Na kole v Praze dojedete ze sídliště až do zoo

12:54
V hlavním městě je dnes tři sta třicet kilometrů cyklotras a sto dvacet kilometrů cyklostezek. Lidé po nich mohou jezdit, aniž je ohrožují šoféři projíždějící kolem. Jsou tu trasy, které jsou vhodné na výlety nebo na obyčejné projížďky.
Cyklista se v Praze často pohybuje mezi chodci.

Cyklista se v Praze často pohybuje mezi chodci. | foto: Profimedia.cz

Některé zajímavé trasy vedou dokonce i centrem a nemusí to znamenat, že se lidé budou "kodrcat" po dlažebních kostkách.

Přesto je třeba dát si pozor na to, že v ulicích jezdí auta a pohybují se také chodci. Občas se do cesty připlete i nějaká "statická" překážka.

"Chronickým problémem jsou schody, sloupky a betonové zábrany uprostřed cest," vyjmenoval Michal Křivohlávek ze sdružení Auto*mat, které se cyklistikou v Praze zabývá.

Na kole místo autem nebo metrem
Nejen pro vášnivé cyklisty, kteří používají bicykl jako dopravní prostředek a jezdí na něm každý den do práce, ale i pro výletníky se může kolo stát zpestřením například víkendového výletu do zoologické zahrady.

Stačí najet na jednu z páteřních cyklostezek, která vede ze Zbraslavi do centra, u Národního divadla pak přejet na druhý břeh a po nábřeží, Letenské pláni a Stromovkou se dá dojet až k zoologické zahradě.

Je však třeba dát si pozor zejména na místech, kde se cyklostezka kříží se silnicí nebo se mění v cyklotrasu. To znamená, že cyklisté nemají sami pro sebe vyhrazený pruh, ale zapojí se do automobilového provozu a jedou po silnici společně s auty.

Vtu chvíli je třeba, aby byli například dobře vidět, to znamená vzít si oblečení, které má jasně viditelné barvy, a jezdit s přilbou.

Dobré je pořídit si i cyklistickou mapu. Tu si může každý, kdo má zájem jezdit po Praze na kole, vzít zdarma v informačním centru v budově magistrátu na Mariánském náměstí v Praze 1.

Trasu si lze pohodlně sestavit také v plánovači cest na mapách na serveru iDNES.cz.

Jízda na kole také nemusí vždy znamenat, že lidé musí doslova "chrtit" z jednoho místa na druhé.

Podél cyklostezek a tras jsou na řadě míst restaurace se zahrádkami. Příjemné posezení nabízí například restaurace Pod Hrází v ulici U Břehu pod hostivařskou přehradou. "Na zahrádce je možné si nechat kola a posadit se. Když začne být teplo, tak se u nás zastavují nejen cyklisté, ale i rodiče s kočárky nebo bruslaři," řekla servírka Mirka Vaculková.

Odpočinout si a posedět mohou cyklisté bez obav také v Pitkovické hospodě v Pitkovicích, v bývalém squatu na Ladronce v Praze 6 nebo na Točné na letišti. "Dobře se dá posedět na Kocandě v Praze-západ v hospodě u Čarodějnice. Když nás jednou zastihl déšť, nechali nás dát si kola dovnitř," popsal svou zkušenost cyklista Ondřej Braný.

. Nebezpečí

Vystouplé kanály
Z cyklostezek, které jsou vybudovány zejména na chodnících, občas vyčuhují na některých místech několik centimetrů kanály. Pokud do nich cyklista najede, z kola spadne a pravděpodobně si zničí přední kolo. Pozor by si na ně měli dát cyklisté například na stezce označené jako A 22, která vede od Krčského lesa k Barrandovskému mostu.

Lampy a sloupy
Mezi "dopravní nesmysly" na cyklostezkách patří také umístění sloupů tramvajových trolejí nebo lamp. Například na cyklostezce na Evropské ulici v jejím prostředku stojí lampy veřejného osvětlení nebo sloupy. Na Červeném Vrchu projedete dokonce přes zastávku.

