"Zkušenosti jsou velmi dramatické. Od rána nám zvoní telefon. Přesný počet zavolání nedokážu odhadnout, jsou to desítky. Těch případů, co za něco stojí a co nás zajímají, bylo tak mezi deseti až dvaceti," řekl iDNES.cz Michal Štička z Transparency International.
Pracovníky na linkách zajímají případy, kdy se podle všeho jedná opravdu o korupci.
"Poznáme to na základě zkušeností. Ten člověk musí přijít s kauzou, která je podle jeho vyprávění skutečně korupční. Dochází tam k nějakému protiprávnímu postupu, který je veden zištným úmyslem," přiblížil Štička.
Třetí kolo: policie
V druhém kole pracovníci TI prověřují konkrétní údaje a s volajícím si dohodnou schůzku. "Na příští týden jsme ji už naplánovali s několika klienty," uvedl Štička.
Pokud je korupce opravdu doložena, pak je případ přeposlán policii. "Neexistuje oznamovací povinnost, a tak to záleží na dohodě s klientem. Buď je to zasláno jeho jménem, nebo to posíláme my s jeho vědomím," vysvětlil Štička.
Dodal ale, že se snaží kromě oznámení policii využít i jiné postupy. Například zajistit nápravu v rámci správního řízení. Podle Transparency International záleží vždy na konkrétním případu.
V ostatních případech, kdy se zřejmě nejedná o korupční problém, se volající většinou dočká nějaké rady. Operátoři ho navedou, kde by jim mohl s problémem někdo pomoci.
Protikorupční linku na čísle 199 zřídilo ministerstvo vnitra. Včera zahájilo její zkušební provoz. - více zde