Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na místě nádraží vyroste nový Žižkov

  9:33aktualizováno  9:33
Kontejnery a nepotřebné koleje v prostoru nákladového nádraží Žižkov ustoupí bytovým domům, kancelářím a obchodům. Představitelé města a Českých drah ale musí nejprve najít investora. Stavbaři se tak na tomto obrovském prostoru v Praze 3 objeví nejdříve za pět let.

V nejbližších letech vyroste u Basilejského náměstí podél Malešické ulice multifunkční centrum a bytový komplex. | foto: Praha 3

Plány na zrušení kolejí, skladů a překladiště na rozlehlé ploše nákladového nádraží Žižkov a jejich nahrazení bytovými domy a obchody jsou jasné již deset let. Prostory nákladového nádraží jsou však stále stejné.

Teď se má situace změnit. Slibují to alespoň představitelé města, Českých drah a Správy železniční dopravní cesty, kteří ve středu podepsali dohodu o společné spolupráci při dalším využití těchto pozemků.

"Jako rodilý Žižkovák vím, že se ta plocha už dávno dala využít jinak. Kvůli různým neshodám to však nešlo," řekl starosta Prahy 3 Milan Český. Právě čerstvě podepsaná dohoda má dalším neshodám zabránit.

Hledá se investor
"Současné plochy nákladového nádraží nepotřebujeme a nevyužijeme. Podpisem dohody jsme odstartovali hledání nového řešení, jehož základem bude obytná plocha," popsal záměr ředitel Českých drah Josef Bazala. "Celkové řešení je však teprve před námi," dodal.

Více než třicetihektarová plocha je nyní v územním plánu zanesena jako drážní pozemek. "To neumožňuje žádný rozvoj. Nyní se zpracovává rozvojová studie, která bude podkladem ke změně územního plánu. Pokud nad ní bude shoda, je možné ji v zastupitelstvu projednat za rok a půl," řekl náměstek primátora Jan Bürgermeister.

Další roky však bude trvat, než se skutečně začne stavět. "Aby byl projekt na třicet hektarů kvalitní, připravuje se tři až šest let. Dříve než za pět let se nedá začít stavět," poznamenal náměstek.

Na zhruba stejnou dobu odhaduje začátek stavební činnosti v areálu nádraží i ředitel drah Josef Bazala. "Dalším krokem teď z naší strany bude výběr strategického partnera, patrně formou výběrového řízení.

Vítězná firma musí do projektu vložit veškerý kapitál a teprve až na konci jednání budeme zvažovat prodej tohoto území," řekl Josef Bazala. S nově vybraným partnerem pak České dráhy založí společný podnik.

Obchody v Malešické
V Malešické lokalitě nákladového nádraží však začnou vyrůstat nové domy dříve než za pět let. Už v roce 2003 měla podle původních představ stát na rohu ulice Želivského a Malešické u Basilejského náměstí nová budova, v níž mělo být nákupní centrum a kanceláře. Za ní podél Malešické ulice pak měly vyrůst nové byty.

Projekt víceúčelového komplexu společnosti Railreal, která je majetkově provázána s Českými drahami, koupily loni v červnu developerská firma Discovery Group a britská společnost Grainger Trust.

I když byl tento původní projekt již schválen z hlediska jeho vlivu na životní prostředí, nový investor nakonec od této myšlenky ustoupil.

"Nyní připravujeme studie nové budovy. Chceme, aby projekt více zapadl do přilehlého velkého území nákladového nádraží," řekl manažer projektu Jan Lichtneger ze společnosti Discovery Group. "Doufáme, že stavět začneme mnohem dříve než za pět let," dodal.

Ve stejné době by měl začít vznikat i rezidenční projekt společnosti RailReal mezi Malešickou ulicí a areálem nádraží.

Inspirace v Praze 5
Podobné dohody jako pro nákladové nádraží Žižkov už město a dráhy uzavřely pro nevyužité drážní pozemky v Praze 5 a v Praze 9.

"Už v případě drážních pozemků mezi Ženskými domovy a jihem smíchovského nádraží se ukázalo, že tyto dohody jsou prospěšné," řekl Jan Bürgermeister.

Nyní se proto připravují další dohody o spolupráci v přípravě a následné přestavbě rozvojového nádražního prostoru v Bubnech, Bubenči, Vysočanech a Libni.

Autoři:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.