Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na motorkách se umírá, na řidičák ale stačí pár hodin jízd

  1:21aktualizováno  1:21
Řidiči motorek jsou nejohroženější skupinou na českých silnicích. Pravděpodobnost, že se při nehodě zabijí, je sedmkrát vyšší než u řidičů osobních aut. K získání řidičáku na silnou motorku ale musíte v autoškole absolvovat jen třináct hodin cvičných jízd. U auta potřebujete více než dvojnásobek.
Nehody na motorkách mívají vážnější následky, než v autě. Ilustrační foto.

Nehody na motorkách mívají vážnější následky, než v autě. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Motorky jsou mnohem rychlejší a nebezpečnější než osobní auta. Proto se tato praxe nelíbí ani motorkářům. "Ano, je to absurdní," charakterizoval situaci Filip Tichý, redaktor internetového serveru motorkáři. cz.

Podle něj kvalitu výuky snižuje také špatný stav motorek používaných pro výcvik a to, jak se v autoškolách jezdí. Během výuky totiž sedí instruktor za řidičem a drží druhá řídítka. Motorka je proto těžší a chová se jinak než při běžné jízdě. Tento způsob také nedovoluje, aby si jezdec vyzkoušel všechny možnosti, které mu silný stroj nabízí.

Naprostá většina tragických havárií motorek z poslední doby se stala při rychlém projíždění zatáčkou, kdy řidič narazil do protijedoucího auta nebo stromu u silnice. "S instruktorem za zády se klopení zatáček zkouší velmi obtížně," podotkl Tichý.

V Německu je výuka lepší
Jako příklad kvalitní výuky uvádí praxi v Německu. Tam řidiči jízdu s motorkou cvičí sami na speciálním okruhu a instruktor je sleduje z jedoucího auta. Rady jim udílí vysílačkou.

"Člověk jede sám, ovládání je stejné jako v běžném provozu a můžete si vyzkoušet i vysoké rychlosti," řekl Tichý.

Náročnosti výcviku odpovídají i ceny. Zatímco v Česku stojí řidičský průkaz na nejsilnější motocykl kolem devíti tisíc korun, v Německu vyjde i na trojnásobek.

S tím, že výuka v autoškolách není ideální, souhlasí i šéf dopravní policie Martin Červíček, přestože dozor nad autoškolami už nemá na starosti policie, ale ministerstvo dopravy.

"Ano, přimlouvám se za některé změny ve výcviku u všech druhů vozidel," řekl.

Jiný názor zastává zástupce Asociace autoškol Ondřej Horázný. Podle něj je současná doba výuky dostatečná. Při řízení podle něj nezáleží na počtu hodin strávených v autoškole, jako spíš na osobnosti řidiče.

"Ti, co nejvíce porušují předpisy a jezdí jako blázni, řídit umějí. A stejně nebezpečně by jezdili, i kdyby cvičili sto hodin," vysvětluje svůj postoj Horázný.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Babiš chce od poslanců žádost o vydání, než se vyjádří ke kauze Čapí hnízdo

Předseda hnutí ANO a poslanec Andrej Babiš požádal mandátní a imunitní výbor Sněmovny, aby mu poskytl policejní dokumenty s žádostí o jeho vydání k trestnímu...  celý článek

Budoucí podoba nového kulturního centra.
Šestiletý spor skončil, radnice v Lanškrouně zaplatí firmě čtyři miliony

Na dlouhých šest let se protáhl spor mezi městem Lanškroun a společností Gurman S, který se týkal plánovaného odkupu Společenského domu. Zastupitelstvo muselo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.