Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na Karlův most se vybralo jen 8 milionů

  11:04aktualizováno  11:04
Pražští radní v úterý ukončili veřejnou sbírku na opravu Karlova mostu. Náměstek primátora Jiří Paroubek uvedl, že získaných osm a čtvrt milionu korun se použije na přípravu opravy, na zahájení stavby, případně na opravu ledolamů a stabilizaci mostních pilířů. S vyúčtováním bude veřejnost seznámena.

Sbírka byla vyhlášena předloni v září a od počátku měla mizivou odezvu. Z předpokládaných 100 milionů se za dva roky vybralo jen 8,2 milionu korun. Náklady na celkovou rekonstrukci mostu, který nechal vystavět v roce 1357 král Karel IV., byly odhadnuty na 250 milionů korun.

"Získané prostředky budou použity na investorskou přípravu opravy Karlova mostu, zejména na zajištění podkladů pro projektovou přípravu," upřesnil Paroubek. Část peněz směřuje i na zahájení stavebních prací, případně i opravu ledolamů a stabilizaci mostních pilířů, dodal.

Pražský magistrát už v červenci oznámil, že upustil od velké rekonstrukce Karlova mostu, kterou zamýšlelo minulé vedení Prahy. Unikátní památku hodlají radní opravovat postupně, šetrně a průběžně. Město nechá vypracovat nový projekt.

Město dalo za pravdu odborníkům na mostní konstrukce a  památkářům, kteří prosazují neagresivní obnovu mostu. Moderními metodami hodlá provést izolaci mostu proti působení dešťové vody a zajistit opravu kamenných prvků. Železobetonová deska, která byla vložena do mostu při poslední opravě, nebude odstraněna.

Oprava Karlova mostu

Oprava Karlova mostu stagnuje

Oprava Karlova mostu se zdrží

Pokladničky vynesly mostu 35 tisíc

Propagaci sbírky zaplatí sponzoři

Poslední velká oprava Karlova mostu skončila v roce 1975.  Brzy se ukázalo, že do architektonické památky stále zatéká. Série měření prokázala, že statika mostu není ohrožena.

V  roce 1991 byl zpracován projekt velké opravy a začaly spory odborníků, zda je nutné odstranit vloženou železobetonovou desku. 

V roce 1997 nabylo právní moci stavební povolení na opravu mostu. Garantem technického řešení odstranění desky a dalších prací byl rektor ČVUT Jiří Witzany. O dva roky později byla provedena nultá etapa, během níž byly opraveny schody na Kampu.

Projekt první etapy oprav byl v roce 2001 aktualizován a byla vypsána veřejná obchodní soutěž na zhotovitele rekonstrukce. Kvůli odporu odborné veřejnosti vůči projektu vznikla v roce 2002 pracovní expertní skupina Karlův most, která vydala k projektu zamítavé stanovisko.

Rada města pak po konzultaci s Úřadem pro hospodářskou soutěž veřejnou obchodní soutěž zrušila.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.
Ústavní stížnost míří na část stavebního zákona, která omezuje spolky

Nedávno přijatá novela stavebního zákona míří k Ústavnímu soudu. Stížnost podává sedmnáct senátorů. Napadají tu část novely, která ruší možnost účasti spolků...  celý článek

Polomy na Šumavě v okolí Nové Pece. Na snímku je silnice do Jeleních Vrchů.
Zákaz vstupu do lesů na Šumavě posvětili úředníci, může jít o život

Do známých turistických lokalit v okolí Nové Pece, Stožce ale i Horní Plané je od úterý zakázáno vstupovat. Lesy jsou nebezpečné kvůli sobotní bouřce, která v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ministerstvo změnilo podmínky pro mladé lékaře, mohou se hlásit do programu

Ministerstvo zdravotnictví v úterý změnilo podmínky pro letošní absolventy lékařských fakult, kteří nemohli pokračovat v dalším specializačním vzdělávání. Nově...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.