Asfaltový povrch nedávno zrekonstruovaného mostu u Transmotelu na silnici R6 se

Asfaltový povrch nedávno zrekonstruovaného mostu u Transmotelu na silnici R6 se z neznámých důvodů trhá. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Stavebníci netuší, proč na novém mostě přes Ohři popraskal asfalt

  • 50
Proč se na rozšířeném dálničním mostě přes Ohři na silnici R6 trhá nedávno položený asfalt, zatím nikdo neví. Nad příčinou si zatím marně lámou hlavu dodavatelé z Metrostavu i odborníci z ČVUT. Ředitelství silnic a dálnic mezitím zahájilo se stavební firmou reklamační řízení.

"Každopádně je to u nové silnice velká chyba. K nějaké chybě došlo, zatím ale nemáme k dispozici závěr znalce," řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v Karlových Varech Pavel Rödl.

Nikdo netuší, proč vozovka praská a proč jen tady - na tři sta metrů dlouhém mostě. Dokud se příčina nezjistí, nemá podle Rödla smysl pokoušet se trhliny nějak koncepčně opravit.

Prozatím je stavbaři zalili asfaltem a na silnici se objevily první záplaty. Minulý týden tu byl provoz na pár hodin sveden do jednoho pruhu a technici do vozovky řezali.

"Mohli bychom chtít, aby povrch odfrézovali a položili nový. Ale to by znamenalo znovu zastavit na delší dobu na mostě provoz. Vozovka by pak v pořádku vydržela třeba jen měsíc nebo čtvrt roku a znovu by popraskala. Co by si pak řidiči pomysleli?" uvažuje Rödl.

Názory odborníků se dost liší, ale na jedné hypotéze se přece jen shodnou. Na mostě se pracovalo v zimě, na jaře asfalt popraskal. Vliv může mít změna teplot. Ocelová konstrukce mostu se možná roztahuje rychleji než na ní položená asfaltová hmota.

Metrostav se k vadě hlásí, ale zatím nezná způsob opravy

"Všechny nás to překvapilo. K vadě se hlásíme a musíme ji odstranit. Ale neznáme příčinu prasklin a neznáme ani způsob opravy. Praskliny jsou atypické, jejich směr je divný a nelogický. Neodpovídá ničemu, co je pod asfaltem dole v konstrukci," poznamenal k tápání techniků mluvčí Metrostavu František Polák.

Tento poslední úsek R6 mezi Sokolovem a Novým Sedlem stál 2,5 miliardy korun bez DPH a pro auta byl otevřen letos 18. dubna. Ředitelství silnic a dálnic stavbu sice převzalo, ale pětiletá záruční lhůta se rozběhne až po definitivní opravě.

"Oprava může být velmi drahá, proto se jistíme dodatkem ke smlouvě. Příčných prasklin je poměrně dost. Zaměřili jsme je a sledujeme, jestli se objeví další," ujišťuje šéf Ředitelství silnic a dálnic Rödl.

Na otázku, zda Metrostav něco zanedbal nebo přehlédl, se Rödlovi zatím nechce odpovídat. Je si ale jistý, že buď stavbaři porušili technologický postup, nebo použitý materiál má vlastnosti, se kterými se nepočítalo.

"Pokud jsme udělali něco špatně, v záruce to opravíme a s nikým se rozhodně přít nebudeme," ujistil Polák z Metrostavu.
 
Praskliny nejsou ale jedinou věcí, která se na R6 nepovedla. Řidiči si stěžují na příliš velké nerovnosti a hrboly - hlavně při přejíždění dilatačních spár, kde se mosty pojí s navazujícími úseky silnice.

Ředitelství silnic a dálnic si už objednalo specializovanou firmu, která v nejbližších dnech nerovnosti změří. "Z toho možná vyplynou další reklamace," podotkl Rödl.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video