Změny povrchu
Ne všude je asfalt. Objevují se dlažby či písek. Jezdcům se pak může stát, že jim v zatáčce na sypkém povrchu podklouznou kola. Se změnou povrchů musí počítat kupříkladu ve Vysočanech a v Libni, kde se podél Rokytky střídá dlažba, hlína a asfalt, nebo na trase podél Jižní spojky, kde cyklisté najíždějí mezi hřišti na sypký povrch.

Stezky jsou rozkouskované
Když jezdec vidí značku konec cyklostezky, měl by zpozornět. Stezka se totiž může změnit v cyklotrasu, která nevede odděleně od automobilů, a cyklista se objeví v provozu, jako například v Bubenči v Papírenské ulici.

Bruslaři
Populární je mezi in-line bruslaři cyklostezka na pravém břehu Vltavy do Modřan, na Ladronce a v Letenských sadech. Cyklisté by proto měli dávat pozor i přesto, že bruslaři na stezku v podstatě nepatří.

Větve stromů
Cyklostezky vedou také lesy nebo podél lesů a do trasy se tak často připletou větve. Ty mohou způsobit poranění v obličeji. Dobré je proto jet se slunečními brýlemi na očích. Pozor si dejte na trase podél hostivařské přehrady, Botiče, Rokytky a dalších vodních toků.

Křížení se silnicemi
Nebezpečná jsou křížení se silnicemi, případné částečné vedení stezky po vedlejších málo frekventovaných silnicích. Na auta si dejte pozor třeba u Krčského zámečku nebo u stanice metra Chodov, kde se stezka kříží s vjezdy a výjezdem z nákupního centra.

Cyklostezky rostou pomalu
Počet cyklostezek se sice rozrůstá, ale pomalu. Na některých místech stavbaři na cyklisty dokonce buď docela zapomněli, nebo se pruhy dodělávaly dodatečně. Například v původním projektu rekonstrukce Budějovické ulice v Praze 4 je projektanti do projektu nezahrnuli a "domalovávali" je do něho později.

"Zatímco pražská městská hromadná doprava je v Evropě na špici a automobilová doprava počtem aut na hlavu občana bohužel také, v cyklistice máme dluhy," přiznal primátor Pavel Bém (ODS).

Cyklostezek je navíc nejen málo, ale vzájemně na sebe nenavazují. "Moderní dopravní systém se vyvíjí desetiletí. Z tohoto pohledu je cyklistika ještě v plenkách, řešíme ji jednotky let," dodal Bém. Nové trasy se v současné době budují ve Velké Chuchli nebo podél Rokytky v Praze 9.

. Tipy

* Cykloservisy (Otevřené o víkendu) Agile Sport, s. r. o., Slezská 844/96, Praha 3, pondělí až pátek 10.00-18.00, sobota 9.00-13.00; KOLA ŠÁRA, Kosmická 744/15, Praha 4-Háje, pondělí až pátek 10.00-13.00, sobota 9.00-12.00; Sport - S. cyklo, Strakonická 81, Praha 5, pondělí až pátek 9.30-18.30, sobota 9.30-13.30, neděle 14.00-18.30; Ski a Bike Centrum Radotín, Topasová 1 a 5, Praha 5, pondělí až pátek 10.00-20.30, sobota a neděle 9.30-19.00; Cykloservis "U Tyrše“, Jaselská 38, Praha 6, pondělí až pátek 9.00-18.30, sobota 9.00-12.00; CYKLOADAM, Internacionální 1231, Praha 6, pondělí až pátek 10.00-19.00, sobota 9.00-12.30; HARFASPORT Praha, Českomoravská 41, Praha 9, pondělí až pátek 9.00-20.00, sobota 9.00-15.00, neděle 15.00-20.00; ZPM Sport, s. r. o., Švehlova 1391/32, Praha 10, pondělí až neděle 10.00-21.00; Sportservis Staněk-Přibyl, 17. listopadu 807, Hostivice, pondělí až pátek 7.00-18.00, sobota 9.00-12.00, pauza (denně) 11.30-12.30

* Tipy na vyjížďky

Nádraží Holešovice - Stromovka - lehká, vhodná s dětmi. Od stanice metra C Nádraží Holešovice projeďte ulicí Za Elektrárnou na Císařský ostrov, potom přes most k zoologické zahradě a pod areálem zoo podél řeky po proudu až k přívozu P1, který je kousek před Zámky. Přívozem přeplujte a po trase po druhém břehu do Podbaby a dále kolem Císařského mlýna až do Stromovky.

