ředitel společnosti Slantour, která nabízela zájezdy i se vstupenkami. Podle něj je největší zájem o zápasy hokejistů a klasické lyžování.

Totéž potvrzuje i Lubomír Ježek ze společnosti Tipsport. Na jeho pobočkách bookmakeři očekávají, že lidé během olympiády prosázejí až osmdesát milionů korun.

"Nejvíce lidé sázejí na události, kde má Česko šanci na medaili," uvedl. "Chodí sázet i lidé, kteří během roku nepřijdou, registrujeme i zvýšený zájem žen."

Kdo neuvidí přenosy v televizi, může si dát posílat informace na mobil. Například Eurotel nabízí za padesátikorunový paušál zasílání speciálních SMS, ale i on-line přenosů.

Zvýšený ruch čekají i majitelé restaurací. "Očekáváme nárůst počtu hostů a tržeb až o pětinu," uvedl číšník Michal Matoušek z jedné ze smíchovských restaurací v Praze.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video