Na začátku prázdnin se jel jedenadvacetiletý obránce hokejové Olomouce Robin Staněk projet na kole. Dnes musí trénovat s jinak barevným dresem, než mají ostatní - to proto, aby k němu byli protihráči ohleduplní.
Následky srážky cyklisty s autemÚstav soudního lékařství Univerzity Karlovy sledoval deset let společně s nemocnicí v Martině zranění cyklistů. Ukázalo se, že při čelních srážkách s autem jich mělo 89 % poškozený mozek. Po nehodách, kdy řidič srazil cyklistu zezadu (takové nehody jsou nejčastější), to bylo 100 % případů, při bočním nárazu pak 84 % zraněných. Při čelním nárazu mělo také 9 z 10 lidí zlámané nohy a polovina i ruce. Zhruba polovina cyklistů měla poškozené plíce. |
Počet zraněných, ale i mrtvých cyklistů na našich silnicích dramaticky stoupá. Podle policejních statistik se letos od ledna do konce července zabilo již 42 lidí, což je skoro dvakrát více než ve stejném období loni. Jízda na bicyklu se v tomto ohledu svižně dotahuje na motocykly. Na motorkách včetně mopedů totiž letos přišlo o život 58 lidí. Je otázkou času, kdy se čísla vyrovnají, protože počet mrtvých na motocyklech v posledních letech naopak klesá.
Proč tomu tak je? Kolo je móda, a navíc se na bicyklu hodně pije - třetinu nehod zavinili cyklisté pod vlivem alkoholu. Stále není normou, že na kole se pod vlivem alkoholu nejezdí.
Ač se může zdát, že zranitelní cyklisté bývají spíše oběťmi nehod, protože je například srazí auto, opak je pravda. Většinu smrtelných nehod si lidé na kole zaviní sami, ať už riskantní jízdou mezi automobily nebo tím, že vyletí mimo vozovku a rozbijí se o pevné překážky. Letos je takových mrtvých už o 12 více než za stejné období loni.
"Přibývá atypických nehod, kdy cyklista sjede mimo silnici a narazí do překážky, máme i případy, kdy cyklista spadl do potoka a utonul. Souvisí to s rozvojem cyklistického ruchu," popisuje šéf dopravní policie Leoš Tržil.
Nebezpečná satelitní městečka
Michal Křivohlávek z iniciativy AutoMat, která se cyklistikou zabývá, s tím souhlasí. "Ve větších městech se stalo kolo vyhledávanou rekreační činností. Je to otázka životního stylu. A tito lidé vidí, že na kole se nedá jezdit jen pro zábavu, ale lze ho používat i jako dopravní prostředek. Lidé jezdí na kole nakupovat, na koupaliště, do restaurace," uvažuje Křivohlávek.
Podle něj je nejvíc nehod na silnicích v okolí větších měst, kam vyjíždějí vyznavači bicyklů na výlety. Zároveň se kolem velkých měst budují satelitní městečka, a tak se staré úzké silničky mění ve velmi "přecpaná" místa, kde dennodenně válčí automobilisté s cyklisty.
"Všimněte si, kolik na těchto silničkách poslední dobou vyrostlo restaurací a zahrádek. Právě sem jezdí lidé na kolech. Neberou kolo jen jako rekreaci, ale i jako společenskou událost, když si vyrazí s kamarády," doplňuje Křivohlávek.
2009 | 2010 | nárůst | |
usmrcených | 24 | 42 | 75% |
vlastní vinou | 14 | 26 | 86% |
Helmy a reflexní vesty za rok?
Policie ve snaze zmírnit negativní trend v cyklodopravě hodlá navrhnout poslancům, aby zákonem nařídili cyklistům povinnou helmu a také reflexní vestu nebo jiné reflexní prvky, které by je na silnici zviditelnily. Nyní zákon nařizuje nosit přilbu všem cyklistům mladším osmnácti let.
"Určitě se tomu bude nyní věnovat meziresortní komise a bude to i součástí nové národní strategie, která se připravuje na následujících deset let," slibuje šéf dopravky Tržil. Návrh by se mohl dostat do novely silničního zákona, kterou budou brzy poslanci projednávat.
Přilba je pro cyklisty velice důležitá. Při pádu na kole máte 50procentní pravděpodobnost, že upadnete na hlavu. Pokud jedete rychlostí 25 km/h, je náraz na asfalt srovnatelný se skokem po hlavě z 2,5metrové výšky. Při jízdě z kopce, kdy cyklisté běžně sviští padesátkou, znamená pád na hlavu bez helmy skoro jistou smrt – jako by skočili na hlavu z deseti metrů.