Hloubětín - Dejvice - náročná. Od metra B Hloubětín dolů po Poděbradské a za žel. mostem doprava k Rokytce a podél potoka do Vysočan a dále do Libně. Pod Libeňským zámečkem zahněte doprava po proudu Vltavy směrem k zoo a dále do Roztok u Prahy. Odtud po trase 8100 do Statenic, po trase 0078 na Přední Kopaninu až na Na Padesátém. Odtud buď Šárkou nebo po Evropské do Dejvic. Milíčovský a Krčský les - odpočinková, vhodná s dětmi. Na projížďku jsou vhodné i pražské lesy, kterými vedou upravené cesty a cyklotrasy. K Milíčovskému lesu se dostanete od stanic metra C Háje nebo Opatov. Do Krčského lesa je nejpohodlnější přístup od stanice metra C Roztyly. Oba lesy je možné projet křížem krážem. Pozor, abyste neohrozili chodce.

Výtoň - Cukrák - Výtoň - náročná. Z Výtoně se vydejte po trase označené A2 k Barrandovskému mostu, přejeďte na protější břeh a jeďte směrem na Dobřichovice. Dále pokračujte do Řevnic. Přejeďte most po modré a pak po červené přes Jíloviště vyjedete nahoru na Cukrák. Pokračujte po červené značce do Zbraslavi. Tady přejedete most a napojíte se na cyklostezku A2 a přes Modřany a Braník se vrátíte na Výtoň.

Háje - Průhonice - Háje -středně náročná. Od stanice metra C Háje ulicí Novoměstského dojeďte až do Milíčovského lesa, který projedete a v jeho jihovýchodním rohu se napojíte na stezku do Průhonic. Odtud jeďte dále na Dobřejovice a po trase 8100 do Nupak a pokračujte do Říčan, odtud směr Kolovraty, Benice, Pitkovice, Křeslice a přes Petrovice zpět k metru Háje.

Lužiny - Řevnice - Stodůlky - středně náročná. Od stanice metra B Lužiny se vydejte do Ořechu a odtud směrem na Choteč a Třebotov. Odtud přes Solopisky projedete do Černošic, které projedete přes Mokropsy do Dobřichovic a dále do Řevnic. Z Řevnic se vydáte přes Lety směrem do Hlásné Třebáně a pokračujete na Karlštejn. Vyjedete na Mořinu a přes Trněný Újezd a Kuchaře dojedete do Chýnice. Odtud zpět do Ořechu a přes Řeporyje ke stanici metra Stodůlky.

Florenc - Josefov - lehká. Od stanice metra C Florenc Křižíkovou a Vítkovou ulicí projeďte do Pernerovy a tunelem vystoupejte na Žižkov. Po cyklostezce jeďte k pomníku Jana Žižky a dále na Pražačku a pokračujte do Hrdlořez. Ulicí Mezitraťová se vydejte k Hořejšímu rybníku a podél potoka Rokytky do Vysočan a Libně. Z Libeňského ostrova přejeďte na Rohanský ostrov a jeďte dál na Josefov. Odtud můžete na Letnou, nebo pokračovat po nábřeží na stezku A2 do Modřan.

Pražské kolo - velmi náročná. Zdatní cyklisté mohou zkusit cestu kolem Prahy. Ze Zbraslavi jeďte do Zvole, Průhonic, pak přes Dobřejovice do Říčan. Odtud se vydejte směrem na Kolovraty, Újezd nad Lesy, Klánovice, Horní Počernice, pokračujte na Čakovice, Klecany až do Roztok u Prahy. Potom se vydejte směrem na Statenice, Kněževes, pokračujte do Jenče, Chýně, Zbuzan, dále do Třebotova a do Černošic. Odtud pojedete přes Lipence zpět do Zbraslavi.

