Na Marsu mohou být podle vědců zkamenělé pozůstatky života

V úzké marsovské proláklině zvané Nili Fossae by mohly být zkamenělé pozůstatky někdejšího života na "rudé planetě". Myslí si to tým vědců, který vede Adrian Brown z kalifornského institutu pro hledání mimozemské inteligence SETI.
Vědci předpokládají, že na Marsu najdou pozůstatky života. Ilustrační foto

Vědci předpokládají, že na Marsu najdou pozůstatky života. Ilustrační foto | foto: mars-ice.org

Vědci objevili na temné straně Marsu oblast, která je podobná australskému regionu, kde byly v minulosti objeveny fosilie dokládající dávný život na Zemi. Zprávu o svém nálezu zveřejnili v odborném žurnálu Earth and Planetary Science Letters.

Odborníci se domnívají, že stejné "hydrotermální" procesy, které uchovaly doklady o životě na Zemi, mohly nastat i na Marsu. Skála v oblasti je až čtyři miliardy let stará, což znamená, že pamatuje tři čtvrtiny historie planety.

Prohlédněte si Mars kousek po kousku

Sonda vytvořila nejpřesnější mapu "rudé planety"

Oblast Nili Fossae vzbudila rozruch ve vědeckém světe v roce 2008, kdy zde americká sonda Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) objevila usazeniny uhličitanů. Nález dokládal, že zde v minulosti byla zásaditá nebo neutrální voda, což je podle amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) podmínkou vzniku života. (čtěte Mars byl celý prosáklý vodou, ukázaly horniny z kráterů)

Uhličitany vznikají, když se oxid uhličitý rozpuštěný ve vodě sloučí s vápníkem, se železem nebo s hořčíkem. Vědci pro jejich zkoumání použili spektrometr sondy MRO, pomocí kterého prozkoumali snímky horniny infračerveným světlem. Poté použili přesně stejný postup při probádání hornin v oblasti Pilbara na severozápadě Austrálie.

"(Pilbara) je část Země, která dokázala přečkat na povrchu asi 3,5 miliardy let, tedy asi tři čtvrtiny historie Země," cituje BBC Browna. "Umožňuje nám malý náhled na to, co se na Zemi dělo ve skutečně časných obdobích (vývoje planety)," dodal.

Mikroorganismy před miliardami let vytvořily v hornině ve zmíněné australské oblasti výrazné usazeniny zvané stromatolity. Poslední zkoumání Nili Fossae ukázala, že zdejší hornina je svým minerálním složením podobná té australské. A právě proto se vědci domnívají, že to ukazuje na možný dávný marsovský život.

Pokud byl na Marsu dostatečný život na vytvoření vrstev, korálů nebo nějakých forem kolonií mikroorganismů, který byl následně zakryt, tak zde mohlo podle Browna dojít ke stejným procesům jako na Zemi. To ukazuje na velkou podobnost australského a marsovského naleziště.

Brown stejně jako řada ostatních vědců doufal, že dostane příležitost dostat se k horninám z Nili Fossae blíže. Oblast totiž NASA v minulosti vybrala jako možné místo přistání pro své nové vozítko, které má vesmírný úřad vypustit v roce 2011.

Oblast Nili Fossae, kterou upřednostňuje také řada geologů, byla ale nakonec shledána jako příliš nebezpečná pro přistání a letos v červnu ji NASA ze seznamu vyřadila.

Vozítko přistane na povrchu zcela automaticky bez lidského zásahu, což je podle Browna riskantní. "Potřebujete dvacet kilometrů hladkého terénu a toto místo je naneštěstí pěkně skalnaté," vysvětlil Brown. Nili Fossae prý nicméně zůstává místem, kde je třeba po dávném životě na Marsu pátrat.

Spisovatelka Kateřina Janouchová  v Show Jana Krause
Literátka Janouchová urážela švédskou političku, ta podala trestní oznámení

Poslankyně švédské Levicové strany Rossana Dinamarcaová podala trestní oznámení na spisovatelku a novinářku českého původu Kateřinu Janouchovou žijící ve...  celý článek

Chilesaurus, replika kostry dinosaura z roku 2015
Záhada „Frankensteina“ rozluštěna. Dinosaurovi našli místo v rodokmenu

Chilesaurus neboli „Frankenstein“ po dvou letech konečně našel své místo v rodokmenu dinosaurů. Takový je závěr studie britských vědců, kteří neobvykle...  celý článek

Denise Morrisonová, šéfka potravinářského gigantu Cambell Soup, byla členkou...
Trump rozpustil své poradní sbory, kvůli jeho výrokům je opouštěli členové

Donald Trump se rozhodl ukončit činnost svých dvou poradních sborů poté, co je začali opouštět šéfové velkých firem. Ty pobouřily komentáře amerického...  celý článek

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!