Olomoucké vlaky jezdí navzdory předpisům s otevřenými dveřmi. Ilustrační foto

Olomoucké vlaky jezdí navzdory předpisům s otevřenými dveřmi. Ilustrační foto | foto: Luděk Peřina, MF DNES

Na Olomoucku jezdí vlaky s otevřenými dveřmi

  • 81
Ani po smrti malého Matěje nejsou vagony bezpečné. Pětiletý Matěj Chrástecký zemřel, když u Střeně na Olomoucku vypadl otevřenými dveřmi z jedoucího vlaku. Poučili se cestující a hlavně České dráhy a dbají více na bezpečnost při jízdě vlakem?

ČTĚTE TAKÉ:
Vlaku, kterým jel Matěj, jdou za jízdy otevřít dveře
Inspekce: Dveře Matějova vlaku byly bezpečné
Policie obvinila matku chlapce, který vypadl z vlaku

Jen malý test MF DNES stačil k tomu, aby bylo jasné, že i po této tragédii jezdí některé vlaky stále proti předpisům s dveřmi dokořán.

Je čtvrtek, devět hodin ráno. Kolem lokálky, která před dvaceti minutami vyjela z Olomouce a teď na několik minut zastavila v Hlubočkách-Mariánském Údolí, sviští v protisměru jiný vlak. Když zmizí, ztratí se i průvodčí. Jen dveře po něm zůstávají otevřené. Osobní vlak do Opavy už přitom jede dál.

"To je tady normální," říká směrem k otevřeným dveřím vagonu Libor Kubka. Za Hlubočkami se dveře samy zavírají. Vlastně, zavře je prudká zatáčka.

Ve dvou starých vagonech přitom sedí aspoň deset dětí. Zvědavě vykukují z oken a ječí nadšením. Skály romantického Mariánského Údolí jsou tak blízko, že se na ně dá skoro sáhnout, větvičky stromů šlehají zvědavce do tváře.

"Jezdím tady dvakrát až třikrát týdně a dveře tu bývají otevřené velmi často. Je to tu normální," potvrdil ve vlaku Petr Glombíček, který ve čtvrtek cestoval do Dětřichova.

V Moravském Berouně vlak zase delší dobu stojí. Mladý průvodčí celou dobu odpočívá na lavičce ve stínu. Pak se vlak rozejde a on naskočí do nejbližšího vagonu. Nikam se však nejede. Výpravčí si všiml otevřených dveří v zadním voze.

Průvodčí musí zase ven, projít až na konec vlaku a dveře zavřít. Teprve pak výpravčí vlak odmávne. Konečně jedeme. Za chvíli má vagon zase dveře otevřené. Dvoje dveře jsou dokořán i ve chvíli, kdy vlak opouští bruntálské nádraží. Výpravčí přesto dává pokyn k odjezdu vlaku.

Několikrát za jízdu dveře otevře sám průvodčí.

Stejné je to i ve vlaku, který z Bruntálu jede do Olomouce - zase otevřené dveře za jízdy, zase nevšímavost pracovníků drah.

Na upozornění o otevřených dveřích průvodčí reaguje podrážděně. "Tak jste je měl zavřít sám. Jak to mám asi udělat, když se dveře otevřou za jízdy a já jsem v předním vagonu? Lítat neumím!" nadává cestujícím.

Čtvrteční zkušenosti reportérů MF DNES začaly České dráhy hned prověřovat. "Pokud se celá událost potvrdí, půjde o selhání povinnosti jednotlivců, kteří samozřejmě mají přesné instrukce, jaké povinnosti plnit. Jednou z nich je řádné vypravování a jízda vlaku se zavřenými dveřmi. Pokud šetření prokáže, že celá věc proběhla tak, jak je popisována, vyvodíme z toho patřičné důsledky," uvedl mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj.

Ještě nedávno tentýž mluvčí říkal, že dveře jsou za jízdy zablokované. Dnes už připouští, že to tak není všude. A když se k tomu přidá i nedostatečná práce některých železničářů...


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video