Stodůlky - Karlštejn - středně náročná. Od metra B Luka Jáchymovskou ulicí do Řeporyj, kde se napojíte na modrou turistickou značku. Lesem na Kulivou horu. Odtud po červené ke Švarcavě a Karlickému potoku. Projedete Mořinkou a už vás čeká poslední výšlap na kopec Haknová a pak už jen sjezd do samého městyse Karlštejna. Zpátky do Prahy se odtud můžete vrátit vlakem na Smíchovské nádraží. Výtoň - Točná - Výtoň - středně náročná. Z Výtoně jeďte podél řeky do Braníka, Komořan a na Zbraslav. Odtud se dejte na Závist a po žluté turistické značce stoupáním na Točnou. Potom směrem na Cholupice a do severního cípu Modřanské rokle, kde uhnete směrem na Libuš, a dál pokračujte do Kunratického lesa. Sjedete do Krče k rybníku Labuť a dál po cyklostezce do Braníka a zpět na Výtoň.

Pyšely - Praha - náročnější. Vlakem do Pyšel, odtud do Velkých Popovic a následně do Stránčic. Přes Božkov a Budíkov do Klokočné. Odtud po trase 0031 do Říčan ke koupališti Jureček. Odtud jeďte po trase 8100 na Nupaky, dále do Průhonic, Újezd a kolem Milíčovského lesa ke stanici metra C Opatov.

Radlická - Lužiny - lehká. Od stanice metra B Radlická se vydejte směrem na Dívčí hrady a přes Žvahov dojeďte na Děvín. Sjeďte do Hlubočep a Prokopským údolím směrem na Řeporyje. Odtud se pak vrátíte po cyklotrase označené 0013 ke stanici metra B Lužiny. Pokud si chcete trasu protáhnout, lze jet z Řeporyj ulicí K Třebonicům do Třebonic a přes Chaby ke stanici metra B Stodůlky.

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

Írán zaútočil na Izrael. Armáda zachytila většinu střel, pomohli spojenci

13. dubna 2024  20:38,  aktualizováno  14.4 8:54

Sledujeme online Írán vyslal na Izrael desítky bezpilotních letounů a také rakety. Je to odveta za útok na íránský...

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Ozbrojenci vtrhli do domu a svázali podnikatele s rodinou, zřejmě šlo o mstu

12. dubna 2024  9:44,  aktualizováno  15:08

Policisté z Česka i Německa pátrají na Domažlicku po ozbrojencích, kteří v noci na dnešek přepadli...

Na začátku byl tajný projekt. Jak vypadá stanice metra, kterou nikdy nejel vlak

14. dubna 2024

Premium Nenápadná plechová vrata naproti Úřadu vlády na pražském Klárově skrývají velké tajemství. Praha se...

Státu propadly pozemky za pět miliard. Vlastníci se o ně včas nepřihlásili

20. dubna 2024

Premium Česko letos velmi zbohatlo. Získalo do svého majetku rozsáhlé pozemky miliardových hodnot po...

Režim nás zatáhne do války, děsí se Íránci. Ultrakonzervativci v zemi posilují

Premium Zdaleka ne všichni Íránci podporují místní konzervativní islámský režim a jeho válečné choutky....

Rozhazoval výzvy k svržení vlády. Pak se u místa, kde soudí Trumpa, zapálil

19. dubna 2024  20:17,  aktualizováno

Muž se polil se a následně zapálil v New Yorku před soudní budovou, kde se koná proces s americkým...

Dostálové se ptali na její angličtinu a Farského, zda dá zase přednost stáži

19. dubna 2024  19:15,  aktualizováno  21:09

Nejzajímavější částí debaty kandidátů do voleb v Evropském parlamentu byly otázky studentů, kteří...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...